Legenda mezi offroady se posouvá dál – Toyota Land Cruiser se totiž vůbec poprvé ve své historii dočkal elektrifikovaného pohonu. Nová generace, která se na evropské trhy dostane koncem roku 2024, přináší 48voltový mild-hybridní systém. Ten má za cíl zlepšit kultivovanost jízdy, snížit spotřebu a zároveň zachovat schopnosti, které z Land Cruiseru udělaly pojem mezi teréňáky.
Moderní technologie na klasickém základu
Nový Land Cruiser stojí na robustní rámové platformě TNGA-F, což je základ, který kombinuje odolnost staré školy s novodobými jízdními vlastnostmi. Designem navazuje na slavné předchůdce, ale nezapře moderní křivky a chytré detaily.
Pod kapotou zůstává dobře známý 2,8litrový turbodiesel – teď ale spolupracuje s elektromotorem, 48V lithium-iontovou baterií a dalšími komponenty hybridního systému. Nečekejte žádný složitý full-hybrid – tohle je jednoduchý a chytrý krok směrem k vyšší efektivitě, který přitom nijak neomezuje auto v tom, co umí. A že toho umí hodně: třeba se i nadále s přehledem brodí vodou hlubokou až 700 mm.
Hladší rozjezdy, tichý provoz a svižnější reakce
Přidaný elektromotor v mild-hybridní soustavě pomáhá hlavně při rozjezdu – a to jak na silnici, tak mimo ni. Navíc umožňuje tichý a plynulý chod systému Start-Stop, což oceníte třeba v koloně. Vibrace při opětovném startu motoru jsou téměř neznatelné a díky lepšímu řízení brzdného momentu zvládne Land Cruiser i rozjezdy do kopce bez cukání.
Řidič si navíc může přizpůsobit chování systému podle stylu jízdy – třeba volbou delšího časového intervalu před vypnutím motoru při volnoběhu nebo klimatizaci.
Hybrid, který se v terénu neztratí
Oproti běžnému alternátoru se v tomto případě používá elektromotor-generátor, který se stará nejen o rekuperaci energie při brzdění, ale také o podporu při akceleraci. Výsledkem je hladší, lineárnější a citlivější odezva na plyn. Neztratí se ani v těžkém terénu – systém byl navržen tak, aby všechny komponenty odolaly vodě, blátu i prachu.
Motorgenerátor je navíc umístěný vysoko, takže Land Cruiser bez problémů zvládá brodění a jízdu vodou.
Chytrá baterie, nenápadné umístění
Použitá 48V lithium-iontová baterie váží jen 7,6 kg a ukrývá se pod podlahou zavazadelníku. I přes své kompaktní rozměry zvládne při rozjezdu dodat až 12 kW výkonu a 65 Nm točivého momentu. Baterie je chráněná před vlhkostí i prachem, takže nezklame ani při delším putování mimo civilizaci. Chlazení je řešené sání vzduchu zepředu – z míst, kde je chladněji než v interiéru – a filtry se starají o to, aby nedocházelo k zanášení.
Promyšlené detaily dělají rozdíl
Toyota nezapomněla ani na takové drobnosti, jako je konstrukce řemenového napínáku. Ten má dvě ramena, je vyladěný na vyšší zátěž, a jeho materiál i konstrukce pomáhají potlačit hluk a vibrace – i při častém přepínání mezi jízdními režimy nebo při jízdě ve vodě.
A přesně tohle je klíč k úspěchu nového Land Cruiseru – nabízí technologie, které fungují chytře, ale nenutí vás dělat kompromisy. Hybridní systém není samoúčelný – je tu proto, aby vám pomohl při každodenním používání i v náročném terénu.
Kdy a kde?
Nový Land Cruiser s hybridem 48V se objeví v nabídce všech evropských trhů. První vozy se k zákazníkům dostanou už na konci roku 2024 – takže pokud zvažujete moderní, ale stále nekompromisní offroad, je načase začít se rozhlížet.