Toyota rozšiřuje nabídku svého sportovního hatchbacku GR Yaris o novou verzi s označením Aero Performance. Tato varianta vychází přímo z poznatků získaných při ostrém nasazení vozu v motoristickém sportu – ať už jde o analýzu jízdních dat, zpětnou vazbu od jezdců nebo zkoumání chování dílů v náročných podmínkách.
Model GR Yaris je už od svého počátku úzce spjat s rallyovým prostředím, je inspirován vítězným vozem GR YARIS Rally1 ze světového šampionátu WRC. I proto není náhodou, že nová verze Aero Performance má svou evropskou premiéru při letošní Rallye Akropolis, sedmém podniku sezóny WRC. V červenci se pak objeví také na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Od uvedení Toyoty GR Yaris v roce 2020 se Toyota GAZOO Racing snaží vůz neustále vylepšovat. Verze Aero Performance představuje další krok, protože přináší sadu šesti aerodynamických prvků, které byly navrženy a doladěny přímo při závodech a testování s profesionálními jezdci.
Jde například o kapotu s integrovaným chladicím kanálem, jež vychází z řešení použitých u GRMN Yarisu. To pomáhá odvádět teplo z motorového prostoru a zlepšuje to tak chlazení při jízdě ve vysokém tempu. Tento prvek se osvědčil při závodech japonského rallyového šampionátu.
Na přední části vozu najdeme nový spoiler, který pomáhá snižovat vztlak a přispívá ke stabilnější jízdě. Jeho finální podobu Toyota ladila společně s jezdcem Kazujou Ošimou, který pravidelně startuje v sériích Super Formula, Super GT i Super Taikyu.
Zadní spoiler je větší a navíc nastavitelný – řidič si tak může ručně zvolit jeho úhel podle toho, zda se chystá na běžnou jízdu nebo okruh. Zvyšuje stabilitu při brzdění i ve vysokých rychlostech.
Spodní kryt podvozku byl inspirován závodní verzí GR Yarisu z okruhů Super Taikyu. Upravuje proudění vzduchu pod autem a zlepšuje tak jeho aerodynamické vlastnosti.
Přední blatníky mají nově přidané průduchy mezi koly a dveřmi – jejich úkolem je odvádět vzduch, který by se jinak hromadil v podbězích. V praxi to znamená lepší chování vozu při prudkém brzdění i při nájezdech do zatáček.
V zadní části pak najdeme průduchy v nárazníku. Ty pomáhají snižovat odpor vzduchu a zároveň předcházejí situacím, jako byla ta z jednoho závodu Super Taikyu – tehdy se při vysoké rychlosti uvolnil zadní nárazník právě kvůli přetlaku pod vozem.
Toyota GR Yaris ve verzi Aero Performance bude v Evropě k objednání od podzimu 2025.