V seriálu Světového poháru v dálkových rallye není žádný jiný závod, na který by pasoval přívlastek „legendární“ tak přiléhavě, jako na právě skončený podnik Baja Espaňa Aragon. Tento extrémně náročný závod se v krásné polopusté oblasti Monegros v centrálním Španělsku jezdí již tři desítky let. Letos se na start postavil také český tým Toyota Gazoo Racing Czech se svým speciálem Toyota Hilux GR T1+ V8. „Startovní listina byla nabitá jako ještě nikdy v historii. Závodu se účastnil vedle velkého týmu Toyota také tovární tým Audi a nový tovární tým Ford,“ říká jezdec českého týmu Tomáš Ouředníček se svým dlouholetým navigátorem Davidem Křípalem.
„Závod Baja Aragon jsme zvolili jako první test pro přípravu na Rally Dakar 2024. Ještě týden před závodem však nebylo jisté, zda bude naše auto připravené. Nakonec se to podařilo díky úsilí našich českých i španělských týmových mechaniků a také díky belgickému servisnímu týmu Toyota Overdrive i díky pomoci Toyota Česká republika. Všem patří náš obrovský dík,“ říká Tomáš Ouředníček.
Víkendové teploty ve Španělsku překračovaly čtyřicet stupňů ve stínu a program byl kvůli mimořádným volbám nahuštěn do dvou dnů. Jezdci tak museli zvládnout více než pět set padesát závodních kilometrů ve 48 hodinách. „Náš jediný úkol byl získat co možná nejvíc zkušeností s novým vozem. A také pokud možno nic nerozbít,“ říká s úsměvem jezdec, který si úplně poprvé sedl do auta nové kategorie T1+ se šířkou 230cm.
Do prologu odstartovali Ouředníček s Křípalem opatrně a do první ostré etapy tak vyjížděli až v polovině 90členného startovního pole. „Bylo tedy jasné, že se bude hodně prášit a budeme muset hodně předjíždět. Přesto se nám vůbec první ostrá etapa s novým autem nadmíru podařila a i když se Hilux na chvíli zastavil kvůli přehřátému benzínu, v naší kategorii T1+ jsme skončili čtrnáctí, dostali jsme i před legendární piloty jako Miguel Barbosa nebo Romain Dumas,“ pochvaloval si Ouředníček.
V první sobotní zkoušce nasadila posádka co nejostřejší tempo, ale již na 31. km odešly zadní brzdy. „Věděli jsme, že se to může stát, bohužel nefungovalo vodní chlazení zadních brzd, což je v těchto horkých podmínkách zásadní,“ popisuje Ouředníček. Posádka musela zvolnit a dopřát brzdám čas na ochlazení a jet méně agresivně. Před poslední zkouškou se však tým rozhodl dojet sobotní pneumatiky, které měly za sebou 180 km, a to se ukázalo jako chyba. „V poslední etapě jsme se chtěli dostat do nejlepší desítky, ale na opotřebovaných pneumatikách jsme už vůbec nebyli schopni zrychlit, auto pekelně klouzalo a nebrzdilo. Raději jsme tedy neriskovali jízdu na hraně a případnou havárii, protože naším úkolem bylo především dojet do cíle,“ vysvětlil jezdec.
Tým Toyota Gazoo Racing Czech skončil na 16. místě v kategorii T1+ a na 20. místě celkově. Závod vyhrál vítěz posledních dvou Dakarů s Toyotou Hilux T1+ Nasser Al Attiyah s navigátorem Mathieu Baumelem ze stáje Toyota Gazoo Racing. O náročnosti tratí svědčí i to, že z 92 posádek startujících ve Světovém poháru projelo cílovou rampou jen 73 vozidel.
„Jsme velmi spokojeni. Navzdory hektické přípravě a průběhu závodu získáváme důvěru v auto i v sami sebe. Víme, co je třeba přenastavit a doladit před dalším testováním,“ popsal Ouředníček. Podle něj se během závodu projevily výrazné přednosti nového stroje. „Hilux fungoval fantasticky a byli jsme překvapeni, jak úžasné jsou jeho jízdní vlastnosti. Bylo takové vedro, že nám – stejně jako kdysi na Dakaru – opět doslova vařil benzin. Zatímco dříve to byl pro nás neřešitelný problém, Toyota má vyřešen nouzový způsob podávání paliva i pro tyto případy,“ pochvaloval si.
Tomáše spolu s Davidem nyní čeká série testů a pak podzimní Rallye du Maroc, která patří do FiA Mistrovství světa. „To bude poslední závod před Dakarem a pro všechny tak klíčová ostrá zkouška,“ uzavírá osminásobný účastník Dakaru Tomáš Ouředníček.