Spolu s přechodem na letní čas přišla také doba velkého přezouvání na zimní pneumatiky. Od začátku dubna totiž zákon umožňuje odložit zimní obutí. Přesto se však vyplatí ještě chvíli počkat.
Jarní počasí dokáže být hodně proměnlivé. Jeden den chodíme venku v tričku a je nám horko, další den ze skříně lovíme šálu a hledáme čepice. Přestože platí, že zimní pneumatiky nad 7 °C nefungují úplně ideálně, raději přezouvání i přes teplé a slunečné dny o něco odložte. Týká se to především těch řidičů, kteří jezdí brzy ráno, večer nebo v noci. To totiž stále ještě teploty klesají blízko nule.
„Řidičům, kteří jezdí do práce brzo ráno a vracejí se až večer, doporučujeme ponechat na vozidle zimní pneumatiky ještě nějaký čas. Ráno se totiž mohou na silnicích vyskytnout zmrazky. Naopak řidiči, kteří vozidlo používají v odpoledních hodinách, kdy je vozovka vyhřátá, nemusí na nic čekat. Řidičům na horách se také vyplatí výměnu pneumatik neuspěchat,“ radí policie.
Zimní gumy v létě nedojíždějte
Řada motoristů chce ušetřit a ví, že příští zimu ty současné zimní pneumatiky už úplně ideální nebudou, a tak se rozhodnou je dojezdit přes léto. Není to ale dobrý a bezpečný postup. Znovu se dostáváme k tomu, že zimní směs v létě nefunguje správně, což se projeví především v rámci brzdné dráhy, ale třeba i při průjezdu zatáčkou. A to je jen začátek. „Valivý odpor zimních pneumatik je větší než u letních pneumatik stejného rozměru. Jízdou se zimními pneumatikami v létě tedy spotřebujete více paliva a vyprodukujete více emisí CO2. Přezutí pneumatik ze zimních na letní v okamžiku letních jízdních podmínek a vyšších teplot je také podstatné pro jízdní komfort,“ vysvětluje Michelin.
Správná údržba pneumatik před létem: Jak ušetřit a zvýšit bezpečnost?
Faktem je, že povinné použití zimních pneumatik koriguje zákon, ale kromě minimálního vzorku už na ty letní nijak nemyslí. „Většina řidičů nechává svá auta přezout zpravidla v první půli dubna, příliš mnoho řidičů však stále riskuje zhoršené jízdní vlastnosti svého vozu například dojížděním zimních plášťů přes léto, nebo nákupem pouze dvou nových pneumatik, které obují na hnanou, tedy nejčastěji přední, nápravu. Pneumatiky přitom mají zásadní vliv na celkovou bezpečnost automobilu,“ popisují specialisté ze Škody Auto.
Je potřeba myslet na to, že vlastnosti letních a zimních pneumatik jsou dány jejich konstrukcí, například brzdná dráha je u zimních pneumatik v letních teplotách až o čtvrtinu delší. A k výraznému zkrácení dochází i u jejich životnosti. „Pneumatiky totiž nejsou jen obyčejné kusy vulkanizované gumy. Jejich výrobci investují obrovské částky, aby vytvořili produkt s co nejlepšími vlastnostmi, a automobilky jejich možnosti dál optimalizují pro své modely. Navíc výběr pneumatik je jen první krok, po přezutí je třeba kola vyvážit a ideálně seřídit geometrii, s čímž je zejména u novějších vozů spojena nutnost seřídit radar či kameru,“ vysvětluje Škoda.
Záleží na tom ve které oblasti žiji a kam jezdím já osobně přezouvám až 1/2 dubna