Rychlost překročí alespoň čas od času na silnici každý. Někdo to udělá výjimečně, jiní to dělají pravidelně. Rychlost měří u nás na silnicích často sami policisté – ať už přímo za jízdy služebními auty anebo pomocí radarů – ale také automatizované systémy. Ale právě automatizované systémy třeba nepoužívali na Slovensku. Až doteď. Slovenská policie totiž aktuálně vážně zvažuje začít instalovat stacionární radary, ale také úsekové měření.
Slovensko už tendr 72,7 milionu eur(v přepočtu podle kurzu ČNB asi 1,838 miliardy korun) na pořízení vybavení pro měření rychlost vypsalo dříve, ale to nakonec zrušil koncem letošního ledna tamní ministr dopravy. Podle něj bylo špatně nastavené. Dodal také, že chce levnější řešení, které chce odkoukat i od okolních států, kde podle něj funguje. Navíc to byla zakázka pouze na stacionární radary, nikoliv na úsekové měření. A to tam chtěl ministr zakomponovat.
„Díky automatizaci systému se výrazně zjednoduší zpracování důkazů a záznamů o přestupcích a také vznikne prostor pro opatření, která omezí možnosti ovlivňování a pozměňování záznamů a výstupů v řízeních, což přispěje k omezení korupce. Zároveň se výrazně sníží až eliminují chyby způsobené lidským faktorem,“ sdělila slovenská vláda o tendru na radary na jaře letošního roku.
Samotné radary by ale byly vlastně zbytečné, takže součástí nového tendru jsou také analytické kamery schopné číst registrační značky projíždějících vozidel. Pokud některé z nich překročí rychlost, radar o tom odešle informaci do systému ministerstva vnitra, kde se ověří, zda dané vozidlo nemá výjimku (například auta integrovaného záchranného systému apod.). Pokud ne, systém identifikuje majitele vozidla. Na základě toho, o kolik vozidlo překročilo rychlost, přiřadí systém přestupku odpovídající sankci, kterou zaznamená do předem připraveného formuláře. Rozhodnutí o uložení sankce pak dorazí majiteli vozidla v rámci objektivní odpovědnosti poštou domů. Systém by tedy měl být tentýž, který už dlouhé roky funguje u nás.
Slovensko chce v tomto tendru pořídit celkem 18 systémů pro úsekové měření rychlosti a k tomu 213 stacionárních radarů. Do provozu by měly být uvedeny do poloviny roku 2026, přičemž smlouva na tyto systémy by mohla být podepsána ministerstvem vnitra ještě letos. Tento plán na pořízení radarů je součástí slovenské širší strategie, která má být spolufinancována z evropského Plánu obnovy. Brusel poskytne na tento projekt přibližně 30 milionů eur z celkového rozpočtu, zbytek si bude Slovensko platit samo.