Tlumiče: Jak fungují a jak se o ně starat?

Autor: Tomáš Junek - 31. 1. 2012


Tlumič je velmi důležitá součást auta a není radno jeho funkci podceňovat. Tlumič zprostředkovává kontakt s vozovkou a aktivně se podílí na stabilitě a bezpečnosti vozu. Kdyby tlumiče neexistovaly, měli byste dojem, že neřídíte auto, ale nějakou kocábku plavící se po moři.

Jak ale poznáte, že jsou tlumiče v nepořádku?

Existuje vícero příznaků:

  • Z tlumiče vytéká olej
  • Pneumatiky se nerovnoměrně opotřebovávají
  • Vůz se příčně i podélně kolébá
  • Odskakují kola a chvěje se volant
  • Ozývají se tvrdé nárazy na dorazy při průjezdu po nerovnostech
  • Okem viditelné poškození pístnice či obalu tlumiče
  • Dále se dá vůz odvézt do servisu, kde jsou schopní zjistit přesný stav tlumičů

Existuje i jedna laická orientační zkouška, kterou můžete provést sami. Jestliže stlačíte karosérii a následně rychle uvolníte, nesmí se pohyb karosérie několikrát opakovat. Když se po stlačení a následném uvolnění vůz houpe dlouho, značí to vadné tlumiče.

Pokud zjistíte špatné tlumiče, pomoc je snadná, ale bohužel nákladná. Tlumiče se naneštěstí dají pouze vyměnit, případně od některých výrobců zrenovovat.

A co opotřebování nebo poničení tlumičů způsobuje? Nejspíš si říkáte, že to je chyba špatných silnic. Částečně máte pravdu, ale vy jako řidiči to také můžete ovlivnit. Můžete být opatrnější při průjezdu úsekem označeným značkou: nerovnosti na vozovce nebo můžete jezdit pomaleji a opatrněji přes příčné zpomalovací prahy. Pomalejší průjezdy zatáčkami také pomůžou. Nejdůležitější je sledovat a určitým způsobem i předvídat silnici před vámi a to nejen z ohledu na tlumiče, ale i na celkovou bezpečnost vaší a ostatních účastníků provozu.

Věnujte pozornost svým tlumičům a nechte si je pravidelně kontrolovat. V případě potřeby je ihned vyměňte. Ti, kteří jejich výměnu už podstoupili, mi jistě dají za pravdu, že výsledek je ihned každému aspoň trochu vnímajícímu řidiči zřejmý.

Jak funguje olejový tlumič?

  • Táhlo (A) s pístem (D) protlačuje olej (E) skrze otvory (F) mezi vnitřní a vnější prostorou válce (B,C)

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru