Dvouspojkové převodovky kombinují výhody manuálního a automatického řazení a postupně nahrazují převodovky s hydrodynamickým měničem. Jejich hlavní předností je rychlé a plynulé řazení bez ztráty výkonu motoru. Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady ve srovnání s manuální převodovkou, které souvisejí s technologickou náročností a použitými materiály. Vozidla s tímto typem převodovky bývají zpravidla o přibližně v průměru o 40 až 50 tisíc dražší než ta s manuálem.
Na trhu je běžné, že každý výrobce nabízí vlastní typ dvouspojkové převodovky. Mezi nejrozšířenější patří převodovky DSG (Volkswagen) a S-tronic (Audi), přestože jde o stejný typ převodovky. Dvouspojkové převodovky ale nabízí například i Ford, značky z koncernu Stellantis nebo prémioví výrobci jako Mercedes-Benz nebo i BMW a MINI. Klíčovým faktorem spolehlivosti dvouspojkových převodovek je ovšem napříč všemi výrobci pravidelný servis.
Cena servisu dvouspojkových převodovek se liší dle značky vozu. Základní kontrola oleje a diagnostika vychází přibližně na 6 až 10 tisíc Kč. Výměna suché spojky stojí okolo 40 až 50 tisíc korun, výměna mechatroniky pak i přes 40 tisíc korun. I v tomto případě zpravidla platí, že čím dražší auto, tím vyšší náklady na opravu.
Životnost moderních automatů už není tak dlouhá, jak bývala, říkají mechanici
Při koupi ojetého vozu s dvouspojkovou převodovkou je důležité zkontrolovat stav spojek i dvouhmotového setrvačníku. Důležitá je také servisní historie. Paradoxně může být výhodnější ojetina s vyšším nájezdem a vyměněnými spojkami než auto s menším nájezdem, ale se zcela původní převodovkou. U převodovek DSG se problémy s mechatronikou často objevují mezi 150 až 200 tisíci kilometry.
Dvouspojkové převodovky fungují tak, že využívají dvě samostatné spojky, z nichž každá obsluhuje několik převodových stupňů. V případě koncernu Volkswagen je důležité vědět, že typ DQ200 je se suchými spojkami a snese menší zátěž, zatímco DQ250 je s mokrými spojkami (v olejové lázni) a snese větší zátěž. první spojka přitom řadí 1., 3., 5. rychlostní stupen a zpátečku, zatímco ta druhá 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Řazení probíhá prakticky bez přerušení výkonu, protože nový převod je připraven k zařazení ještě před samotnou změnou.
Pět zásad pro delší životnost převodovky DSG
A co byste měli nebo naopak neměli dělat, aby vám dvouspojková převodovka v autě vydržela co nejdéle? Základem je dodržet minimálně těchto 5 bodů.
- Pravidelně měňte olej: u mokré spojky každých maximálně každých 60 tisíc kilometrů, km, u suché maximálně každých 120 tisíc kilometrů
- Vyvarujte se pomalého popojíždění v kolonách, nechte si raději větší mezeru a rozjíždějte se plynule
- Nevyřazujte do neutrálu při každém zastavení
- Neparkujte ve vlhku. Předcházejte vzdušné vlhkosti a pronikání nečistot, které převodovky poškozují
- Nezatěžujte běžný vůz až příliš sportovní jízdou, zejména převodovka DQ200 je na takové zacházení hodně citlivá
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla (aktuálně se slevou 200 Kč): více zde
Upřímně řečeno si myslím že by se koncern Volkswagen měl na dvouspojkové automaty úplně vykašlat a raději se zpět vrátit k automatickým převodovkám s hydrodynamickým měničem .Bylo by to úplně nejlepší ,automaty s hydrodynamickým měničem jsou mnohanásobně jednodušší .Prostě spojka jen jedna a tak dále.
Neparkujte ve vlhku? To jakoze bych nemel parkovat auto na parkovisti pred barakem, kdyz prsi a podobne? 😃 Nebo jak si to jako vylozit? 🤷♂️😃
Hlavně si v kolonách nechávat velké mezery! Každý, před kterého se zařadí už páté auto, a stále brzdí, zvětšuje si mezeru aby před něj zase mohli vjet další, se na tuhle poučku hodně rychle vykašle.
Pro manželku je dvouspojkový automat ideální řešení, já jsem si na automat také velice rychle zvyknul. Je to komfortní, plynulé, pohodlné. Jako byste jeli s elektro. Pro mě ta vyšší náklady stojí. Nicméně asi bude lepší auto prodat před vyšším nájezdem, až se budou blížit dražší servisy :-)
Jestli je jedinou výhodou dvouspojkových automatů rychlost řazení bez ztráty výkonu, tak to je hodně málo!!! U manuálu (který je o cca 50.000Kč levnější) stačí po 100-150.000km vyměnit olej za pár stovek a vydrží „věčně“. Dvouspojky mají častější a drahý servis, nižší životnost a ještě dražší opravy! Zase způsob, jak z řidičů jen tahat peníze!