Ještě před pár lety by málokdo uvěřil, že celoroční pneumatiky dokážou v zimě držet krok se specializovanými zimními plášti. Jenže nejnovější testy přinášejí překvapení. Podle německého magazínu Autobild se jejich výkon na sněhu pohybuje mezi 85 a 95 % úrovně zimních pneumatik. A na mokré vozovce, která je v zimě poměrně běžná, se výsledky často blíží těm letním.
Tyto výsledky mohou změnit pohled na to, co se na auto vyplatí obout. Pro mnoho řidičů, kteří nenajezdí desítky tisíc kilometrů ročně nebo se nevydávají do hor tak často, se celoroční pneumatiky stávají velmi rozumným řešením.
Přečtěte si také:
Značka 3PMSF jako nutnost
Aby ale mohly být celoroční pneumatiky legálně používány i v zimních měsících, musí mít na bočnici označení 3PMSF, tedy symbol tří horských vrcholků se sněhovou vločkou. Pouhé označení „M+S“ už podle evropských pravidel od října minulého roku nestačí. Takové označení ovšem zpravidla dnešní celoroční pneumatiky už mají.
Toto značení znamená, že pneumatika prošla testem přilnavosti na sněhu a splňuje minimální požadavky na zimní provoz. Pokud tedy nechcete riskovat pokutu nebo problémy při nehodě, na tento detail si ještě před nákupem dejte opravdu dobrý pozor.
Konec přezouvání? Češi ve velkém přecházejí na celoroční pneumatiky
Testy potvrzují výrazný pokrok
Kromě Autobildu provedl vlastní srovnání i britský magazín Tyre Reviews. Ti testovali devět modelů v rozměru 205/45 R17. V testu byly nejen celoroční pneumatiky, ale jako reference také prémiové pneumatiky Continental: letní PremiumContact 7 a zimní WinterContact TS870 P.
Hodnocení se přitom zaměřilo na pět klíčových oblastí:
- Suchý asfalt – brzdná dráha, stabilita v zatáčkách a přesnost řízení.
- Mokro – přilnavost, brzdný výkon a odolnost vůči aquaplaningu.
- Sníh – trakce, brzdná dráha a ovladatelnost v zimních podmínkách.
- Komfort – hlučnost, plynulost jízdy a tlumení vibrací.
- Valivý odpor – vliv na spotřebu paliva i ekologickou stopu.
Pořadí a hodnocení testovaných pneu:
Pneumatika | Sucho | Mokro | Sníh | Valivý odpor | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Pirelli Cinturato All Season SF3 | 38,90 | 31,0 | 20,44 | 8,65 |
2. | Continental AllSeasonContact 2 | 41,90 | 31,9 | 20,25 | 7,73 |
3. | Bridgestone Turanza All Season 6 | 40,20 | 30,9 | 20,10 | 9,00 |
4. | Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 | 43,80 | 31,4 | 20,08 | 9,24 |
5. | Kleber Quadraxer 3 | 42,40 | 33,8 | 19,51 | 8,07 |
6. | Linglong Sport Master 4S | 40,10 | 32,9 | 20,90 | 8,93 |
7. | Cooper Discoverer All Season | 42,70 | 34,5 | 21,34 | 9,26 |
8. | Milever All Season Versat mc545 | 43,70 | 37,7 | 19,43 | 8,33 |
9. | Tomket Allyear 3 | 43,60 | 38,1 | 20,73 | 8,33 |
Česká pneumatika Tomket Allyear 3 skončila na posledním místě. Ztrácela především na mokré vozovce, což je bohužel i pro české podmínky špatně, i když na sněhu si vedla relativně dobře.
Když přijde na brzdění, rozdíly zůstávají
Testy ukázaly, že žádná celoroční pneumatika nedokáže překonat tu opravdovou letní na suchu a tu zimní na sněhu. Letní guma zastaví na suché silnici o více než tři metry dřív než nejlepší celoroční pneumatika. Naopak na sněhu se samozřejmě letní pneumatiky nechytají, zatímco nejlepší celoroční guma dokázala z rychlosti 50 km/h zastavit po 19 metrech, letní potřebovala téměř dvojnásobek.
Zimní pneumatiky si samozřejmě vedly nejlépe na sněhu, ale v testu se ukázalo, že rozdíl mezi nimi a těmi nejlepšími celoročními se už výrazně zmenšil.
Přečtěte si také:
Kdy se celoroční vyplatí
Z výsledků je zřejmé, že pro běžného řidiče, který jezdí převážně po městě nebo v nížinách a do hor zamíří jen párkrát za zimu, mohou být moderní celoroční pneumatiky velmi dobrým řešením. Nabídnou jistotu na mokré vozovce, zvládnou občasný sníh a ušetří čas i peníze za přezouvání.
Naopak ti, kteří do hor jezdí pravidelně nebo bydlí v oblastech s dlouhou zimou, by měli u zimních pneumatik zůstat.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned