skoda_superb-celorocni_gumy-goodyear

Testy ukazují, že celoroční pneumatiky už skoro dohnaly ty zimní. Vyplatí se tedy ještě přezouvat?

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: AutoBild, TyreReviews - Foto: Pavel Srp - 17. 10. 2025


Ještě před pár lety by málokdo uvěřil, že celoroční pneumatiky dokážou v zimě držet krok se specializovanými zimními plášti. Jenže nejnovější testy přinášejí překvapení. Podle německého magazínu Autobild se jejich výkon na sněhu pohybuje mezi 85 a 95 % úrovně zimních pneumatik. A na mokré vozovce, která je v zimě poměrně běžná, se výsledky často blíží těm letním.

Tyto výsledky mohou změnit pohled na to, co se na auto vyplatí obout. Pro mnoho řidičů, kteří nenajezdí desítky tisíc kilometrů ročně nebo se nevydávají do hor tak často, se celoroční pneumatiky stávají velmi rozumným řešením.

Značka 3PMSF jako nutnost

Aby ale mohly být celoroční pneumatiky legálně používány i v zimních měsících, musí mít na bočnici označení 3PMSF, tedy symbol tří horských vrcholků se sněhovou vločkou. Pouhé označení „M+S“ už podle evropských pravidel od října minulého roku nestačí. Takové označení ovšem zpravidla dnešní celoroční pneumatiky už mají.

Toto značení znamená, že pneumatika prošla testem přilnavosti na sněhu a splňuje minimální požadavky na zimní provoz. Pokud tedy nechcete riskovat pokutu nebo problémy při nehodě, na tento detail si ještě před nákupem dejte opravdu dobrý pozor.

Konec přezouvání? Češi ve velkém přecházejí na celoroční pneumatiky

Testy potvrzují výrazný pokrok

Kromě Autobildu provedl vlastní srovnání i britský magazín Tyre Reviews. Ti testovali devět modelů v rozměru 205/45 R17. V testu byly nejen celoroční pneumatiky, ale jako reference také prémiové pneumatiky Continental: letní PremiumContact 7 a zimní WinterContact TS870 P.

Hodnocení se přitom zaměřilo na pět klíčových oblastí:

  • Suchý asfalt – brzdná dráha, stabilita v zatáčkách a přesnost řízení.
  • Mokro – přilnavost, brzdný výkon a odolnost vůči aquaplaningu.
  • Sníh – trakce, brzdná dráha a ovladatelnost v zimních podmínkách.
  • Komfort – hlučnost, plynulost jízdy a tlumení vibrací.
  • Valivý odpor – vliv na spotřebu paliva i ekologickou stopu.

Pořadí a hodnocení testovaných pneu:

Pneumatika Sucho Mokro Sníh Valivý odpor
1. Pirelli Cinturato All Season SF3 38,90 31,0 20,44 8,65
2. Continental AllSeasonContact 2 41,90 31,9 20,25 7,73
3. Bridgestone Turanza All Season 6 40,20 30,9 20,10 9,00
4. Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 43,80 31,4 20,08 9,24
5. Kleber Quadraxer 3 42,40 33,8 19,51 8,07
6. Linglong Sport Master 4S 40,10 32,9 20,90 8,93
7. Cooper Discoverer All Season 42,70 34,5 21,34 9,26
8. Milever All Season Versat mc545 43,70 37,7 19,43 8,33
9. Tomket Allyear 3 43,60 38,1 20,73 8,33

Česká pneumatika Tomket Allyear 3 skončila na posledním místě. Ztrácela především na mokré vozovce, což je bohužel i pro české podmínky špatně, i když na sněhu si vedla relativně dobře.

Když přijde na brzdění, rozdíly zůstávají

Testy ukázaly, že žádná celoroční pneumatika nedokáže překonat tu opravdovou letní na suchu a tu zimní na sněhu. Letní guma zastaví na suché silnici o více než tři metry dřív než nejlepší celoroční pneumatika. Naopak na sněhu se samozřejmě letní pneumatiky nechytají, zatímco nejlepší celoroční guma dokázala z rychlosti 50 km/h zastavit po 19 metrech, letní potřebovala téměř dvojnásobek.

Zimní pneumatiky si samozřejmě vedly nejlépe na sněhu, ale v testu se ukázalo, že rozdíl mezi nimi a těmi nejlepšími celoročními se už výrazně zmenšil.

Kdy se celoroční vyplatí

Z výsledků je zřejmé, že pro běžného řidiče, který jezdí převážně po městě nebo v nížinách a do hor zamíří jen párkrát za zimu, mohou být moderní celoroční pneumatiky velmi dobrým řešením. Nabídnou jistotu na mokré vozovce, zvládnou občasný sníh a ušetří čas i peníze za přezouvání.

Naopak ti, kteří do hor jezdí pravidelně nebo bydlí v oblastech s dlouhou zimou, by měli u zimních pneumatik zůstat.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 názorů na “Testy ukazují, že celoroční pneumatiky už skoro dohnaly ty zimní. Vyplatí se tedy ještě přezouvat?”

  1. Měl jsem na autě už dvoje univerzální pneumatiky značky Michelin a Nokian a oboje pneumatiky po dvou letech byly na vyhození.
    Začaly tak klouzat a hučet (nemluvě o hodně rozpraskaném běhounu na hraně pneu )že jsem myslel že mě odešly ložiska v kole . Třetí zimu už nedaly . Za mě jsou univerzální pneu pouze pro lidi co najedou max 5000km ročně “Pouze klidnou jízdou “.Já jsem se vrátil k přezouvání zimní letní .Ty testy na pneu co dělají by měly dělat i na ojetých třeba po 15000km ne jenom na nových pak bych je chtěl vidět jak by se vyrovnaly letnim nebo zimním 🤷🏽‍♂️🤚

  2. No pouzivam na suzuki vitara rv 2016 celorocni pneu nokian 215 55 17 a maji najeto 100 000km a vzorek je jeste nad 4 mm. Naprosta spokojenost a nemenil bych. Jen ta uspora ta prezuti celeho auta je cca 2000 za rok. Na aute jsou uz 4 sezonu . A i kdyz je cena o neco vyssi tak polovina je usetrena za prezouvani a to nepocitam penize za skladovani. Pneu je husteno dusikem o suchosti 5.0.

    1. Nová pneu má kolik? 8-9mm? Takže chceš říct, že jsi dokázal sjet cca 4mm na 100 000km? Ani prémiová letní guma, která je tvrdší a je určená na rozpálený letní asfalt dneska nedá 60 000km za celou svoji životnost.

  3. Měl sem celoroční gumy na octavii R 17 225×45 a nemohl jsem si na ně stěžovat, je pravda že když už sem je měl 3 rok začali pri vyšší rychlosti hučet ale jinak spokojenost.

  4. Dráho, jedno,
    za prvé chybí tam celoroční OR6, jak byly na Š120, za druhé se dnes celoroční musí přezout, když začátkem zimy je hloubka vzorku 4 mm

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru