Toyota Yaris prošla faceliftem a přišla s novým čtyřválcem. 1,5litrový atmosferický agregát jde proti proudu downsizingu. Tuto verzi jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Modernizace je výrazná
V tomto případě jde již o druhý facelift Yarisu, ale inženýři si tentokrát dali opravdu záležet. Změnilo se toho mnoho, značka mluví o tom, že jiných je více než 900 dílů a modernizace vyšla na 90 milionů eur. Pokud se podíváme na verzi před faceliftem a po něm, asi by se tomu věřit dalo…
Přední část se až tolik nezměnila, jde spíše o retuše. Přední světlomety jsou nové, přibližují se větším modelům Toyota a pro denní svícení používají optická vlákna ve tvaru šipky – Toyota to nazývá „větveným rámováním“. Lehce pozměněn byl i přední nárazník, který přidává i drobné chromové ozdoby kolem mlhových světlometů.
To zadní část doznala změn mnohem razantnějších. Tím, co jistě zaujme jako první, jsou nové světlomety. Kompaktní lampy před modernizací vystřídala světla o poznání rozměrnější, která zasahují až do dveří zavazadelníku. Změnil se i nárazník a víko kufru, kterými jako prochází jako prolis půlkruh.
I profil naznačí novinky v podobě ochranných lišt ve spodní části dveří nebo nové designy litých kol. A konečně do ceníku přibyly také dvě nové barvy (modrá Nebula a červená Tokyo), aktuálně je jich tedy v nabídce 10.
…v interiéru
Modernizace v interiéru pouze ladila, nejsou tu výrazně proměny. Najít tu lze nové barvy, nové vzory čalounění a opravdu jen decentně pozměněný design přístrojové desky. Už od střední výbavy je v základu multifunkční displej s uhlopříčkou 4,2 palce. Kromě toho jsou nové výdechy klimatizace pocházející z většího Aurisu a jinak tvarovaná je zadní lavice. Japonci ale nevyřešili nešikovné umístění tlačítek vyhřívání předních sedadel, která se nacházejí pod (!) řadící pákou, viz fotogalerie.
Na předních sedadlech se sedí poměrně vysoko, volant se nedá přitáhnout k tělu tolik, jak bych chtěl a nebo spíše pro svoji ideální řidičskou pozici potřeboval. Místa je tu ale pro průměrně vzrostlého cestujícího dostatek. Překvapí také prostor na zadních sedadlech, ačkoliv na žádné dlouhé cestování to není. Z pohledu řidiče bych ocenil komfortní „trojblik“ při změně pruhů, který Yaris nenabídl, ale také osvětlené ovladače na volantu. Za světla tam jsou a ve tmě najednou „ne“…
Do kufru je dobrý přístup třetími, respektive pátými dveřmi. Jeho objem je v 5D provedení 286 litrů, což je v rámci segmentu malých aut docela slušná hodnota, ale například Škoda Fabia nabídne 330 litrů. Opěradla zadních sedadel se dají sklopit, stejně jako u většiny podobných aut však vznikne v kufru poměrně výrazný schod.
Pohonné ústrojí a jízda
V nabídce se před modernizací nacházel atmosférický čtyřválec s objemem 1,33 litru, který v rámci faceliftu uvolnil místo novému motoru. Toyota se opět rozhodla jít cestou atmosférického plnění a zvýšila objem na 1,5 litru. Značka tak jde proti proudu dnes běžného downsizingu, ale není jediná, objemy zvětšují také jiní výrobci… Hybridní verze, ale také malý litrový tříválec v nabídce zůstávají.
Nový motor, ač nepřeplňovaný, splňuje již nyní budoucí emisní normy EURO 6c. Motor se může pochlubit výkonem 82 kW/111 koní při 6000 ot./min a maximálním točivým momentem 136 Nm při 4400 ot/min.
Pokud jste zvyklí na dnešní malé turbomotory, které mají točivý moment v mnohem nižších otáčkách, bude se vám možná zdát, že je Yaris pomalý. On se vám ale odmění ochotnější reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Zatímco u většiny malých turbomotorů šlápnete na plyn a pak musíte chvíli počkat na nějakou reakci, tady se to neděje. Stačí pak Yaris s motorem 1.5 VVT-iE vytočit do vyšších otáček a rázem se odmění příjemnou dynamikou. Ztrácí ale v mimoměstských rychlostech, kde už se mu příliš akcelerovat nechce. I tak je ale oproti původnímu 1,33litrovému motoru pružné zrychlení i sprint z 0 na 100 km/h přibližně o sekundu lepší.
Auto je naladěno spíše do komfortu, v zatáčkách se karoserie poměrně značně nakloní. Podvozek je však nastaven tak, že drží zvolenou jízdní stopu i ve vyšších rychlostech. Převodovka je šestistupňová s poměrně dlouhou řadící pákou, ale řazení je příjemné a přesné.
Celkově se nicméně Toyotě Yaris v testované motorizaci bude líbit spíše klidná jízda. Motor ani zbytek auta není pro závodníky. V pohodovém jízdním režimu se dokáže odměnit příznivou spotřebou paliva, jezdit reálně mezi 5 a 6 l/100 kilometrů není vůbec problém. A to ani ve městě.
Závěr a cena
Ač má již současná generace Toyoty Yaris už svá léta, stále jde o nejprodávanější model značky v Evropě, vždyť se podílí na celé čtvrtině kontinentálních prodejů. Jde o jednoduché a bezproblémově fungující auto, což je přesně ten typ auta, které někteří zákazníci vyhledávají. Nepotřebují a nebo dokonce nechtějí malé turbomotory, neocení obrovské multimediální displeje a nebo desítky asistentů, chtějí naopak svoje auto řídit tak, jako tomu bylo v letech minulých. A (nejen) pro ty je Toyota rozhodně dobrou volbou.
A co prozradí pohled do ceníku? Yaris se nabízí ve třídveřovém nebo pětidveřovém provedení, příplatek za další pár dveří je přitom solidních 9 tisíc Kč. Nejnižší cena v ceníku je 277 900 Kč za verzi 1,0 VVT‑i s třemi dveřmi, za testovaný motor je třeba připlatit 20 tisíc Kč, na hybrid si musíte připravit 110 tisíc Kč a nabízí se výhradně v pětidveřovém provedení. Na stránkách importéra lze nalézt také akční ceník na exkluzivní limitovanou edici SELECTION GOLD, která potěší speciálním designem i výbavou, zaplatíte za ni minimálně 365 900 Kč. A to dostanete verzi s testovaným pohonným ústrojím.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Klidný‚ tichý a velmi úsporný motor,Dynamika za očekáváním
Jistý podvozek,Design po modernizaci
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Toyota
Typ:,Yaris 1.5 VVT-iE
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 496 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,88 kW/111 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment:,136 Nm v 4 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11 s
Maximální rychlost:,175 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.3 / 4.2 / 5.0
Emise CO2:,112 g/km
Objem palivové nádrže:,42 litrů
Délka:,3 945 mm
Šířka:,1 695 mm
Výška:,1 510 mm
Rozvor:,2 510 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 100 kg
Objem zavazadlového prostoru:,286 / 1180 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]