Současnému, už čtvrtému vydání malé hybridní toyoty bude brzy rok. Oblíbený Yaris je vlastně chameleon – dokáže být vláčným postrkovadlem pro nejmladší i nejstarší řidiče, sportovním dříčem s 260 koni a pohonem všech kol či zeleným parťákem pro náruživé ekology. Třetí, nyní testovaná varianta navíc překvapí skutečně nadstandardně velkým dojezdem.
Fintil s příplatkem
Totální změna. Toyota se rozhodla postavit malý městský hatchback v podstatě celý od znovu. Poprvé ho ukázala už před dvěma lety v New Yorku. Loni se na severu Francie ve Valenciennes rozjela výroba a letos si model dojel pro prestižní ocenění Evropské auto roku. Tomu se říká rychlý sled událostí.
Yaris 4. generace stojí na nové platformě TNGA a jeho karoserie dostala oproti předchůdci vícero barokních kontur. Zvlášť patrně je to na vyboulených bocích, které auto opticky rozšiřují a také snižují. Pořád je to mrňous do čtyř metrů, ale mezigeneračně má větší rozvor a rozchod a je o pět centimetrů širší, čímž se navýšil využitelný prostor uvnitř.
Přestože se bavíme o malém prskoletu na přímořské promenády a metropolitní bulváry, při pohledu do ceníku byste možná tipovali rodinný vagon. Testované auto je hybridem (za nějž připlácíte 110 tisíc) a ve výbavě Selection Elegan jeho standardní cenovka činí 530 tisíc. Takový kousek má dvouzónovou klimatizaci, přední Bi-LED světla, sedmnáctipalcová kola nebo vyhřívané sedačky. Je to fintil a rozhodně ne z levného kraje.
Kufr? Spíš kufřík
Velmi členitá palubní deska Yarisu nemá jeden dominantní prvek, ve vyšších výbavách ale notně vyčnívá osmipalcová obrazovka multimediálního systému, který stále platí za ty méně přehledné, ale uživatelsky mnohem přívětivější než minulé generace aut z Asie. Tlačítka tu nejsou dotyková, vždy máte poměrně jasno v tom, co a jak jste zmáčkli.
Interiér „malého, velkého“ auta působí sympaticky, nabídne řadu odkládacích prostor, vhodně umístěný je především výklenek mezi ovladači klimatizace a centrálním displejem. Malý Yaris dostal dospělý volant s (velkým) množstvím ovládacích prvků, na které si vaše palce rychle zvyknout. Rukám bude chvíli trvat, než se zorientují v atypicky poskládaném schématu klika-opěradlo-ovladače oken na dveřích. Testovací týden na to nestačil.
Kufr je menší, do hybridního Yarise naskládáte 260 litrů zavazadel. A to je méně, než jsme u podobných malých hatchbacků zvyklí. Je to spíš takový kufřík na italský eurovíkend – ale ne do Benátek, ale Lidlu. Cestující vzadu mají baterku umístěnou pod zadky tak, aby se na zadní lavici vtěsnali komfortně dva, byť kolena to může na delších cestách bolet. Dozadu se navíc neleze zrovna ideálně. Dveře jsou malé a dokořán je neotevřete.
Řidičský, spořivý
Auto disponuje v hybridním provedení tříválcovou patnáctistovkou spřaženou s převodovkou e-CVT. Zatímco motor má síly dost, nabídne 116 koní a i s posádkou se na dálnici nemusíte bát, že by zaostával (jistě k energičnosti akcelerací – a zejména pak rozjezdů – přispívá právě elektromotor), převodovka se trochu trápí. Použitá bezestupňová e-CVT sice už tolik neskučí, ale stejně občas vytáčí motor v momentech, kdy to není vůbec potřeba a měla by rychleji změnit otáčky.
Naštěstí zbytek techniky a konstrukce funguje na výbornou, takže chaos v planetovém soukolí přejdete jen s povzdychem a budete si užívat, jak geniálně řidičské tohle auto je. Je to velké pozitivní překvapení – tuhost karoserie, přesnost řízení a perfektní stabilita se u podobných automobilových ratolestí jen tak nevidí. S Yarisem je zábava i mimo šeď města. A je to jeho velké plus.
Co víc, hybridní Yaris exceluje ve spotřebě. I přes to, že jsme ho nevybíravým tempem hnali po dálnicích, nestoupla dlouhodobá spotřeba na víc než 4,9 litru. Ve městě spotřeba při ekologičtější jízdě nepřekročila čtyři litry. Kombinovaně je dosažitelných 4,5 litru a spolu s menší, 39litrovou nádrží na benzin tak dokážete ujet na jediné natankování hypoteticky přes 860 kilometrů. Což je naprosto skvělý výsledek.
Baterka má sice jen 0,8 kWh, ale hybridní ústrojí je dost aktivní, i na dálnici si užijete plachtění čistě na elektřinu. A potěší i odhlučnění, na tak malý vůz je zvládnuté velmi dobře, pocitově si nepřipadáte jako byste drhli asfalt zadkem, ani nemáte pocit, že by se mělo auto každou chvíli rozpadnout. Yaris nabízí bytelné a komfortní svezení. Škoda jen, že není o trochu větší a o dost levnější. Pak by byl teprve na roztrhání.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Toyota
Typ:,Yaris 1.5 Hybrid
Motor:,řadový tříválec
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,hybrid
Pohon:,předních kol
Výkon:,68 kW při 5500 ot./min
Točivý moment:,120 Nm při 3600 ot./min
Výkon soustavy:,85 kW
Zrychlení 0-100 km/h:,9.7 s
Maximální rychlost:,175 km/h
Převodovka:,e-CVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.3
Emise CO2:,98 g/km
Objem nádrže:,39 litrů
Délka:,3940 mm
Šířka:,1745 mm
Výška:,1500 mm
Rozvor:,2560 mm
Pohotovostní hmotnost:,neuvedeno
Objem zavazadlového prostoru:,260 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Máme ho půl roku. Motor je tříválcová atmosféra a na každodenních trasách o délce cca 25km tam, 25km zpět rychlostí 80-120km/h jezdí za necelé 4 litry…. Trochu jsem se bál té planetové převodovky, o které všichni píší, že vytáčí motor do nesmyslných výšek, ale nakonec jen stačí naučit se trochu zacházet s plynem a je to v pohodě. Překvapivě se nenechal zahanbit ani v Alpských kopcích a celkově je tohle auto pro mě docela příjemné překvapení.
Zajímavý článek kde slovo to perla e cvt převodovka by měla řadit dřív no za mě líp už ani řadit snad nemůže když už tak motor má 3 válce a turbo je tak možná ve škodovce Japonci ho obecně zas tak nepotřebují
Přesně i to si myslím 👍
Máte tu trochu nejasností. Motor není čtyřválec, ale tříválec, dále nemá turbodmychadlo, protože je to atmosférický motor a objem nádrže je 36 litrů.
Turbo?
Prosím,čtěte po sobě.