Toyota dlouho neměla v nabídce nic, čím by uspokojila firemní zákazníky na poli užitkových modelů, protože v nabídce v posledních letech v Evropě zůstal jen pick-up Hilux. To se ale změnilo a Toyota nabízí malou i střední dodávku. A právě menší Proace City Verso Combi jsme otestovali.
Navíc je to auto, které ocení i větší rodiny, protože dnes abyste rodinné MPV v nabídkách automobilek pohledali. Pár jich sice ještě zbylo, ale jde spíše o výběhové modely. V nabídce automobilek je nahrazují SUV, která svou praktičností rodinným MPV konkurovat nemohou. Řešení tu ale přesto je, rodiny mohou sáhnout po dodávkách, podobných jako je právě Toyota Proace Verso. Jízda i život s nimi (zejména co do komfortu i výbavy) se totiž za poslední roky velmi posunul.
Pomohlo PSA
Pokud se na Toyotu Proace City Verso Combi podíváte, možná v ní uvidíte prvky některých jiných aut. A uvidíte správně, protože jde o sourozence modelů. které před časem představil koncern PSA. Malá dodávka je tedy sourozencem Citroënu Berlingo, Peugeotu Rifter a Opelu Combo. Přesto se i designově auto drobně odlišuje – a to jak zvenku, tak i uvnitř.
Toyota ale při jeho představení, které přišlo přibližně rok po třech výše zmíněných modelech, říkala, že si dala na jeho doladění hodně záležet. Ačkoliv se všechny čtyři modely vyrábějí na stejné lince v závodě PSA ve španělském městě Vigo, dávají si Japonci na kvalitě svého auta záležet. Na konci výrobní linky má automobilka vlastní stanoviště, kde své modely důkladně kontroluje. Za kvalitou si stojí, takže na Proace City nabízí prodlouženou záruku pět let nebo 250 000 kilometrů.
Je praktická
Stejně jako u derivátů PSA, nabízí i Toyota pro Proace City dvě verze – osobní (Verso) a užitkovou. Stejně tak má v nabídce i dvě verze rozvoru, přičemž ta delší je prodloužená o 350 mm. Standardně jsou vpředu dvě sedadla, ale užitková verze může mít i trojsedadlo. U prvního seznámení s Opelem Combo Van jsme ale zjistili, že si sem stejně trojice pasažérů není schopna sednout. Lepší tak bude z prostředního sedadla udělat stolek, ostatně je to na něj přizpůsobeno sklopením jeho opěradla.
Osobní verze může být pětimístná, případně v prodloužené verzi i sedmimístná. My jsme ale testovali pětimístnou krátkou verzi. V prostřední řadě jsou tři samostatná sedadla. Ty bohužel nelze posouvat, ale lze je sklápět. Jejich mechanismus je vymyšlen tak, že se sedadla sklopí tak, že v zavazadelníku vytvoří téměř rovnou podlahu bez schodu. Standardně má kufr objem 597 litrů.
Výhodou je, že boční šoupané dveře jsou ve standardní výbavě, s výjimkou nejnižší výbavy, kde jsou za příplatek 10 tisíc korun. Díky tomu je na zadní sedadla velmi dobrý přístup, manipulovat se dobře dá i s dětskými sedačkami, navíc je možné se na zadní sedadla dostat i ve stísněných prostorech.
V interiéru je spousta odkládacích přihrádek. Přední cestující mohou využít nejen klasické prostory ve dveřích a na středovém tunelu, ale také pod střechou. Řidič má před sebou na vrchu palubní desky odklápěcí přihrádku a před spolujezdcem jsou přihrádky hned dvě. Další přihrádka je i na vrchu palubní desky za displejem multimédií.
Za volantem
Pod kapotou Proace Verso můžete mít naftový anebo benzinový motor, hybrid se tu vcelku očekávatelně nenabízí. Naftové motorizace lze kombinovat pouze s manuální převodovkou, ale u těch benzinových si můžete vybrat mezi manuální a automatickou převodovkou.
Testované auto poháněl naftový motor s objemem 1,5 litru, jehož výkon je 96 kW/130 koní a točivý moment 300 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty. A to nejen na papíře, ale i při jízdě. Motor je navíc překvapivě kultivovaný, prakticky prostý vibrací a i poměrně dobře odhlučněný. Na poměry dodávek je to rozhodně nadprůměr.
S dynamikou problém není, a to ani na dálnici. Tady dokáže nenaložené auto bez problémů zrychlovat nad českým povoleným limitem i do kopce. Nijak se to nezmění ani v situaci, kdy do auta naložíte něco pod čtvrt tuny. Auto uveze celkem 455 až 654 kilogramů, bude záležet na tom, jakou výbavu a jaký motor si do něj objednáte.
Spotřeba paliva je docela slušná, přeci jen jde o docela vysoké auto. V dlouhodobém horizontu se za posledních šest a půl tisíc kilometrů ustálila na 6,5 l/100 km. Objem nádrže je 50 litrů u naftových verzí, ale dokonce 61 litrů u těch benzinových.
Trochu překvapením je naladění podvozku. Ten je totiž na rozdíl od většiny ostatních dodávek hodně komfortní. Auto se naklání nejen v zatáčkách, ale také při brzdění. A ačkoliv je podvozek poměrně měkký, tlumiče jsou naladěny tak, že ani v oblouku na nerovnostech Toyota neodskakuje. Pokud byste Proace City chtěli jako rodinné auto, pak právě toto jistě oceníte.
Závěr a cena
Testovaná Toyota Proace City Verso překvapila kultivovaností jízdy i pohodlím. Zahanbit se nenechala ani vnitřním prostorem a svou praktičností. Z rodinného auta ho lze několika jednoduchými pohyby přestavět na dodávku (jen s čalouněným kufrem). Do zavazadelníku lze navíc vstoupit buď přes páté dveře anebo jen odklopením skla.
Aktuální ceník startuje na akčních 465 000 Kč včetně DPH. Za to je základní verze ve výbavě Combi s krátkým rozvorem a motorem 1.5 D‑4D se 100 koňmi a 6stupňovou manuální převodovkou. Toyota v současné době na všechny verze oproti běžnému ceníku poskytuje slevu 80 až 105 tisíc korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Toyota
Typ:,Proace City Verso Combi 1.5 D‑4D 130
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon motoru:,96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.3 – 10.5 s
Maximální rychlost:,186 km/h
Převodovka:,6° manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 – 5.8 (kombinovaná)
Emise CO2:,146 – 152 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4403 mm
Šířka:,1848 mm
Výška:,1837 mm
Rozvor:,2785 mm
Provozní hmotnost:,1595 – 1711 kg
Objem zavazadlového prostoru:,597 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Zdravím, v čem přesně se liší ta kvalita auta od ostatních sourozenců? A v interiéru jsou zmiňované změny jaké? Děkuji.