Test Suzuki Swift 1.2 DualJet 5MT | 2024

Test Suzuki Swift 1.2 DualJet 5MT | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 9. 2024


Malá městská auta postupně z nabídek automobilek vypadávají, přesto stále existují značky, které vám je prodají. Jednou z nich je i Suzuki, které v tomto roce uvedlo na trh novou generaci Swiftu. A my jsme jej vyzkoušeli v testu.

Úplně nový

V nejnovější generaci si Suzuki Swift vzalo inspiraci z té předchozí a její vzhled rozvinulo. Zatímco vzadu je podobnost vcelku jasně viditelná, přední část se změnila výrazněji. Výraz auta je teď takový „vukulený“, může za to zejména výrazně větší maska chladiče i jinak tvarovaná kapota, které končí nad předním (LEDkovými) světlomety. Že jde o Swift ovšem bezpečně poznáte. Mimochodem, pořád je to opravdový prcek, na délku nemá ani 3,9 metru (mezigeneračně je delší jen o 1,5 cm), široký je 1735 mm a vysoký 1495 mm.

V interiéru jsou mezigeneračně změny výraznější, přesto to není žádná revoluce. Může za to zejména to, že i v dnešní době se Suzuki rozhodlo, že Swift zůstane dostatečně analogový. Co to znamená? Třeba to, že v kabině najdeme klasickou řadicí páku manuální převodovky, mechanickou páku ruční brzdy, fyzická tlačítka k ovládání funkcí (například pro hlídání jízdních pruhů, systému Start/stop apod.) včetně samostatného panelu pro klimatizaci/topení, ale také analogové budíky včetně mechanických ručiček.

Test Suzuki Swift 1.2 DualJet 5MT | 2024

I přesto jsou tu ovšem prvky výbavy, které posádku na palubě otravují. Mluvíme třeba o reakci dotekového displeje. Ten sice zaregistruje i velmi jemný dotek, ale než se tak stane, docela dlouho to trvá. Mezitím už máte nutkání se displeje dotknout znovu. Tím nejzásadnějším je ale upozorňování na překročení aktuální nejvyšší dovolené rychlosti. Ten je sice docela tichý a neupozorňuje přímo ve chvíli, kdy místo padesátky jedete 51 km/h, ale i tak otravuje. Speciálně ve chvílích, kdy třeba ukazuje jinou rychlost, než která je v místě povolená. Nejednou se stalo, že ve stejném úseku na omezení na 40 km/h ukázal jednou 40, podruhé 20, ale pak i 50.

Jeho vypínání navíc není jednoduché. V prvé řadě musíte stát, za jízdy to nejde. Ve druhé řadě musíte k vypnutí použít „tyčinky“ v kapličce přístrojů, které je třeba držet. Objeví se pak Menu, ve kterém je třeba vybrat TSR (Traffic Sign Recognition) a teprve pak jej vypnete. Po každém nastartování to musíte udělat znovu. Jednodušší tak často je, abyste si při jízdě zesílili rádio.

Jeden motor, ale pohon předních nebo všech kol

Motor je v nabídce pouze jediný a je to v dnešní době poměrně zajímavá jednotka. Jde totiž o mild-hybridní atmosférický motor s nepřímým vstřikováním paliva, ale má samozřejmě filtr pevných částic. Tříválcová jedna dvojka se může pochlubit výkonem 60 kW/82 koní a točivým momentem 108 Nm. Motor 1.2 DualJet se ale dá kombinovat s pohon předních kol nebo všech kol. Předokolka je také k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s převodovkou CVT, čtyřkolka je pouze s manuálem.

Test Suzuki Swift 1.2 DualJet 5MT | 2024

Spalovací motor spolupracuje se startér-generátorem, který nahrazuje alternátor a slouží k rychlému roztočení motoru při jízdě. Jeho výkon je jen 2,3 kW, což znamená, že čistě na elektřinu Swift nikdy nepojede. Dokáže ovšem při jízdě plachtit. A dělá to docela často. Naopak jeho 60 Nm je příjemnou prvotní pomocí při sešlápnutí plynového pedálu.

Za volantem

Testovaný modrý kousek byl vybaven manuální převodovkou a pohonem předních kol, je to tedy to nejlehčí auto z nabídky. Váží kolem devíti metráků. A to se při jízdě projeví nejen pocitovou i fyzickou lehkostí, ale také spotřebou paliva. Suzuki udává, že v kombinovaném režimu to je 4,4 l/100 km. V praxi nejsou hodnoty do pěti litrů žádným problémem. A to ani po městě. Lehkost auta oceníte zejména mimo město a v zatáčkách, protože tady Swift mění směr velmi ochotně, umí parádně přenášet hmotnost z levého do pravého oblouku a naopak, celkově na pohyby volantem reaguje ochotně. Na okreskách potěší i podvozek, respektive jeho naladění. Je spíše tužší, přesto poddajný a dobře filtruje nerovnosti.

Celková dynamika ovšem není nijak oslnivá, technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy. Není to úplně málo na papíře a není to úplně rychlé ani na silnici. Zrychlování je spíše rozvážné, což platí nejen mimo město, ale i na dálnicích. Pokud vás někdo zbrzdí například v kopci, na svou původní rychlost se opět budete nějakou dobu dostávat. Na dálnici si pak přibližně při sto čtyřicítce už nepřipadám úplně komfortně, auto je totiž citlivější na boční vítr. Motor je však v kabině slušně odhlučněný, že jde o tříválec vlastně není poznat.

Test Suzuki Swift 1.2 DualJet 5MT | 2024

Ve městě ovšem naopak Swift exceluje. Zaparkujete s ním prakticky kdekoliv, protože má nejen malé rozměry, ale i skvělý rejd (minimální poloměr otáčení je jen 4,8 metru). A také je z něj velmi dobře vidět. Jen si budete muset zvyknout na ovládání spojky, ta totiž zabírá hodně nahoře. A ještě na jednu věc si budete muset zvyknout. Jsme zvyklí na to, že blinkry se automatiky vypínají, pokud je aktivujeme a třeba jen maličko otočíme volantem. Tady je tím volantem potřeba otočit o něco víc, než bychom čekali.

Závěr a cena

Nová generace Suzuki Swift si stále zachovává kompaktní rozměry a praktické vlastnosti, což jej předurčuje jako ideální do města. Potěší „analogové“ ovládání, což ocení řidiči, kteří preferují klasiku před čím dál modernější a častější digitalizací. I přes několik menších nedostatků, jako je například pomalejší dotekový displej infotainmentu nebo obtížné vypínání upozornění na překročení rychlosti, potěší Swift svou lehkostí, parádní ovladatelností v zatáčkách a nízkou spotřebou paliva.

A co cena? Nejlevnější provedení se vejde do čtyř set tisíc korun. Základní předokolka ve výbavě Comfort startuje na 389 900 korunách. Pokud byste chtěli automat nebo čtyřkolku, musíte do vyšší výbavy Premium. Tam předokolka vyjde na 415 900 Kč, čtyřkolka s manuálem na 456 900 Kč a předokolka s automatem (CVT) na 450 900 Kč.

Technické údaje:

Auto:

 Suzuki Swift 1.2 DualJet 5MT

Motor:

řadový tříválec

Objem válců:

1197 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

60 kW/82 koní při 5700 ot/min

Točivý moment:

108 Nm při 4500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

12,5 s

Maximální rychlost:

165 km/h

Převodovka:

5stupňová manuální

Spotřeba paliva:

4,4 l/100 km

Emise CO2:

98 – 99 g/km

Objem nádrže:

37 litrů

Délka:

3860 mm

Šířka:

1735 mm (bez zrcátek)

Výška:

1495 mm

Rozvor:

2450 mm

Provozní hmotnost:

919 – 949 kg

Objem zavazadlového prostoru:

265 litrů

 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru