Dnes už asi nenajdete značku, která by ve své paletě neměla zástupce v kategorii SUV. Byl to ale Forester, který stál u samého zrodu téhle populární kategorie. A měl pro to ty nejlepší předpoklady. Kombinoval osvědčený pohon všech kol, vysokou karoserii a pro Subaru typický plochý motor, který negativa vyšší stavby karoserie kompenzoval svým nízkým těžištěm.
Doba sice pokročila, ale na stejných principech Forester staví i dnes. Hodně se ale změnil. Aktuálně jde o jeho pátou generaci, která stojí na globální platformě SGP. Nový Forester je o 15 mm delší než jeho předchůdce, o 20 mm širší a o 5 mm nižší. Zároveň si ale zachoval světlou výšku 220 milimetrů, což je mezi konkurenty hodně nadprůměrná hodnota.
Mnohem podstatnější než těch pár centimetrů k dobru je vliv nové platformy na tuhost auta. Subaru tvrdí, že třeba podlaha má tuhost v krutu vyšší o 70 % a celkově robustnější jsou i další prvky podvozku.
Přestože si vzhledově Forester zachovává typické rysy, znalci novinku poznají na první pohled. Tím spíš, když se bude jednat o dobrodružnější verzi Sport, která dělala společnost nám. Nejblíž má k výbavovému stupni Comfort Navi, od které se liší speciálními černými osmnáctkami, tmavé prvky se objevují i na chladiči nebo rámečku mlhovek, se kterými kontrastují oranžové doplňky.
Na oranžovou narazíte i v interiéru, kde se kromě orámování výdechů ventilace objevuje i na prošívání volantu, sedadel či palubní desce, a ve srovnání s klasickými verzemi naživo působí mnohem moderněji. Jinak je to Forester tak, jak ho znáte – velký a praktický, s kufrem o objemu 509 litrů a dostatkem místa pro posádku.
Auto je doslova prošpikované asistenčními a bezpečnostními systémy. Nechybí EyeSight, systém dvojice kamer, které sledují dění před autem, ten doplňuje kamera, která naopak sleduje vás. Při nastupování tak rozpozná řidiče a nastaví pro něj sedačku, zrcátka, klimatizaci nebo třeba rádio. A během jízdy dává pozor, jestli jste v pořádku a sledujete dění na silnici.
Boxer v moderním pojetí
I pohonná jednotka doznala zajímavých změn, unikátní koncepci plochého motoru si ale automobilka udržela. Doplnila ji o mild-hybridní systém, který zážehovému dvoulitru pomáhá zejména v nízkých otáčkách. Při rozjezdu přidává na suverenitě, což přijde vhod jak ve městě, tak i třeba při jízdě v terénu.
Na jízdě mimo asfalt si Subaru pořád hodně zakládá, takže tady samozřejmě nechybí pohon všech kol a hned dvojice režimů X-Mode, které kromě chování čtyřkolky upraví i reakce motoru nebo převodovky. V kombinaci s již zmíněnou světlou výškou 220 milimetrů se nějakého výletu mimo zpevněné cesty nemusíte ani v nejmenším obávat.
Samotný elektromotor se nachází v bezestupňové převodovce Lineartronic a díky spojce dokáže fungovat nezávisle na spalovacím motoru. V ideálním případě prý zvládne ujet až 1,6 kilometru čistě na elektřinu, reálně ale počítejte s tím, že auto spíš postrčí při rozjezdu a po chvíli už do hry zapojí zážehový čtyřválec. Výkon elektromotoru je 12,3 kW/16,7 koní a 66 Nm, což na uspěchaný provoz města většinou nestačí.
Hlavně v klidu
Celkový výkon soustavy je 150 koní a Forester je opravdu velké auto, takže dynamika je ve výsledku hodně poklidná. Na stovku se dostane za 11,8 sekundy, za jeho volantem tak najdou uspokojení řidiči, kteří upřednostňují plynulou jízdu bez zbytečného brzdění před každou zatáčkou.
Jestli totiž Forester něco zvládá bravurně, jsou to zatáčky. Podvozek dokáže udržet opravdu svižné tempo, přitom zůstává příjemně komfortní a zároveň nedovolí karoserii výraznější náklony při změně směru. Výborně si dokáže poradit i s nerovnostmi, které tlumiče krásně vyžehlí bez nejmenšího zaváhání.
Kde ale Forester jednoznačně ztrácí, to jsou přesuny na větší vzdálenosti. Motor tady o sobě dává dost znát, stejně uslyšíte i aerodynamický svist. Při akceleraci navíc převodovka vyžene otáčky motoru adekvátně tomu, jak dramaticky šlápnete na plynový pedál – klidně i k pěti, šesti tisícům, kde je srdnatě drží. To zhoršuje jak komfort na palubě, tak i ekonomiku provozu. Na dálnici si Forester při dodržování předpisů řekne okolo deseti litrů, ve městě, kde elektromotor přijde ke slovu mnohem častěji, počítejte s hodnotami okolo 8 až 9 litrů.
Závěr a cena
Subaru Forester je auto pro specifické řidiče, kteří upřednostní trochu vlažnější výkony motoru ve prospěch terénních schopností, robustního podvozku a příkladné bezpečnosti. Mild-hybridní pohonná jednotka je bezesporu krokem vpřed, zlepšuje reakce na plyn a přidává na jistotě při rozjezdech nebo v terénu, nějak dramatické zlepšení dynamiky nebo spotřeby podle mého nepřináší. Forester si pořád řekne o něco mezi 8 až 10 litry.
Cenově vás Forester vyjde nejméně na 925 tisíc ve verzi Active, za testovanou verzi Sport necháte u dealera 1,085 milionu korun. Všechny verze spojuje stejná pohonná jednotka v kombinaci s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, takže se rozhodujete jen podle výbavy. Ta je ovšem už od základního stupně hodně bohatá a už základní Active obsahuje třeba vyhřívaná sedadla, rádio s Apple Carplay nebo řadu bezpečnostních systémů.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Forester e-Boxer
Pohonné ústrojí:,zážehový čtyřválec + elektromotor
Spalovací motor,
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Výkon:,110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min
Točivý moment:,194 Nm při 4000 ot./min
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Zrychlení 0-100 km/h:,11.8 s
Maximální rychlost:,188 km/h
Převodovka:,bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (WLTP):,8.1 l/100 km
Emise CO2 (WLTP):,185 g/km
Objem palivové nádrže:,48 litrů
Délka:,4625 mm
Šířka:,1815 mm
Výška:,1730 mm
Rozvor:,2670 mm
Provozní hmotnost:,1767 kg
Objem zavazadlového prostoru:,509 / 1179 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]