Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 20. 7. 2024


Čtvrtá generace Škody Superb už zaplavila české silnice. V předchozí generaci vlajková loď české značky ukázala, že jde o povedené auto. Nenastavila ale laťku příliš vysoko? To jsme zjišťovali za volantem kombíku Superbu čtvrté generace s oblíbeným naftovým dvoulitrem pod kapotou.

Nezůstal kámen na kameni

Nová generace Škody Superb byla vyvíjena společně s novou generací Volkswagenu Passat. Vývoj měla na starosti právě škodovka. Oproti třetí generaci přišla z pohledu designu velká změna – a to jak zvenku, tak uvnitř. A také narostla.

Kvůli neustále se zpřísňujícím emisním předpisům byl při vývoji kladen velký důraz na co nejlepší aerodynamiku, což se nakonec pozitivně projeví i na spotřebě paliva a vypouštěných emisích. Aerodynamice byly přizpůsobeny samotné tvary auta, ale je tu i několik drobností, které ji dále vylepšují a na první pohled nemusejí být vidět. Pomáhá k tomu třeba elektricky ovládaná aktivní žaluzie za přívodem vzduchu v předním nárazníku, různé otvory, které jsou například v předním nárazníku usměrňující obtékání vzduchu. Aktivně je vyřešeno i chlazení brzdového systému, pro nějž se využívá proudění vzduchu od ventilátoru chladiče.

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

Čtvrtá generace je na první pohled zvenku, chce se nám říci, obyčejnější než ta třetí, která s největší pravděpodobností zůstane nepřekonaná. Ačkoliv je design a jeho vnímání čistě subjektivní záležitostí, podívejte se třeba na přední kapotu. U třetí generace byla kapota složitěji tvarovaná a zasahovala až do předních blatníků. Nejnovější generace už má prostě „jen obyčejné víko“. Typický prolis na kapotě ale zůstal. Auto na nás působí tak nějak způsobem „nenadchne, neurazí“. Na druhou stranu jsme si jistí, že díky jednoduchým tvarům a absenci designových kudrlinek opět nezestárne.

To uvnitř je to naopak. Kabina je modernější, přesto nepřišla vlastně o nic ze své původní praktičnosti. Jakkoliv tu podle dnešního trendu dominuje digitalizace, škodovka dokázala nalézt řešení na to, aby se neovládalo vše přes dotekový displej. Pro nový Superb i Kodiaq použila ovladače Smart Dials, které napodobují trojici otočných ovladačů v předchozích generacích, ale mají mnohem víc funkcí. V jejich středech jsou totiž displeje, kde zobrazuje aktuální funkce, kterou ovladačem můžete ovládat.

Ty krajní primárně ovládají teplotu topení/klimatizace, ale po jejich stisknutí se mění na ovladače pro vyhřívání nebo odvětrávání sedadel (pokud je jimi auto vybaveno). Ten prostřední má funkcí mnohem víc. Kromě ovládání intenzity foukání je to ještě směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizace, hlasitost infotainmentu, jízdní režimy či přiblížení nebo oddálení navigační mapy. Funkce může mít ovladač jen čtyři a jejich výběr se provádí dlouhým stisknutím ovladače. Mezi těmito čtyřmi funkcemi se pak stejně jako u krajních ovladačů přepíná krátkým stiskem ovladače.

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

Zcela nová je kompletní palubní deska. Dominuje jí velký displej infotainmentu s úhlopříčkou až 13 palců. Ten potěší dobrou grafikou, rychlými reakcemi a stabilním fungováním. V rámci týdenního testování potěšil i fakt, že dobře reaguje na dotek. Oproti předchozí generaci dostal infotainment novou grafiku a možnost uložit si některé oblíbené funkce do horní nebo spodní lišty. My jsme je využili například pro Menu jízdních asistentů (kde vypínáme upozornění na překročení rychlosti) a (de)aktivaci systému Start/Stop,  apod.). Oblíbených tlačítek tu ale můžete mít mnohem víc a vašim potřebám se prakticky meze nekladou.

Nová generace Superbu dostala i nové hlasové ovládání. Laura, jak se škodovácká asistentka jmenuje, umí ovládat některé funkce auta, ale s pomocí integrovaného software chatGPT umí i zjišťovat odpovědi na některé dotazy. Zajímá vás třeba, jaké počasí bude ve vaší cílové destinaci? Zeptejte se jí.

Nafta, benzin a plug-in hybrid

I ve čtvrté generaci Škody Superb můžete mít čistě naftové i čistě benzinové motorizace. K tomu jsou tu mild-hybridy a také jeden plug-in hybrid nové generace s benzinovým motorem 1,5 TSI s homologovaným dojezdem přes 100 km. Ten navíc umožňuje rychlodobíjení, takže na elektrický pohon budete moci jezdit opravdu často a daleko. Všechny verze mají pouze dvouspojkovou převodovku DSG.

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

Nás ale teď bude zajímat zejména v České republice velmi oblíbená naftová motorizace. Pod kapotou testovaného kusu jsme měli čtyřválec 2,0 TDI se 110 kW. Ten je v nabídce pouze s pohonem předních kol. Pokud chcete čtyřkolku, musíte si připlatit za výkonnější 142kW nafťák, protože ten se naopak nabízí jen s pohonem všech čtyř kol (stejně jako vrcholný benzinový dvoulitr se 195 kW).

Za volantem

Že máte pod kapotou naftový motor, to poznáte hned po startu. Do kabiny se jeho zvuk totiž dostane a slyšet tam bude i při jízdě, přestože hodně potichu. Interiér nového Superbu je totiž opravdu skvěle odhlučněn – prakticky od všeho, co se venku děje. Aby také ne, když jsou tu třeba i boční dvojitá skla. Jedinou výjimku tvoří hluk od podvozku po přejezdu nerovností, protože 19″ kola znamenají rány. Menší osmnáctky to ale tak moc nedělají.

Mimochodem hned po nastartování, když se budete chtít rozjet, by vás mohlo překvapit, že na středovém tunelu není žádný volič převodovky. Ten se totiž podobně jako u Enyaqu přesunul na sloupek řízení místo pravé páčky stěračů. Stěrače se nyní ovládají na levé páčce. Možná to bude chtít ze začátku trochu zvykání, ale nakonec se vám tohle řešení zalíbí. Pozor dejte ale na to, až si sednete zase do nějakého jiného auta, abyste místo zařazení rychlosti nepouštěli stěrače…

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

Samotná převodovka DSG je naladěna velmi dobře, řadí rychle i hladce a vlastně i tak, že byste při běžné jízdě nutně nemuseli chtít řadit jinak. Její systém řazení se liší v rámci jednotlivých jízdních režimů a navíc se vám jako řidiči přizpůsobuje. Učí se váš jízdní styl (to ale není žádná novinka, to už mají auta drahně let).

Novinkou je také adaptivní podvozek DCC+, standardem je pro Superb ve výbavě Laurin & Klement a za příplatek pro ostatní výbavy v rámci paketu Drive plus. Jde o „novou generaci“ adaptivního podvozku, která namísto původního jednoho ventilu nyní využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. Škodovka slibuje, že díky tomu nabídne rychlejší reakci tlumičů a širší rozpětí charakteristiky tlumení (až v 15 krocích).

Naladění podvozku se mění v rámci zvoleného jízdního režimu. Neznamená to ovšem, že v komfortním režimu by bylo to nejměkčí nastavení a naopak ve sportovním režimu by bylo nejtužší nastavení. Pokud chcete ty nejměkčí tlumiče, které DCC+ umí (anebo naopak ty nejtužší), budete si to muset nastavit sami v rámci individuálního jízdního režimu. V komfortním režimu je totiž auto naladěno asi tak jako třetí generace v normálním režimu, teprve pokud dáte tlumiče v individuálním režimu do nejměkčí pozice, připomíná to houpavou jízdu v komfortním režimu předchozího Superbu. I tak je znát, že jízdně je to teď mnohem lepší, auto už se po projetí nějakého hupu nebo větší nerovnosti „nedohoupává“.

Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

A přestože je nový Superb větší než ten předchozí a jeho pohotovostní hmotnost se s naftovým dvoulitrem a pohonem předních kol pohybuje podle zvolené výbavy od 1678 do 1859 kilogramů, slibuje škodovka spotřebu paliva v kombinovaném režimu mezi 4,9 – 5,4 litrů na 100 kilometrů. Podle zkušeností se do šesti vejdete prakticky kdykoliv a problém není dostat se i k pěti litrům při klidné jízdě mimo město. K tomu je tu 66 litrová nádrž, takže se můžete připravit na dojezd přes tisíc kilometrů bez nutnosti tankování.

Závěr a cena

Čtvrtá generace Superbu jde ve směru, který nastavily už tři předchozí generace Superbu. Platí za auto, v němž je opravdu hodně místa, je komfortní a tiché. S naftovým dvoulitrem navíc dostatečně dynamické a navíc úsporné.

A cena? Nabídka verzí a motorizací je široká, sahá od 110 kW až po 195 kW. Tomu odpovídá i cenové rozpětí. Nejlevnější Superb se se základním mild-hybridním čtyřválcem 1,5 TSI vejde do milionu (975 000 Kč s DPH), všechny ostatní verze jsou už ale přes milion. Testovaný nafťák vyjde v základu na 1 035 000 Kč s DPH. Pokud byste chtěli naftu s pohonem 4×4, budete si ale muset připlatit až na 1 165 000 Kč s DPH. Ceny platí pro výbavu Selection, za Laurin & Klement se připlácí dvě stě tisíc s daní.

Technické údaje:

Auto:

Škoda Superb Combi 2.0 TDI DSG

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1968 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 3000 – 4200 ot/min

Točivý moment:

360 Nm při 1600 až 2750 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,3 s

Maximální rychlost:

222 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DSG)

Spotřeba paliva:

4,9–5,4 l/100 km

Emise CO2:

130–143 g/km

Objem nádrže:

66 litrů

Délka:

4902 mm

Šířka:

1849 mm

Výška:

1482 mm

Rozvor:

2841 mm

Pohotovostní hmotnost:

1678–1859 kg

Objem zavazadlového prostoru:

690/ 1920 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

1 názor na “Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024”

  1. Tomáš Polášek

    Mám sup 3. Gen. Po fl, nafta, z venku je pro mne něj krásnější….ano 1.gen byla krásná a elegantní… Tento už z venku pro mne ze předu +- dobrý, evoluce 3.gen. ale v zadu nedotažená evoluce, to už vůbec. A vevnitř se mně to dost líbí v novém.
    Měl bych obavu s těch aerodynamických klapek v 3.gen. před fl 150 k nafta dost zlobily.
    Jinak v 3.gen. je aerodynamika v pořádku, hluk od motoru taky, ale podvozek je moc hlučný, Laura téměř nepoužitelná, navigace tragická, sedadla jako všechna vw nechutně tvrdé. Adaptivní podvozek sport dobře tvrdý, normal super ale komfort divně houpavý ale ne komfortní..a nesrovnavam jen s citroenama na vzduchu to je úplně jiná liga v komfortu…
    Jinak funkce větrání, výhřevy, funkce dsg, 4*4, led světla, asistenty to je bez výhrad i v dnešní době, neřkuli v době vzniku

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru