Čtvrtá generace Škody Superb už se na českých silnicích zabydlela. Jak vypadá, to může vidět každý, ale jak jezdí? Na to jsme se tentokrát podívali v rámci redakčního testu liftbacku s naftovým motorem a s pohonem předních kol.
Stejný, ale vylepšený základ
Čtvrtá generace Škody Superb používá stejný základ jako třetí generace. Stojí totiž na podvozkové platformě MQB, přesto vylepšené. Čtvrtou generaci Superbu vyvíjeli ve škodovce společně s novou generací Volkswagenu Passat, jde tedy o auta, která toho mají společného víc, než kdykoliv předtím. Zatímco Passat se ale nabízí jen jako kombi, tak v případě Superbu můžeme mít nejen kombík, ale právě i testovaný pětidveřový liftback.
Mezigeneračně auto narostlo. Liftback čtvrté generace měří na délku 4912 mm, široký je 1849 mm bez zrcátek (se zrcátky je to 2090 mm), vysoký je 1481 mm a rozvor má 2841 mm. Zvětšil se opět také kufr, který má v základním uspořádání 645 litrů, sklopením opěradel zadních sedadel se ovšem dá zvětšit až na 1795 litrů.
Na první pohled nový
V případě novinky na první pohled poznáme, že jde o nové auto. Velký podíl na tom má fakt, že předchozí třetí generaci měl na starosti jako šéfdesignér automobilky Jozef Kabaň, zatímco tu čtvrtou už Oliver Stefani. Pořád jde ovšem o „typickou škodovku“, která nepřišla s žádnou divočinou, ale zvenku má jednoduché tvary, díky kterým jistě jen tak nezestárne. Ani uvnitř nenajdeme žádné výstřelky, ale kabinu, která hezky vypadá, ale zároveň je praktická a nabízí intuitivní a jednoduché ovládání. A to se (speciálně v dnešní době) cení.
Na rozdíl od Passatu si Superb zachovává typické otočné ovladače, přestože dostaly výrazně modernější vzhled. Škoda je nazývá jako Smart Dials a kromě Superbu je má i nový Kodiaq. Pokud se podíváte do kabiny třetí a čtvrté generace Superbu, zjistíte, že jde o podobné ovladače. V novince jsou ale s displeji uprostřed, takže mohou ovládat víc funkcí. Ty krajní dva slouží pro nastavení teploty klimatizace/topení a po stisknutí se přemění na aktivaci vyhřívání sedadel a (pokud jste si připlatili) po dalším stisknutí na ovládání odvětrávání sedadel.
Prostřední ovladač má funkce dokonce čtyři, přičemž tuto čtveřici můžete vybírat z celkem 6 možností. Jde o možnost ovládat hlasitost infotainmentu, intenzitu ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizaci, jízdní režimy nebo přiblížení či oddálení navigační mapy. Konfigurace středového multifunkčního ovladače se provádí jeho dlouhým stisknutím, což vás dostane do Menu a výběr provedete jednoduše na displeji infotainmentu.
Jako už tradičně od první generace Superbu je i v té poslední opravdu hodně místa, speciálně na zadních sedadlech, kde si menší postavy mohou dokonce dát i nohu přes nohu. Pro pohodu cestujících na zadních sedadlech si navíc můžete pořídit držáky telefonů nebo tabletů na opěrky hlavy, aby se při jízdě daly sledovat pohádky nebo třeba filmy, případně lze telefon vložit do speciálního držáku, která se vysouvá z loketní opěrky v opěradle zadních sedadel.
Slušně jede a nežere
Pod kapotou testovaného červeného liftbacku jsme měli základní naftový motor 2,0 TDI se 110 kW/150 koňmi a 360 Nm. Ten je v nové generaci spojen výhradně s automatickou převodovkou DSG a s pohonem předních kol. Čtyřkolka je v nabídce pouze pro nejsilnější motorizace (2,0 TDI 142 kW a 2,0 TSI 195 kW). Díky tomu tato verze zrychlí z nuly na stovku za 9,2 sekundy a jede maximálně 225 km/h.
Že je pod kapotou naftový motor, poznáte hned po nastartování, přesto je kabina opravdu skvěle odhlučněná. Platí to jak pro volnoběh, tak i při jízdě. U čtvrté generace byl velký důraz kladen i na co nejnižší aerodynamický odpor, takže třeba aerodynamický hluk při jízdě je takřka neslyšný. Auto je velmi dobře odhlučněno i od podvozku, což platí i pro testované auto s 19″ koly a zimními pneumatikami s rozměrem 235/40 R19.
Dynamika není vůbec špatná, s motorem si velmi dobře rozumí i převodovka. Ta se nebojí při výraznějším sešlápnutí plynu rychle podřadit i o dva rychlostní stupně. Točit motor do vysokých otáček ale nemá příliš velký smysl, protože jeho dynamika se nijak závratně nezlepší. Pro ideální zvukový komfort je lepší nechat motor vézt se na vlně točivého momentu ve středních otáčkách, Vždyť všech 360 Nm má řidič k dispozici mezi 1600 až 2750 otáčkami za minutu.
Čtvrtá generace Škody Superb dostala také novou generaci adaptivního podvozku, která je pro nižší výbavy za příplatek. Automobilka jej nazvala jako DCC+. Ta má místo jednoho ventilu jako v předchozí verzi v té nové rovnou dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. Automobilka při představení auta slibovala, že díky tomu nabídne rychlejší reakci tlumičů a širší rozpětí charakteristiky tlumení (až v 15 krocích).
A na silnici se to v praxi rozhodně projevuje pozitivně. Naladění a tuhost podvozku se samozřejmě i tentokrát mění podle zvoleného jízdního režimu. Inženýři to ovšem nastavili tak, že v komfortním režimu nedostanete nejměkčí naladění tlumičů a ve sportovním naopak nedostanete nejtvrdší nastavení tlumičů, které Superb umí. Zbývá tam totiž vždy nějaký prostor ke změkčení nebo naopak přitvrzení, který může řidič využít v rámci nastavené Individuálního jízdního módu. Pokud se podíváme na to, jak naladila tuhost tlumičů sama Škoda, pak by se to dalo popsat asi tak, že v komfortním režimu je nyní auto naladěno asi tak jako třetí generace v normálním režimu, auto už teď není tak houpavé. Dokonce je Superb tužší než nový Kodiaq, což jsme si porovnali v přímém přesednutí z auta do auta. Nejvíc ale potěší to, že teď už se Superb po projetí nějakého hupu nebo větší nerovnosti „nedohoupává“, ale po přejetí je pevný a stabilní.
Potěšila nás spotřeba paliva, protože dojet na jednu nádrž přes tisíc kilometrů není vůbec žádný problém. Tenhle naftový liftback je totiž schopen jezdit vlastně úplně kdykoliv do 6 litrů, takže 66litrovou nádrž jen tak nevysaje.
To ale platí pro samotné auto. My jsme za testovaným Superbem potřebovali odvézt autopřepravník s naším závodním autem, což znamenalo přibližně 1,5 tuny navíc. V tu chvíli se ale spotřeba vyšplhala až k 11 l/100 km a bylo znát, že 110 kW a 360 Nm už je tak na hraně. Auto už si do kopců muselo podřazovat a drželo motor až kolem čtyř tisíc otáček. Na časté tahání podobně těžkých nákladů to rozhodně není ideální auto.
Na dlouhé cesty se ale naopak opravdu hodí. Kromě toho, že je skvěle odhlučněné, tak je taky pohodlné a má skvělé sedačky. V testovaném kusu jsme měli ergonomické sedačky Ergo Active, které byly vybaveny vyhříváním, odvětráváním, ale i masážní funkcí.
Závěr a cena
Čtvrtá generace Škody Superb je rozeznatelná na první pohled, navíc přináší ještě lepší technologie a výbavu. Nový adaptivní podvozek DCC+ nabízí ještě lepší chování na silnici. Testovaný dieselový motor 2,0 TDI s výkonem 110 kW nabízí dostatečnou dynamiku a příjemně nízkou spotřebu paliva. Superb také již tradičně potěší prostorným interiérem a intuitivním ovládáním.
Pod kapotou mohou být motory čistě na klasické fosilní palivo (1x benzin, 2x nafta), případně jedna mild-hybridní a také jedna plug-in hybridní jednotka (všechny se čtyřmi válci). V případě PHEV jde o její druhou generaci, která je spojena s 1,5litrovým motorem, má mnohem větší baterii a podle homologace zvládá až 120 čistě elektrických kilometrů. Paleta motorizací zahrnuje benzinové a naftové motory s výkony od 110 kW/150 koní do 195 kW/265 koní.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější Superb se základním mild-hybridním čtyřválcem 1,5 TSI startuje na 935 000 Kč s DPH a do milionu se vejdou ještě další dvě motorizace včetně testované naftové verze (2,0 TSI 150 kW: 995 000 Kč s DPH a 2,0 TDI 110 kW: 995 000 Kč s DPH). Pokud byste ovšem chtěli naftu s pohonem 4×4, budete si muset připlatit za silnější 2,0 TDI 142 kW, které startuje na 1 125 000 Kč s DPH. Ceny platí pro základní výbavu Selection, za Sportline připlatíte 135 tisíc korun a za Laurin & Klement se připlácí 200 tisíc korun s daní. Pokud byste chtěli kombík, připlatíte se 40 tisíc.
Technické údaje:
Auto: | Škoda Superb 2.0 TDI DSG |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1968 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní při 3000 – 4200 ot/min |
Točivý moment: | 360 Nm při 1600 až 2750 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,2 s |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DSG) |
Spotřeba paliva: | 4,9–5,3 l/100 km |
Emise CO2: | 127–141 g/km |
Objem nádrže: | 66 litrů |
Délka: | 4912 mm |
Šířka: | 1849 mm |
Výška: | 1481 mm |
Rozvor: | 2841 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1662 – 1815 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 645 / 1795 litrů |
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Mám provedení 2.0 TSI 4×4 v laurinu a jsem spokojen. Jen mně nevyhovuje ovládání mlhovek dotykově – člověk se musí podívat. Vadí mě nezatmavovací zrcátko spolujezdce. A zvykám si na automat – ale je solidní. Ostatní je OK.
Díky za doplnění.
Mám superba s tímto motorem měsíc. Najeto přes 5000 km. Bohužel v testu nezazněla kromě chvály jedna velmi podstatná věc a to jsou, v dnešní době běžní, otravní asistenti. V superbu se to nepovedlo vůbec. Fungují tak, že např. auta zaparkované vedle silnice v mírné zatáčce vyhodnotí jako překážku a auto začne prudce brzdit v době, kdy to nečekáte, nebo při parkování stačí malý trs trávy a „zadupne“ to tak, že jste přesvědčení, že muselo jít o náraz. Až na tyto zrůdnosti a pár připomínek k palubní desce jede auto opravdu výborně.
Souhlasíme, to nezaznělo, ale tak to bohužel mají prakticky všechna dnešní nová auta.
Palubka a budiky hrůza, displeje tak na zabití, manual to nemá, proste ne. a to mam škodovky cely život….. draty ve dveřích nula nula nic, akorat tak na nervy….🙀