Test Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI mHEV | 2024

Test Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI mHEV | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 7. 12. 2024


Kromě první generace byl facelift u Škody Octavia vždy poměrně zásadní. Vždy se přitom nejvíce dotkl hlavně předních světlometů. A právě ty prošly nejvýraznější změnou i u modernizace čtvrté generace českého bestselleru, ačkoliv zásah nebyl tak dramatický jako dříve. My jsme se na modernizovanou Škodu Octavia podívali v rámci redakčního testu, do kterého dorazila ve verzi liftback s výbavou Sportline a benzinovým mild-hybridem se 150 koňmi.

Novinky jsou decentní

Zcela bezpečně lze facelift u čtvrté generace Škody Octavia poznat zepředu. Přední světlomety totiž dostaly složitější tvar, protože se u masky chladiče protáhly směrem dolů k nárazníku. Vytvořily tam takový zub, ale z designového hlediska to na první pohled není moc vidět, protože navazují na černý lem masky chladiče.

Přední světlomety jsou standardně stále fullLED, za příplatek navíc mohou být i Matrix-LED, přičemž jde už o druhou generaci s 36 individuálními světelnými segmenty. V závislosti na tom, jakými světlomety bude modernizovaný model vybaven, bude se lišit podoba denního svícení. Pokud bude mít základní světlomety, bude tu pouze linka denního svícení ve spodní části vedoucí od venkovní strany světlometu dovnitř do „zubu“ u masky chladiče. Pokud bude mít matrixy (jako testovaný kus), bude denní svícení složitější a bude naopak v horní části světlometů a pokračovat bude linkami směrem dolů.

Test Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI mHEV | 2024

Novinky jsou ale i v grafice zadních světlometů, které už – podobně jako například i u modernizovaných modelů Scala a Kamiq – nemají jednolitou a nepřerušovanou linku. Teď jsou v nich nesvítící maličké segmenty. Nové jsou i oba nárazníky, přestože změny nejsou zásadní. Auto ale díky tomu narostlo do délky o 9 milimetrů na celkem 4698 mm. Škoda do nabídky zařadila i některé nové designy kol.

Ani v kabině se neměnilo nic zásadního. Nové jsou materiály – ať už přímo na palubní desce nebo na čalounění – ale i elektronika. Všechny verze už mají digitální kokpit, přestože se liší základní verze pro základní výbavu a „dospělejší“ verze pro vyšší výbavy. Novinkou je také větší centrální displej infotainmentu, jehož úhlopříčka může být až 13 palců, a lišta před ním pro ovládání multimédií je konečně podsvícená, takže na ni uvidíte bezpečně i ve tmě.

Změny jsou i pod kapotou, odkud zmizel litrový tříválec. Místo něj je tady stejně výkonná jedna pětka TSI. Je to ale motor, který jede hůř než původní tříválec a rozhodně nemá tolik elánu. A nepořídíte si už ani plug-in hybridní verzi (a to jak pro běžnou Octavii, tak i pro RS) a vrcholné RS už je jen s benzinovým dvoulitrem. Naftové motory pro běžné výbavové verze v nabídce zůstal. Výkonově se tak pohybujeme od 85 kW/115 koní až do 195 kW/265 koní. Standardem je pohon předních kol, pro nejvýkonnější motorizace je čtyřkolka. Pro nejslabší motory se nabízí manuální převodovka, pro ty výkonnější DSG.

Test Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI mHEV | 2024

Kromě toho, že nebude naftové eReSo, nebude ani Scout. Škoda v rámci modernizace změnila i samotné označení výbav, nově se bude dát Octavia pořídit ve výbavách Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS.

Za volantem

Naše testované auto vypadá naživo vážně skvěle. Může za to (nejen) výbavová linie Sportline, která přijíždí v poměrně bohaté výbavě, ale hlavně přidává designově zajímavější kola a spoustu černých designových doplňků (například včetně odtrhové hrany na kufrových dveřích). Velký podíl na tom má ale modrá barva, kterou škodovka pojmenovala jako Modrá Italy.

Také v interiéru jsou novinky, které běžné výbavy nemají. Jde o trochu jiné provedení volantu, ale hlavně o přední sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlav, nerezové kryty pedálů, tmavé dekorativní lišty na prazích, ale třeba i obložení palubní desky se vzhledem karbonu. Podobně (zvenku i uvnitř) vypadá i vrcholné eReSo, a přitom pod kapotou může být téměř jakýkoliv motor z nabídky…

Test Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI mHEV | 2024

My jsme pod kapotou měli mild-hybridní čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW/150 koňmi, který je spojen výhradně s převodovkou DSG a pohonem předních kol. A překvapivě to vůbec není špatná volba. Octavia s tímto motorem rozhodně není pomalé auto, dokonce dokáže být překvapivě svižná a obratná i v zatáčkách. Tomu pomáhá i upravený podvozek, který je oproti běžným verzím o 15 mm nižší. Naše auto bylo navíc vybaveno adaptivním podvozkem DCC. Ten si můžete nastavit od až překvapivě měkkého (i když ne až tolik jako je třeba nový Kodiaq) až po poměrně tuhý, přesto tohle auto nebude přehnaně tvrdé. Ideální naladění je vlastně to „normální“, které připravila škodovka, v němž je Octavia příjemně poddajná a přes nerovnosti se přenáší s naprostou jistotou.

Mild-hybridní motor neumí jet čistě na elektřinu, umí ale plachtit s vypnutým motorem. Děje se to ve chvílích, kdy sundáte nohu z plynového pedálu a nebudete přidávat. V tu chvíli by standardně auto začalo brzdit motorem, ale tady se (nemusí se to ale stát úplně vždycky, záleží na spoustě faktorů) motor vypne, otáčky spadnou na nulu a auto jede bez nastartovaného motoru. Všechna výbava v tu chvíli v autě funguje a posádka to prakticky ani nemusí poznat. Jakmile se pak opět plynového pedálu dotknete, motor se zase hned nastartuje. A nastartuje se hned i v situaci, kdy začnete brzdit.

Mild-hybridní pohonné ústrojí souvisí ale i s brzdami a jedna věc mě u toho štvala. Jakmile totiž (nejcitelněji je to poznat na dálnici při brzdění například před sjezdem) začnete brzdit, auto začne normálně brzdit, ale během chviličky i přes neměnný tlak nohy na brzdový pedál auto jakoby zlehka brzdění zvolní (jsou to desetiny sekundy) a následně opět začne brzdit jako předtím. Je to sice drobnost, ale pokaždé mě překvapila. A nelíbí se mi. Je to ovšem pouze jediná výtka, kterou k jízdě u testované octavie mám.

Test Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI mHEV | 2024

Pro snížení spotřeby paliva je tu nejen mild-hybridní pohon, ale také deaktivace dvojice válců při nízké zátěži. To funguje tak, že například při jízdě mimo město po rovině se auto občas přepne do dvouválcového režimu. Poznat to můžete na zvuku motoru, který se logicky změní. Pokud by výkon dvouválcového režimu nestačil, okamžitě motor přechází na čtyřválcový režim. Je to prakticky bez zpoždění. Poznat to je sice víc než režim plachtění, ale ani tak to posádka vůbec nemusí zaregistrovat. A jaká tedy ta výsledná spotřeba je? Jezdit se s tímhle autem dá (a i ve městě) mezi 6 a 7 litry benzinu na 100 kilometrů.

Závěr a cena

Modernizovaná Škoda Octavia čtvrté generace přinesla decentní změny vzhledu i drobné úpravy kabiny a výbavy. Zůstalo ovšem to zásadní, proč je mezi zákazníky tak oblíbená: praktičnost a funkčnost. Tohle auto bez problémů odveze celou rodinu na dovolenou, ale zároveň přes týden slouží jako auto pro práci. Ve výbavě Sportline navíc i hezky vypadá. I v jedené z nejslabších motorizací jde o auto s dostatečnou dynamikou a příznivou spotřebou. Chyby? Ty se samozřejmě také najdou, ale jsou to drobnosti.

Co prozradí pohled do ceníku? Kromě zmiňované změny názvosloví u stupňů výbavy je to fakt, že základní cena výbavy Essence startuje s motorem 1,5 TSI 85 kW na 569 900 Kč, je to zároveň jedna ze dvou motorizací, kterou nelze mít v testované výbavě Sportline (tou druhou je základní nafta 2,0 TDI 85 kW). Octavii Sportline si můžete objednat až od výkonnějšího 1,5 TSI (není to testovaný motor, tento není mild-hybridní, přestože má stejný „papírový“ výkon) s manuální převodovkou. Dáte za ni 799 900 Kč. Testovaná verze s mild-hybridem a převodovkou DSG startuje na ceně 849 900 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI 110 kW mHEV DSG

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5000 až 6000 ot/min

Točivý moment:

250 Nm při 1500 až 3500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

8,5 s

Maximální rychlost:

229 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DCT)

Spotřeba paliva:

4,9 – 5,4 l/100 km

Emise CO2:

111 – 122 g/km

Objem nádrže:

45 litrů

Délka:

4698 mm

Šířka:

1829 mm (bez zrcátek)

Výška:

1470 mm

Rozvor:

2686 mm

Provozní hmotnost:

1387 – 1542 kg

Objem zavazadlového prostoru:

600 / 1555 litrů


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru