Nafta je v České republice stále velmi oblíbeným typem paliva a přestože z nabídky nových aut mizí, škodovka ji stále pod kapotou několika svých modelů nabízí. Jedním z nich je i nejprodávanější model Škoda Octavia. A právě tu jsme s naftovým motorem testovali.
Do testu dorazil modrý kombík ve výbavě Sportline, který měl pod přední kapotou dvoulitrové TDI se 110 kW/150 koňmi, které přes sedmistupňovou převodovku DSG pohánělo přední kola. V rámci registrací jde v České republice o jednu z nejžádanějších verzí. Po týdnu soužití s tímhle autem bychom si ji ale nevybrali a raději bychom sáhli po benzinové jedna pětce. Proč?
Nafta se v ČR drží
Naftové motory jsou špatné a nečisté, říkají evropští zákonodárci. To je důvod, proč z nabídky automobilových výrobců mizí. Nové generace se představují už jen s benzinovými a elektrifikovanými motory, případně třeba jen jako čistě elektromobily. Naftové motory jsou ale stále v některých zemích velmi oblíbené. Jednou z takových zemí je právě i České republika. Je to i díky tomu, že u nás nemáme žádné daně nebo další poplatky za koupi a provozování auta se spalovacím motorem.
Za poslední tři roky se u nás prodeje naftových osobních aut drží takřka na stejné úrovni, přestože nabídka naftových aut řídne (a to i u škodovky – například Fabia, Kamiq ani Scala už naftové motory mít nemohou). Pokud se podíváme na statistiky Svazu dovozců automobilu ČR, tak zjistíme, že v roce 2022 byl poměr benzinových a naftových aut 66,45 %, respektive 24,72 %, v roce 2023 to bylo 66,24 %, respektive 25,09 % a v loňském roce 65,75 %, respektive 24,90 %.
Velké modely značky Škoda (Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq) ještě naftové motory mít mohou. Jde o dvoulitrové čtyřválce s pohonem předních nebo všech kol s výkony od 85 kW (Octavia, Karoq) přes 110 kW (všechny modely) až po 142 kW (Superb a Kodiaq).
Škoda Octavia po modernizaci ovšem přišla o nejvýkonnější naftový motor, který byl vyhrazen verzi RS. Ta je totiž po faceliftu dostupná už jen v benzinové verzi se čtyřválcem 2,0 TSI. Facelift mimochodem zrušil také možnost plug-in hybridního modelu Octavia iV, ale i Octavia RS iV.
Nafta tu je, ale…
Pod kapotou modrého testovaného kombíku jsme měli tedy aktuálně nejvýkonnější naftovou motorizaci, která se do Škody Octavia dává. Jde o známý dvoulitrový čtyřválec TDI s výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 360 Nm. K dispozici je pouze s převodovkou DSG a s pohonem předních kol.
Z pohledu dynamiky se může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximální rychlost je 225 km/h. A to je první věc, u které platí, že bychom si místo testovaného 2,0 TDI raději vybrali 1,5 TSI. U nedávno testovaného liftbacku bylo totiž zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximální rychlost 229 km/h, tedy prakticky stejné hodnoty.
Můžete namítnout, že přestože mají oba motory stejný výkon, ten naftový má o 110 Nm vyšší točivý moment, což se určitě projeví na pružnosti. Do jisté míry s vámi souhlasím, ale ten benzinový má zase mnohem širší použitelný rozsah otáček a pružnost mu také rozhodně nechybí. Je pravda, že si častěji podřazuje než naftový motor, ale to není problém, protože převodovka DSG to řeší sama a je rychlá. Žádný zásadní rozdíl tady z tohoto pohledu není.
Rozdíl je ale v kultivovanosti obou pohonných jednotek. Přestože je Škoda Octavia poměrně slušně odhlučněná, naftový motor je v kabině slyšet stále o poznání více. Potěší ale, že prakticky nevibruje a neduní, je prostě jen hlučnější. Vynikne to o to víc, že o zbytku auta z pohledu hluku takřka nevíte – nápravy i kola jsou tiché, aerodynamický hluk na dálnici je také parádně utlumen.
Naftový motor je navíc „těžkopádnější“ a takový pocitově „utahanější“ než benzinová jedna pětka, z testovaného auta vůbec nevyzařuje nic, co by znamenalo alespoň náznak nějaká zábavy za volantem. To z benzinové jedna pětky ano (ale nechápejte mě zase tak, že je to zábavné auto). Kromě pocitu, že motor se rád vytáčí je to i fakt, že díky lehčímu předku auto ochotněji a lépe zatáčí.
Zábava za volantem u rodinného kombíku? Nepotřebujete, nechcete, zbytečné. Chápu. Tam je přece podstatná spotřeba paliva. A s tím naprosto souhlasím, ale i tady máme „ale“. Když jsme auto vraceli, na palubním počítači svítila hodnota 6,3 l/100 km za posledních skoro 3800 kilometrů, přičemž my jsme s autem najeli asi osm stovek kilometrů. A to jsou čísla, která lze dosáhnout i s benzinovou jedna pětkou, v jejímž testu jsme psali: „Jezdit se s tímhle autem dá (a i ve městě) mezi 6 a 7 litry benzinu na 100 kilometrů“. Jezdí sice přibližně za asi o půl litru vyšší hodnoty (v technických údajích od škodovky je rozdíl půl litru), ale to je zanedbatelné. Proč?
Protože naftové 2,0 TDI 110 kW je v pořizovací ceně nového auta o 50 tisíc korun dražší než 1,5 eTSI DSG. Když si to propočítáme, tak 50 tisíc korun je při ceně 40 Kč za litr paliva celkem 1250 litrů paliva rezervy. Pokud tedy spotřebuje benzinový motor i o jeden litr paliva na 100 ujetých kilometrů víc, pak se vám nákup naftového auta vrátí až za 125 tisíc kilometrů. A to je jen v palivu, další úspora přijde na povinném ručení, protože naftové auto spadá do vyšší (a dražší) kategorie než benzinové, ale také na STK, kde jsou emise u naftových dražší, anebo nakonec i na servisních nákladech.
Závěr a cena
Nechápejte mě špatně, netvrdím, že naftové motory jsou špatné, jen tvrdím, že po zkušenostech a srovnání benzinové a naftové Škody Octavia je lepší volbou ta benzinová. Vyjde levněji, z pohledu dynamiky jsou obě verze srovnatelné a z pohledu spotřeby to není žádný velký rozdíl. A ještě budete mít na palubě o něco větší klid. Mimochodem, testovaný naftový kousek byl bez adaptivního podvozku DCC, zatímco dříve testovaný benzinový kus ho měl. A je to velký rozdíl, přičemž rozhodně doporučuji za DCC připlatit (vyjde na 25 tisíc korun). U tohoto neadaptivního podvozku je auto naladěno spíše do komfortu – přestože jde o výbavu Sportline – a předek auta se houpe o něco víc než zadek auta. Sportline má ale mimochodem parádní standardní výbavu a skvělé přední sedačky.
A co tedy prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější faceliftovaná Škoda Octavia vyjde na 609 900 Kč, za což je nejnižší výbava Essence s 1,5 TSI 85 kW. Nejlevnější naftová verze s 85 kW startuje ve stejné výbavě na 659 900 Kč. U 110kW verzí je to 659 900 Kč za 1,5 TSI s manuální převodovkou, respektive 709 900 Kč za mild-hybrid s DSG a za 2,0 TDI zaplatíte nejméně 759 900 Kč. Výbava Sportline je za příplatek 180 tisíc korun. Všechny ceny uvádíme s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1968 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní při 3000 – 4200 ot/min |
Točivý moment: | 360 Nm při 1600 až 2750 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,6 s |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DSG) |
Spotřeba paliva: | 4,5 – 4,9 l/100 km |
Emise CO2: | 119 – 129 g/km |
Objem nádrže: | 45 litrů |
Délka: | 4698 mm |
Šířka: | 1829 mm |
Výška: | 1468 mm |
Rozvor: | 2686 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1480 – 1672 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 640 / 170 litrů |