Pod rukama se nám vynořil občerstvený mladoboleslavský elektrický štramák. Škoda Enyaq s nabitým systémovým výkonem 210 kilowatt. Oblečená do nového designového jazyka, s našponovanějším dojezdem a kupou udržitelných materiálů.
„Pravděpodobně nejkrásnější auto od Škody,“ hodnotí středočeské e-vozidlo rodinná kohorta. Autor textu s tím v zásadě souhlasí, pakliže nepočítá studentský model Škoda Slavia. Co za tím vězí?
Primárně nový designový charakter Modern Solid. V předním revíru drží žezlo, jablko a korunu leskle černá maska, skrývající senzory jako radar a kamera. Rafinovaně prosvětlená frontální maska se pyšní decentními svislými „řasami“ ozdobenými LED diodami.
Sluší se zmínit, že už standardní verze skýtá pro všechny světelné funkce technologii LED. Ostatně šestatřicet světelných segmentů ve dvouřadém modulu Matrix vskutku brilantně nedovoluje oslnit protijedoucí parťáky v silničním provozu.
Na kapotě v centrální pozici zmizel emblém s šípem, jenž substituoval nápis Škoda. Za zmínku stojí taktéž poměrně pestrá škála kol z lehké slitiny v rozmezí devatenáct až jedenadvacet palců se slušnou aerodynamikou.
V jednoduchosti je spása
Skočme do interiéru. Někdy jsou marketingové floskule o nadčasovém designu a intuitivnosti absolutně liché. Jenže u Mladoboleslavských je to fakt pravda jako řemen. Vnitřek oplývá ergonomickým umem, prostorností a nevlezlou krásou.
V Enyaqu se nám vkrádají do hlavy dva citáty. „Jednoduchost je nekonečná sofistikovanost,“ jehož autorem je Leonardo da Vinci, a také „jednoduchost je klíč ke skutečné eleganci,“ ten vyšel z úst Coco Chanel.
Jestli jsme si na něčem doopravdy pochutnali, jde o famózní head-up displej s rozšířenou realitou a skvělými ikonkami. Ale i ústřední třináctipalcová dotyková obrazovka a pětipalcový virtuální kokpit fungují velice dobře. Podle not přehlednosti.
Škoda sází také na šetrná řešení. Velká část čalounění sedadel pochází ze zdrojů, jako jsou vyřazené rybářské sítě, zbytky látek z továren a použité koberce. Derivát Eco Suite dokonce nabízí hnědou kůži s postupem, u kterého se používají výtažky z listů olivovníku.
Nicméně od dendrologie zpět k motorismu. Enyaq dopřává kvantum prostoru. Nemůže prskat šofér, spolujezdec, ani zadní trojka. A pokud někoho náhodou unášíte v zavazadelníku, tak ani ten. Objem kufru činí znamenitých 585 až 1710 litrů.
Nám požitek navíc zpříjemňuje panoramatické střešní okno, z něhož romantičtí jedinci mohou pozorovat noční exhibici hvězd. Samostatných prvků výbavy ovšem najdete více: ať už tažné zařízení či tepelné čerpadlo.
Boží adaptivní podvozek
Jsme šťastlivci, ježto se roztahujeme v modelu Škoda Enyaq 85x s druhým asynchronním elektromotorem umístěným na přední nápravě a pohonem všech kol. Brzdy disponují dvoupístovými třmeny. Zadní nápravu inženýři osadili bubnovými brzdami. Dodejme, že brzdy makají měkčeji s lehoulinkou prodlevou, jinými slovy naše důvěra v ně není stoprocentní.
Nejlépe se nám tráví čas sEnyaqem v poklidném tempu na nerozbité německé dálniční síti. Tahle silniční nika svědčí tuzemskému elektromobilu, jenž může vyšroubovat tempo až na 180 kilometrů v hodině, náramně. Nadto má vůz relativně kvalitní odhlučnění. Jen když se ploužíte po páteřních komunikacích, dojezd kvapněji klesá. I proto v druhé polovině týdně volíme spíše metropolitní potulování v blízkosti pitoreskní holešovické mariny. Na prvních metrech ukazujeme většině lidí zadní světla v klasickém tvaru písmene C.
Ostatně vypálit z nuly na sto kilometrů zvládne „pětaosmdesát iks“ s maximálním točivým momentem 545 Nm za 6,7 vteřiny. My si dopřáváme adaptivní podvozek DCC, který umocňuje půvabný zážitek, i proto bubenečské kočičí hlavy či nášlapné miny slánských okresek eliminujeme.
Neleníme, tudíž šťáva docela ubývá. Podle oficiálních brožur vyčítáme, že dojezd osciluje v rozpětí 515 až 544 km. V reálu se však bavíme o nějakých přibližně 420 kilometrech. Díky nabíjecímu výkonu až 175 kW doplňujeme akumulátor z deseti procent na osmdesát za necelou půlhodinku a můžeme zase frčet vstříc dobrodružství. Kombinovaná spotřeba našeho sedmidenního rošamba se zastavuje na čísle 17,6 kWh na 100 kilometrů.
Pauzu si vyplňujeme poslechem skandinávského rapu z audiosystému Canton s dvanácti reproduktory. Hodně povedený zvuk s čistými výškami a výraznou hloubkou zvuku, třebaže jisté limity v basové složce vykazuje.
Z konektivity stojí za vypíchnutí nové tlačítko funkce „výhřevy“. To (de)aktivuje všechny funkce topením jediným zmáčknutím. Dále horní lišta na displeji infotainmentu obsahuje nové zkratky pro oblíbené funkce typu předehřev baterie či hlídání rychlosti. A pokud rejdíte sami, můžete si poklábosit s hlasovou asistentkou Laurou, do níž ve Škodě integrovali ChatGPT.
Osvěžený model Enyaq obdržel divizi asistentů. Mezi ně spadá prediktivní tempomat, hlídání rychlosti, rozpoznání únavy a pozornosti řidiče. Vibrování volantem a malý zásah do našeho konání nás překvapil možná více než údajné nedostatečné věnování se řízení. Asistenty v zásadě kvitujeme, jen nám sem tam připadají až příliš invazivní.
Z tohoto ranku proberme ještě interesantní asistent pro předjíždění, který umí samostatně měnit jízdní pruhy na dálnici při tempu nad 90 kilometrů v hodině. K mání je také funkce parkování na dálku, kdy enyaq „sám“ zaparkuje do řady podélně i kolmo stojících automobilů. Majitel tento manévr ovládá a dozoruje prostřednictvím aplikace MyŠkoda ve svém smartphonu.
Závěr a cena
Omlazená vrcholná Škoda Enyaq by si ve školním známkování zasloužila dvojku. Proč? Po designové stránce nás baví signifikantně prosvětlená přední maska, animovaná funkce při odchodu a příchodu a v našem případě i apartní stříbrný odstín Brilliant Silver s metalickým efektem. Oceňujeme uvnitř nadstandardní prostor jak pro robustnější osádku, tak pro převážený materiál, v globálu obstojný infotainment a za nás fantastický průhledový displej.
Když se prosmýkneme do kritičtějších komnat, zdůrazněme slabší rozlišení zadní kamery, absenci frunku a ovládací panel v určitých pozicích lehoulince dotírající na pravý meniskus.
Vykročme opět do velebícího sálu. Dynamiku můžeme jen a jen chválit. Adaptivní podvozek DCC šlape výtečně, s Enyaqem tak byla radost cestovat jak kolem kanadské ambasády, tak malebné obce Hříškov na Lounsku s proděravělým asfaltem a nevyzpytatelnými zákrutami. Mimochodem, i v nich elektromobil jedná sebejistě.
V kapli otazníků bychom u zpovědi probrali bázlivější konfiguraci asistentů, které do šoférování „kecají“ až moc. Chvilkami nám rovněž připadal brzdový pedál spongiózní.
Klady ale na bitevním poli zápory poráží. Než se provlečeme do cenové kapitoly, vzdejme hold obligátním Simply Clever prvkům. Namátkou QR kódu a šikovným háčkům v zavazadelníku, USB-C portům vzadu i vepředu nebo škrabce z recyklovaných materiálů.
Finančně nejpřátelštější je verze SUV v dovětkem 60 se zadním pohonem a výkonem 150 kilowatt. Ta vyjde ve výbavovém stupni Selection na 1 015 000 korun. Námi recenzovaný hezoun 85x s maximálním výkonem 210 kW stojí s elementární výbavou 1 290 000 Kč. Nadopovanější Sportline vycucne z konta 1 290 000 korun. A nejexkluzivnější Laurin & Klement zatíží peněženku o 1 489 000 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Škoda Enyaq 85x 210 kW 4×4 (2025) |
Motor: | synchronní elektromotor s permanentními magnety (vzadu) + asynchronní (vpředu) |
Pohon: | všech kol |
Maximální výkon: | 210 kW / 285 koní |
Točivý moment: | 545 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,7 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba (kombinovaná): | 16 kWh/100 km |
Emise CO₂: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 82 kWh (77 kWh využitelná) |
Délka: | 4658 mm |
Šířka: | 1879 mm |
Výška: | 1620 mm |
Rozvor: | 2766 mm |
Provozní hmotnost: | 2230–2384 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 585 l / 1710 l |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek