Po krátkém SEATu Ibiza se do redakce podívala i praktičtější kombi verze Ibiza ST. Pod kapotou bilo nové tříválcové přeplňované srdce. Jak si s tím delší a těžší Ibiza poradí? To jsme se pokusili zjistit v testu.
Tento motor má základ v tříválcovém atmosférickém motoru, který je možné najít pod kapotami „minitrojlístku“ koncernu Volkswagen. Přidáním turbodmychadla, mezichladiče stlačeného vzduchu, který je integrovaný do sání, dvojitého variabilního časování ventilů a několika dalším drobným úpravám se jeho výkon dostal na velmi slušných 70 kW.
Hned na začátek se sluší říci, že papírové hodnoty tříválce nejsou vůbec špatné, nabízí dokonce vyšší výkon a stejný točivý moment jako větší čtyřválec 1,2 TSI. V řeči čísel to znamená výkon 70 kW/95 koní v 5 500 ot./min a 160 Nm od 1 500 do 3 500 ot./min. A příliš se neliší ani hodnoty zrychlení nebo maximální rychlosti, které jsou 187 pro 1,0 TSI a 184 km/h pro 1,2 TSI, resp. 10,8 sekundy pro litrový motor a 11,1 sekundy pro dvanáctistovku. Nižší je udávaná spotřeba paliva, rozdíl činí přibližně 0,5 litru na 100 kilometrů. V nabídce je také ještě silnější 80 kW verze.
V praxi je ale jasně znát to, že 1,2 TSI má čtyři válce. Tříválec 1,0 TSI je neklidnější, má hrubější projev a jízda pod 2 000 ot./min se mu příliš nelíbí. Nemá až takový problém se zrychlováním, ale jeho zvuk je hodně dunivý a vibruje. Když se budete držet nad touto hranicí, bude mít tříválec poměrně kultivovaný chod a s prázdným autem nebude mít výraznější problémy. Zátah je znatelný od přibližně dvou tisíc otáček a stoupá lineárně až k červenému poli. Tento motor by měly časem dostat jako základní jednotku i větší modely jako Volkswagen Golf, SEAT Leon či Škoda Octavia.
Když auto naložíte, očekávejte, že dynamika bude horší. Podle našich zkušeností to ale nebylo vůbec špatné. Čtveřice slušně vzrostlých pasažérů znamenala výraznější změnu pouze v táhlých kopcích, udržet si dálniční „sto třicítku“ ale problém nebyl, horší to bylo, pokud vás v kopci někdo zbrzdí. V tomto případě by určitě pomohla šestistupňová převodovka, protože pětistupňová, jíž je tento motor vybaven, má poměrně dlouhé rychlosti.
A jak je na tom spotřeba paliva? Se čtyřválcovým 1,2 TSI v krátké Ibize jsme jezdili kolem sedmi litrů a podobné to bylo i s kombíkem s 1,0 TSI. Spotřeba se na konci testu při vracení auta ustálila na 6,7 l/100 km. Při opravdu defenzivní jízdě s důrazem na co nejnižší spotřebu ukázal palubní počítač hodnoty i hluboko pod 5 l/100 km. O tom se můžete přesvědčit na (sice nepříliš kvalitní) fotografii v galerii. Šlo o cestu dlouhou přibližně 30 kilometrů výhradně mimo město po okresních silnicích s řidičem bez další posádky či nákladu.
Jízda s Ibizou je příjemná, podvozek je po modernizaci měkčí, stále je ale tužší než v případě Škody Fabia. Díky tomu si užijete i jízdu v zatáčkách. Delší záď pomáhá autu zatáčet a lehký předek skvěle drží stopu. Podvozek je navíc tichý, výraznější rány nebo rázy od kol nečekejte.
Jistě jste si všimli, že poslední modernizace příliš neřešila vnější design vozu, zaměřila se zejména na techniku a interiér. Exteriér se prakticky omezil pouze na lehce pozměněná přední světla s LED denním svícením a LEDky pro brzdová světla v zadních světlech. Nové možnosti individualizace nabízejí také speciální pakety doplňující karoserii o jiné odstíny na kolech, krytech vnějších zpětných zrcátek a dalších drobnostech i v interiéru. To interiér se změnil výrazněji, pozměněná je palubní deska, která se po vzoru Leonu natočila k řidiči.
Interiér je poměrně prostorný, zcela bez problémů odveze čtveřici cestujících. Pokud vás pojede pět, dá se to, ale toho prostředního vzadu budu litovat, jeho sedadlo je spíš takové bidýlko. Praktičtější verzi kombi ST si kupují lidé, kteří potřebují často převážet větší věci, důležitý je tedy objem zavazadelníku. Jeho základní objem je 430 litrů, například Škoda Fabia Combi ale nabízí kufr o 100 litrů větší. Pokud by základní objem nestačil, je možné sklopit opěradla zadních sedadel, mezi podlahou a opěradly však vznikne malý schod.
Druhý facelift byl pro čtvrtou generaci SEATu Ibiza spíše technický než optický, bylo potřeba ho přiblížit moderním automobilů, zejména co do konektivity a motorové palety. Design prý při faceliftu nebyl příliš podstatný, protože z pohledu zákazníka je auto stále oblíbené. Příplatek za kombi verzi ST je oproti pětidveřové verzi rozumných 17 000 Kč. Získáte za to nejen přibližně 140 litrů zavazadelníku navíc, ale také auto o 17,5 cm delší. Cena startuje na 291 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Ibiza ST
Motor:,1.0 TSI
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,70 kW/95 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment:,160 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.8 s
Maximální rychlost:,187 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.3
Emise CO2:,101 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,4 236 mm
Šířka:,1 693 mm
Výška:,1 445 mm
Rozvor:,2 469 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 145 kg
Objem zavazadlového prostoru:,430 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]