Pokud pokukujete po kompaktním SUV, máte rozhodně z čeho vybírat. Není se co divit, segment B raketově roste a automobilky si to uvědomují. Ostře nabito má v této kategorii také španělský SEAT, který už loni doplnil svoji nabídku o kompaktní model Arona.
Určitě vám neuniklo, že stojí na platformě MQB-A0, používá tedy stejný základ jako nová generace Ibizy. Leckdo by tak mohl nabýt dojmu, že Španělé jen přizvedli podvozek a poplácali se po zádech s pocitem dobře odvedené práce, realita ale nemůže být vzdálenější. Arona téměř ve všech směrech narostla, o 2 milimetry je delší také rozvor. Technickou příbuznost v zásadě prozrazuje jen totožná šířka. Jiný je pochopitelně také design, ovšem s jasnými rysy španělské značky.
Dravé křivky, trojúhelníková LEDková světla a kontrastně lakovaná střecha, dohromady to vypadá perfektně a Arona se mi opravdu hodně líbí. Testovaná kombinace s bílým lakem a oranžovou střechou si určitě najde svoje příznivce, já osobně bych sáhl po nějaké méně odvážné kombinaci. Díky třem odstínům střechy je možné vytvořit až 68 variant, takže rozhodně je z čeho vybírat.
Uvnitř už je příbuznost s Ibizou mnohem patrnější, ale není to vůbec na škodu. Interiér je totiž velmi povedený a prakticky mu není co vytknout. Sedí se tu vysoko, z auta je dobrý výhled a sedačky s širokými možnostmi nastavení poskytnou dostatek komfortu i na delších cestách.
Moc pěkným detailem byla u testovaného auta kůží obšitá palubní deska, v noci dojem z interiéru vylepšuje také ambientní podsvícení. Displej multimediálního systému nabídne ve své vrcholné verzi úhlopříčku 8 palců, má pěknou grafiku i rozlišení a bleskurychlé reakce. Podporuje samozřejmě zrcadlení displeje pro iOS i Android a v kombinaci s reproduktory Beats také velmi slušně hraje.
Ani z hlediska prostornosti na tom není Arona vůbec špatně, vždyť musí kromě jiného zastoupit i Ibizu ST, se kterou se SEAT s minulou generací rozloučil. Na zadních sedadlech je místa tak akorát, od rozvoru 2566 milimetrů ale nemůžete čekat zázraky, dospělý člověk se sem však vejde naprosto v pohodě. Zavazadelník v základním uspořádání nabídne slušných 400 litrů, nechybí dvojitá podlaha a potěší i standardně dodávané rezervní kolo.
Tříválcový suverén
V nabídce motorizací se nejhojněji vyskytuje litrový tříválec. Ten jsme měli i my, a rovnou v nejsilnějším naladění na 85 kW, respektive 115 koní. V nabídce je i verze se samočinnou převodovkou DSG, nám ale dělal společnost šestistupňový manuál. Jde o dobrou volbu, nabízí slušný kompromis mezi dynamikou, spotřebou a servisní náročností.
Svoji koncepci však motor nezapře, na volnoběh jsou cítit lehké vibrace a ve vyšších otáčkách ho i uslyšíte. Naštěstí je to všechno na přijatelné úrovni, motor svým chodem rozhodně neobtěžuje, v nedávno testované Octavii však byl stejný motor odhlučněný o něco lépe. V čem zase byla lepší Arona, to bylo mapování plynu a celková dynamika. A je to logické, je to menší auto, takže s ním má tříválec méně práce.
I v nízkých otáčkách má motor dost energie, působí živě a ochotně se žene do otáček. V kombinaci s přesně řadící převodovkou není pohonnému ústrojí příliš co vytknout. Výhrady mám snad jedině k rychloměru, který je hodně nelogicky odstupňovaný – nejprve po deseti, pak po dvaceti a následně po třiceti. Při jízdě to trochu mate, ale časem si asi zvyknete.
Spotřeba se během testu pohybovala okolo šesti litrů, pokud budete jezdit rychleji nebo budete trávit většinu času na dálnici, počítejte spíše s osmi litry. Klidnější jezdci by zase neměli mít problém jezdit kolem pěti. Příliš nepotěší jen 40litrová palivová nádrž, navzdory docela slušné spotřebě tak budete tankovat poměrně často.
V rámci koncernu mívá SEAT nejsportovněji naladěné podvozky a ani Arona není výjimkou. Testovaný kousek obouval sedmnáctipalcové disky, které jsou ideálním kompromisem na naše cesty. Auto je s nimi příjemně agilní, ale zase se úplně nevzdává komfortu na horším povrchu. Kola na výmolech netlučou ani nezakopávají a karoserie zůstává stabilní.
Pokud rádi řídíte, určitě vás potěší dobré naladění ovládacích prvků. Elektrický posilovač klade přirozený odpor a je citlivý i ve středové poloze, brzdy se dají přesně dávkovat a o přesně vymezených drahách šestistupňového manuálu už byla řeč.
Závěr a cena
SEAT Arona je i po roce jedním z nejlepších kompaktních SUV. Svěží design s širokými možnostmi individualizace se bude líbit hlavně mladým, kteří zaručeně ocení i moderní infotainment a bohatou bezpečnostní výbavu. Silnou stránkou jsou i jízdní vlastnosti, které řadí Aronu v rámci segmentu mezi premianty.
Od dealera budete moci s Aronou odjet už za nějakých čtyři sta tisíc korun. Bude to verze Style s litrovým tříválcem naladěným na 70 kW a docela slušnou základní výbavou. My jsme měli v testu prostřední provedení Xcellence, ale svým způsobem jde o vrcholnou verzi. Nad ní je v ceníku ještě verze FR, jenže ta stojí spíše stranou, je sportovněji zaměřená, má jiné nárazníky a třeba také tužší podvozek, což by na našich silnicích mohlo být spíš na obtíž.
Za provedení Xcellence dáte přinejmenším 443 900 Kč, s příplatkovou výbavou se ale cena hravě vyhoupne na půl milionu. Třeba kontrastní lakování střechy a zrcátek stojí bez stovky rovných deset tisíc, infotainment s osmipalcovým displejem stojí 18 900 Kč a za taková Full LED světla si SEAT řekne 14 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Arona 1.0 TSI
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/115 koní při 5000 – 5500 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 2000–3500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.8 s
Maximální rychlost:,182 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.0 – 5.1
Emise CO2:,114-117 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4 138 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 552 mm
Rozvor:,2 566 mm
Provozní hmotnost:,1189 kg
Objem zavazadlového prostoru:,400 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]