SEAT Arona je v nabídce španělské automobilky oblíbeným modelem. Vyrábí se už od roku 2017 a díky tomu je to vlastně čím dál lepší auto. Mezitím dostalo dva poměrně decentní facelifty, přičemž ten poslední se aktuálně chystá do prodeje. Auta se k prvním zákazníkům dostanou na začátku roku 2026. My jsme ale ještě otestovali končící verzi, kterou lze ještě kupovat ze skladových zásob u prodejců. Do testu dorazila verze se základním tříválcem s pětistupňovou manuální převodovkou.
Tlačítka!
Možná jste si u předchozího odstavce klepali u těchto slov „je to vlastně čím dál lepší auto“ na čelo. Ono je to ale jednoduché. Jde totiž o „staré“ auto ještě z doby, kdy všemu nevládly všudypřítomné displeje a dotekové plochy, kterými se ovládalo kompletně celé auto. Tady se v interiéru takřka vše ovládá mechanickými nebo alespoň fyzickými ovladači. Vlastní otočná kolečka má klimatizace/topení a tlačítky se ovládá i směrování vzduchu a podobně.
Vlastní fyzické tlačítko tu je dokonce i na systém Start/Stop, nachází se na středovém tunelu vedle řadicí páky. Kromě toho je tu ještě tlačítko na ovládání centrálního zamykání. Pak je tady místo na ještě jedno tlačítko nalevo od řadičky a další tři napravo, ale protože je testované auto v poměrně střídmé výbavě Style, tady jsou tlačítka prázdná a nefunkční.
Ani řidič, ani zbytek posádky nebude nic důležitého postrádat. V základní výbavě je totiž manuální klimatizace, zadní parkovací senzory, 16palcová litá kola, tónovaná skla od B-sloupku, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tempomat nebo infotainment s možností propojení chytrého telefonu přes Full Link (Android Auto a Apple CarPlay jsou za příplatek). Nechybí samozřejmě ani Bluetooth handsfree. Pokud by vám to nestačilo, můžete si v ceníku samozřejmě vybrat i další příplatkovou výbavu.
Ovládání tohoto auta je tedy opravdu jednoduché a není třeba kvůli ničemu dlouze listovat v Menu. Povinné aktivní jízdní asistenty tu ale samozřejmě jsou. Jejich deaktivace není složitá a stačí k tomu třeba stisknout tlačítko na volantu a pak otočným ovladačem na volantu potvrdit jejich deaktivaci – v podstatě se to týká upozorňování na překročení rychlosti a aktivního hlídání jízdních pruhů.
Motory bez elektrifikace
To, že jde o čím dál lepší auto, potvrzuje i to, co je pod kapotou. Tady totiž mohou být výhradně benzinové tříválce a čtyřválce. Základem je testované 1,0 TSI se 70 kW/95 koňmi a pětistupňovou manuální převodovkou. Pokud byste nechtěli úplný základ, nabízí se 1,0 TSI i ve verzi s 85 kW/115 koňmi, u kterého lze volit mezi manuální šestistupňovou převodovkou, případně si můžete připlatit za DSG. Vrcholem je čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW/150 koňmi, který už je spojen výhradně s převodovkou DSG. Poháněna jsou vždy výhradně přední kola.

Všechny motory jsou bez jakékoliv formy elektrifikace. Jde o čistě benzinové motory, které ale mají přímé vstřikování paliva i filtry pevných částic. Je to potřeba, protože už nyní jsou připraveny na chystanou normu Euro 7.
Za volantem
Základní motorizace dopřává autu základní dynamiku. Pokud s tímhle autem budete jezdit hlavně po městě nebo v příměstských satelitech, problém nebude. Pokud ovšem často vyjíždíte za město dál a využíváte dálnice, popřemýšlejte alespoň o prostřední nabízené motorizaci. A to i kvůli chybějící šestce, protože při 130 km/h motor točí přes 3000 ot./min. Udržet tachometrových 140 km/h na tempomat ovšem testovaná verze zvládne za jakýchkoliv podmínek.
Občas ovšem docela trvá, než výfukové plyny roztočí turbodmychadlo a auto začne zrychlovat, je tady znatelný tzv. turboefekt. Pokud chcete jezdit svižně, je třeba držet spíše vyšší otáčky motoru.

Arona je tak se základním motorem vhodná spíše na defenzivní jízdu. A to ještě nemluvíme o tom, že byste do ní naložili čtveřici urostlých cestujících, kteří se do ní překvapivě slušně vejdou. Vnitřního prostoru je tady totiž víc, než by se mohlo zdát. A docela velký je i kufr, jehož objem je 400 litrů.
Jak je to z pohledu spotřeby paliva? Překvapivě dobré. I pokud budete chtít jezdit svižněji, uvidíte na palubním počítači hodnoty kolem 6 l/100 km. Pokud přejdete na defenzivní způsob jízdy, spadne apetit až k pěti. Dodejme, že je tu 40litrová palivová nádrž.
Jde o malé auto, u kterého není materiálu na odhlučnění úplně tolik jako u větších a dražších aut. I přesto je v kabině docela příjemný klid, speciálně pokud jezdíte klidněji. Když se motor převaluje v otáčkách do 2000 za minutu, nemá sice auto po sešlápnutí plynového pedálu prakticky žádnou dynamiku, ale také je tříválec tichý. A zároveň je prostý vibrací.

A podvozek? Měli jsme základní šestnáctky, ale připlatit si můžete dokonce až za osmnáctky. Ty sice na autě vypadají hezky, ale komfort auta s nimi hodně utrpí, což jsme si vyzkoušeli v jednom z dřívějších testů. Na 16″ byla Arona naladěna ideálně. Podvozek byl sice o něco tužší, ale i díky tomu bylo možné projíždět zatáčky svižnějším tempem a nebylo do nich často potřeba brzdit. Problémem přitom nebylo ani centrum Prahy s kočičími hlavami. Výhodou totiž je, že Arona se základním litrovým tříválcem není úplně těžké auto, vždyť udávaná pohotovostní hmotnost není ani 1,2 tuny.
Závěr a cena
Arona v končící specifikaci ukazuje, proč „starší“ nemusí znamenat horší. Má jednoduché ovládání s poctivými tlačítky, čistě benzinové motory, ale i dostatek vnitřního prostoru. Základní benzinový tříválec 1,0 TSI s pětikvaltem pohodlně stačí do města a na příměstské přesuny, ale na dálnici mu chybí zejména šestý stupeň. Je to vlastně docela příjemné a jednoduché auto pro nenáročného uživatele.
A co cena? Testovaná verze byla v akční výbavě Vamos, jejíž cena startuje na 439 900 Kč s DPH. A to je ve srovnání s „běžnou“ ceníkovou cenou, která činí 514 900 Kč, hodně slušná nabídka. U testovaného auta jsme ale měli pár příplatků, šlo například o paket Spring s automatickou klimatizací za 15 900 Kč, paket Winter s vyhřívanými předními sedadly za 11 500 Kč nebo bezdrátovou nabíječku telefonů za 3 900 Kč.
Technické údaje:
| Auto: |
SEAT Arona FR Limited Edition 1,0 TSI 85 kW |
|
Motor: |
řadový tříválec |
|
Objem válců: |
999 ccm |
|
Plnění motoru: |
turbodmychadlo |
|
Palivo: |
benzin |
|
Pohon: |
předních kol |
|
Výkon: |
70 kW/95 koní |
|
Točivý moment: |
175 Nm při 1600 – 3500 ot./min |
|
Zrychlení 0-100 km/h: |
11,3 s |
|
Maximální rychlost: |
182 km/h |
|
Převodovka: |
5° manuální |
|
Spotřeba paliva (kombinovaná): |
5,4 l/100 km |
|
Emise CO2: |
122 g/km |
|
Objem nádrže: |
40 litrů |
|
Délka: |
4138 mm |
|
Šířka: |
1780 mm |
|
Výška: |
1543 mm |
|
Rozvor: |
2566 mm |
|
Pohotovostní hmotnost: |
1188 kg |
|
Objem zavazadlového prostoru: |
400 litrů |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

































