Renault Talisman přichází se „vším novým“. Zcela nový je jeho design, který se od ostatních modelů liší zejména pojetím zadní části se světly protaženými hluboko do víka zavazadelníku, a úplně nové je také jméno. Aby ne, Talisman je totiž auto, které má nahradit rovnou dva modely: Laguna a Latitude.

test-renault-talisman-16-tce-energy-150-edc-p1

Tím hlavním, čím tohle auto útočí na potenciální zákazníky, je dozajista jeho vzhled. Tvarování přední části do jisté míry navazuje na ostatní modely Renault – tedy maskou chladiče a velkým znakem automobilky – zbytek je ale zcela revoluční. Denní svícení se ze světel protáhlo až do nárazníku a vytvořilo tak pomyslná písmena „C„. V jeho spodní části, která je již v nárazníku, se nachází také diodové blikače. Ačkoliv to na fotkách může působit zvláštně, vězte, že naživo to vypadá dobře. A skvěle to potom vypadá v noci! Podobně netradičně je tvarovaná i zadní část auta, kde si designéři opět vyhráli se světly. Ta se táhnou prakticky po celé šíři zadku, od boků až téměř ke středu, kde je rozděluje znak (podobně to bude také u nového Mégane), ve kterém je trochu netradičně umístěna couvací kamera. Jen škoda, že tlačítko otevírání zavazadlového prostoru není někde schované, je totiž ve spodní části víka kufru a je často špinavé. Pro otevření zavazadelníku ale lze použít třeba i „klíč“.

Ten už není typickou kartou, kterou znají majitelé starších modelů. I na tom designéři zapracovali, je menší, vypadá lépe, moderněji a hlavně v testovaném autě nebylo potřeba se o něj vůbec starat. Stačilo, abyste ho měli u sebe, a když jste přišli k autu, ještě před odemčením se narovnala sklopená zrcátka a rozsvítila se parkovací světla. Pak už stačilo jen vzít za jakoukoliv kliku a nebo stisknout tlačítko otevírání zavazadlového prostoru a auto se odemklo. Při odchodu od auta jste také nemuseli tisknout žádná tlačítka ani hladit kliky či dělat jiné podobné věci, stačilo prostě odejít. Auto se za doprovodu zvukového signálu zamklo úplně samo. Za to dostává Talisman jednoznačně palec nahoru!

Ani interiér ve mně nezanechal špatné dojmy, naopak. Prakticky tím hlavním, co bych mu vyčetl, je poměrně malý displej multimédií. To se ale dá vyřešit příplatkem za multimediální systém R-Link2 s velkou 8,7“ obrazovkou posazenou na výšku. Displej se dá ovládat dotykem a nebo pomocí otočného ovladače za řadící pákou. Středový panel pak kombinuje dotykové ovládání s klasickými ovladači. Rozložení jednotlivých ovladačů je vcelku logické a při jízdě tak není potřeba dlouze přemýšlet, kam sáhnout, když chcete například snížit intenzitu foukání. Nelíbí se mi ovládání tempomatu, respektive jeho zapnutí a vypnutí na středovém tunelu. Aktivace a nastavování rychlosti už ale probíhá na ovladači na volantu.

Přečtěte si také:  Test Renault Megane Grandtour E-Tech 160 Plug-in (2021)

test-renault-talisman-16-tce-energy-150-edc-p2

Zajímavé je přepínání jízdních režimů nazvané Multi-Sense. Jejich změna ovlivňuje intenzitu posilovače řízení, reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, případně tvrdost podvozku (samozřejmě pokud je jím auto vybaveno). Změní se ale také barva ambientního osvětlení interiéru vozu nebo se po přepnutí například automaticky aktivuje masáž v sedadlech – je-li nastavena. Měnit se dá také zobrazení displeje v kapličce před řidičem, a to jak automaticky přepnutím jízdního režimu, tak i příslušnou položkou v nastavení vozu v MENU. Talisman umožňuje také nastavení vozu pro několik řidičů najednou, v paměti si lze uložit vše. V případě, že auto používají oba manželé nebo jde o sdílené služební auto, vždy se vám jednoduše zpět přizpůsobí.

V interiéru je místa dostatek, zejména na předních sedadlech, usadí se tu každý. Najít správnou pozici za volantem není v pohodlných sedadlech prakticky žádný problém. Ani vzadu nebude posádka trpět nedostatkem prostoru. Pro kolena je tu místa dostatek, snad jen nadprůměrně vzrostlí jedinci budou truchlit nad aerodynamicky se svažující střechou, která autu z vnějšího pohledu z boku vytváří líbivou sportovnější siluetu. Se svými 180 cm jsem ale problém neměl. Dozadu je ideální posadit dva cestující, ti pojedou pohodlně, ve třech už mezi nimi bude poměrně častý kontakt v oblasti loktů. Prostorný je i zavazadelník, do kterého je -ačkoliv jde o klasický tří prostorový sedan – poměrně dobrý přístup. Víko se otevírá kolmo a nabídne velký vstupní prostor. Vzpěry a konstrukce otevírání jsou ukryty pod čalouněním, takže náklad nebude při zavírání překážet. Základní objem zavazadelníku je 608 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel se dá  jednoduše zvětšit na 1 022 litrů. Mezi podlahou kufru a sklopenými opěradly ale vznikne schod.

Testovaný vůz dostal pod kapotou benzínový motor Energy TCe 150. V řeči čísel to znamená přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,6 litru (vyšší objem žádný motor v nabídce nemá), výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 220 Nm. Spojen je výhradně s dvouspojkovou převodovkou EDC. Díky tomu Talisman zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy a pojede maximální rychlostí až 215 km/h.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Kia e-Soul (2021)

test-renault-talisman-16-tce-energy-150-edc-p4

Motor je tichý, poměrně kultivovaný, jen při rozjezdu z místa reaguje ve spojení s převodovkou EDC poměrně agresivně a s autem citelně cukne. To rozhodně neoceníte například při parkování v těsných prostorech a potřebě citlivého popojíždění. Při jízdě se reakce uklidní, přesto je například DSG v Superbu, proti kterému vlastně Talisman stojí, hladší. 110 kW a hlavně 220 Nm není na tak velké auto nijak moc, předjíždění je potřeba dopředu připravit. Převodovka běžně drží hodně nízké otáčky a po sešlápnutí plynového pedálu až na zem chvíli váhá, co má zařadit. Lepší je si nižší rychlost připravit „manuálně“ a pak jen sešlápnout plyn. Ani tak není zrychlení nic, co by řidiče oslnilo. Pokud chcete mít pocit alespoň nějaké výkonové rezervy a netlačí vás finance, sáhněte po silnějším Energy TCE 200. Ovšem ona poznámka o financích tu má svůj pádný důvod. Silnější benzínový motor je totiž k dispozici výhradně v nejvyšší výbavě Initiale Paris, za kterou zaplatíte minimálně 959 900 Kč. To je o 230 tisíc Kč více než v „naší“ testované o jeden stupeň nižší výbavě Intens.

Spotřebu paliva udává výrobce v oficiální brožuře na hodnotě 5.6 l/100 km. Nám palubní počítač ukazoval hodnoty blížící se 7 litrům, což není vůbec špatná hodnota. Ovšem palivová nádrž by mohla být větší, její objem je 51 litrů (naftové verze mají 52 litrů).

Ovládání vozu na silnici vůbec není špatné. Řízení je ale i ve sportovním režimu přeposilované. Na to se dá zvyknout, ostatně při běžné jízdě budete stejně asi preferovat lehkost ovládání vozu než to, abyste se prali s předními koly. Zatáčkami však testovaný Talisman projíždí statečně, i přesto, že nemá systém řízení všech čtyř kol 4Control. Ten pomáhá zatáčet autu nejen ve městě, ale i mimo něj. Tisková zpráva hovoří o tom, že tento systém zaručuje ve spojení s elektronicky řízenými adaptivními tlumiči klidnější jízdu v jednom případě (například při změně jízdních pruhů na dálnici), v tom druhém naopak pomůže autu lépe zatočit, což se jistě pozitivně projeví na klikatých silnicích. Automobilka slibuje, že ve městě díky tomu zapomenete na velikost vozu, neboť se stane mimořádně agilním a otočí se na stejném poloměru jako nejmenší model z nabídky – Twingo. V technických dokumentech se hovoří o 13 metrech (bez systému 4Control je to metrů 17). Vrcholná výbava Initiale Paris má tento systém v základní výbavě, pro některé další je za příplatek.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense (2020)

test-renault-talisman-16-tce-energy-150-edc-p3

Pérování je takovým kompromisem mezi sportovností a komfortem, většinu nerovností zkopíruje, ale kola neodskočí, a to i přes jednoduchou zadní vlečenou nápravu. Na dálnici je Talisman velmi stabilní a jen tak něco ho nerozhodí. Kvalit skvěle jezdící Mazdy6 ale nedosahuje. Je otázkou, jaké je naladění auta s adaptivním podvozkem… Tím náš vůz vybaven nebyl, ale je možné si ho pořídit za příplatek 50 000 Kč v rámci paketu 4Control Pack. Ten kromě systému Electronic Damper Control, tedy právě adaptivních tlumičů, obsahuje také systém řízení všech čtyř kol 4Control, zatmavená zadní okna či disky kol z lehké slitiny 19″ (my jsme měli 17″).

Renault Talisman má velmi dobře našlápnuto, hezky vypadá zvenku i zevnitř a příjemně jezdí. Pro některé může být nedostatkem absence pohonu všech kol, se kterým se prý bohužel nepočítá ani do budoucna. Pro jiné je zase nepraktická verze sedan. To už ale řešení má, protože na loňském autosalonu ve Frankfurtu byl společně se sedanem představen i praktičtější kombík. Ten by měl pravděpodobně nést označení Grandtour a na trh má přijít už v březnu.

České ceny v základních motorizacích kopírují české ceny Superbu, který bude jeho největším soupeřem, liší se v řádech jednotek tisíc. Ve vyšších výbavách se motory a výkony rozdělují, ale Superb nabízí mnohem více motorizací, respektive verzí. Výhodou Talismanu je záruka na 5 let nebo 150 000 km v ceně, také je možné si ho pořídit na operativní leasing již za 7 300 Kč bez DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Talisman
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 618 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5 300 ot./min
Točivý moment: 220 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.6 s
Maximální rychlost: 215 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.6
Emise CO2: 127 g/km
Objem palivové nádrže: 51 litrů
Délka: 4 848 mm
Šířka: 1 869 mm
Výška: 1 463 mm
Rozvor: 2 808 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru: 608 / 1 022 litrů
Ceník: ke stažení zde