Stejné jméno, podobný typ karoserie, ale revoluční pohon. To je nový Renault Scenic E-Tech 100% elektrický. Jde o rodinné MPV, které technikou vychází ze staršího elektrického Méganu. My jsme jej otestovali v rámci klasického redakčního testu.
Prostorný interiér
Výrazným investicím do elektromobility se nevyhnul ani Renault, který elektromobilů za posledních několik let představil hned několik. Od té doby, kdy s nimi začal, ale udělal opravdu velký krok v tom, jak vypadají, ale hlavně v tom, jak jezdí. V nabídce francouzského výrobce ale nejde jen o běžná auta, nýbrž má i stylovky. Stranou teď ponecháme Twizy, mluvíme spíš o novém Renaultu 5, který se již nedočkavě třese i na český trh.
Teď se ale budeme věnovat modelu pro rodiny: Scénicu. Nový elektromobil dostal známé jméno, které francouzský výrobce používá desítky let. Vždy šlo o rodinné MPV a nejinak je tomu i v tomto případě, ačkoliv stojí spíše na pomezí SUV, crossoveru a MPV. Nabízí pětidveřovou karoserii a pětimístné uspořádání a k tomu 475 litrů standardního zavazadlového prostoru (po sklopení opěradel zadních sedadel až 1670 litrů). K tomu je možné připočítat ještě dalších 70 litrů pod podlahou. Tam se dá uložit například dobíjecí kabel.
Nejde vlastně o nijak velké auto, vždyť na délku nemá ani 4,5 metru, ale protože jde o elektromobil, dokáže nabídnout větší vnitřní prostor než podobně velká spalovací auta. Prozrazuje to i hodnota rozvoru náprav, která je 2785 mm. Převisy jsou minimální, což také zvětšuje prostor pro posádku. Přestože v podlaze jsou baterie a nemusí tu tedy být středový tunel pro výfuk, pohon všech kol a podobně, i tak sem Renault středový tunel dal. Je ale jen vpředu a jsou v něm odkládací přihrádky na telefon, peněženku, nápoje, …
Není na něm naopak volič automatické převodovky – který tam mají například elektromobily Škoda – ten je totiž na pravé straně na sloupku řízení. Je to sice dobrý nápad, ale stejně jako u každého jiného Renaultu, který toto řešení dostal a kterým jsme jezdili, jej zkritizujeme. Kromě voliče převodovky jsou tu totiž i další dvě páčky – na stěrače a na ovládání multimédií. A tři páčky jsou prostě moc a pletou se. Vlevo je páčka jen jedna, slouží klasicky pro blinkry a dálkové světlomety.
Přední sedadla nabízejí dostatek místa pro nadprůměrně vzrostlé pasažéry, mohou být elektricky ovládaná, vyhřívaná, ale také mohou mít masáž. Zadní sedadla jsou dělaná v poměru 40 : 20 : 40, ale nedá se posouvat ani nijak polohovat. Potěší ale loketní opěrka, která se vyklápí z prostředního zadního opěradla. Ta kromě obvyklých držáků nápojů nabízí i další speciální držák například na tablet nebo mobilní telefon, ale také dva USB-C konektory. Na to se můžete podívat v tomto videu:
Známá technika
O pohon elektromobilu Renault Scenic E-Tech 100% elektrický (tak se opravdu jmenuje celým jménem) se stará elektrické pohonné ústrojí, které už známe z modelu Renault Mégane E-Tech 100% elektrický, ale má větší baterii s využitelnou kapacitou 87 kWh, což se projeví na delším dojezdu. Mimochodem, baterie tady váží 515 kilogramů, je uložena v podlaze pod posádkou, tak alespoň snižuje těžiště. Poháněna jsou pouze přední kola, což je mezi elektromobily poměrně netradiční řešení, čtyřkolka v nabídce není.
A co znamená ten delší dojezd v konkrétních hodnotách? Automobilka tvrdí, že podle homologace dojede testovaný Scénic na jedno nabití 606 až 625 kilometrů (podle výbavy). Pokud vám elektrická energie v bateriích dojede, budete ji moci na rychlonabíjecích stanicích doplňovat výkonem až 150 kW. Renault v technických údajích udává, že při 130kW nabíjení se baterie z 15 % na 80 % své kapacity nabije za 37 minut.
Samozřejmostí je, že pokud pojedete na nějakou delší trasu a zapnete si navigaci přes infotainment auta (jde o řešení od Google, takže se používají Google mapy), spočítá vám auto a navrhne ideální zastávky na nabíjení tak, abyste do cíle dorazili co nejrychleji. Někdy vás může překvapit, že místo jedné dlouhé to bude víc kratších, protože nabíjet baterii tzv. „do plna“ je neefektivní a navíc to pro ni není úplně dobré z pohledu životnosti.
Udávaná spotřeba elektrické energie je podle výbavy od 16,8 do 17,3 kWh/100 km. A dosáhnout takové spotřeby elektřiny není zase takový problém, platí to ale pouze při jízdě ve městě a při dostatečném využívání rekuperace (její intenzita se dá samozřejmě nastavit). Dlouhodobě jsme se s častým využíváním dálnic, kde jsme jezdili na hranici maximální povolené rychlosti, pohybovali kolem 20 kWh. V testovacím týdnu panovaly teploty kolem nuly, ale výhodou je, že ve všech autech pro ČR je standardně tepelné čerpadlo.
Jízda je překvapivě komfortní
A jak elektrický Scénic jezdí? Pokud se podíváme na testovací kousek, objevíme na něm designově zajímavá kola s průměrem 20 palců, která jsou standardem pro nejvyšší výbavu Iconic. Pokud byste je nechtěli, můžete si je při objednávání auta do výroby nechat bezplatně vyměnit za 19″ (ty jsou standardem pro nižší výbavy Evolution a Techno). I s dvacítkami je ale auto komfortní a podvozek pohodlný. Kola nepůsobí těžkým dojmem, ale auto si s nimi dobře rozumí. Platí to jako pro kvalitní silnice, tak i pro ty nekvalitní s mnoha dírami a výmoly.
Z pohledu dynamika to je více než dostatečné, aby také ne, když se o pohyb stará elektromotor s výkonem 160 kW/220 koní a s točivým momentem 300 Nm. Technické údaje prozrazují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost je 170 km/h. Auto reaguje na každý pohyb plynovým pedálem – lhostejno zda akcelerací na jeho stlačení nebo rekuperací na jeho uvolnění – rychle a prakticky bez zpoždění a jízda je plynulá. A to si můžete nastavit ještě sportovní jízdní režim…
Je to nové auto, které má povinně všechny možné aktivní jízdní asistenty, mezi nimiž nechybějí ani aktivní hlídání jízdního pruhu nebo třeba inteligentní (dalo by se o tom dlouze polemizovat…) asistent rychlosti. Renault ale u všech svých nových modelů nabízí i možnost nastavit si aktivitu těchto asistentů přímo podle přání řidiče. Po aktivaci auta jsou všechny povinné asistenty aktivní, ale po dvojitém stisknutí tlačítka nalevo od volantu se přepínají do nastavení „My perso“, tedy do řidičem předem nastaveného režimu. Chytré!
Závěr a cena
Renault Scenic E-Tech 100% elektrický je nejen dobrý elektromobil, ale vlastně i dobré auto. Nabízí pohodlný podvozek, při jízdě je v kabině ticho a je prostorný. Jeho spotřeba sice není úplně nejnižší a nabíjení v praxi naopak nejrychlejší, ale díky velké baterii je schopen dojet v pohodě výrazně přes čtyři stovky kilometrů. Na palubě navíc můžete poslouchat velmi dobrý audiosystém, užívat si masážních sedadel anebo si užívat plynulé jízdy s dostatečným výkonem elektromotoru.
A co pohled do ceníku? To už tak dobré není, i vzhledem k nejnovější konkurenci, která se elektrickému Scénicu v posledních týdnech vyloupla. Na srovnání se Škodou Elroq nebo novou Kia EV3 (bude se samozřejmě lišit základní výbava) se můžete podívat v tabulce:
Model | Renault Scenic E-Tech 100% elektrický | Škoda Elroq | Kia EV3 |
---|---|---|---|
Délka | 4400 mm | 4488 mm | 4300 mm |
Šířka | 1860 mm | 1884 mm | 1850 mm |
Výška | 1600 mm | 1625 mm | 1560 mm |
Rozvor | 2780 mm | 2765 mm | 2600 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 545 litrů | 470 litrů | 460 litrů |
Nejnižší cena v ČR | 1 085 000 Kč | 799 000 Kč | 899 980 Kč |
Kompletní ceník testovaného Renaultu Scenic E-Tech 100% elektrický můžete stáhnout zde. Platný je od 15. 10. 2024.
Technické údaje:
Auto: | Renault Scénic E-Tech 100% elektrický (2023) |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 160 kW/220 koní při 5 473–11 688 ot./min |
Točivý moment: | 300 Nm při 1 000 – 5090 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,9 s |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie: | 87 kWh |
Dojezd: | 606 – 625 km |
Délka: | 4470 mm |
Šířka: | 1864 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1589 mm |
Rozvor: | 2785 mm |
Provozní hmotnost: | 1842 – 1918 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 545 litrů |