
Pětkové BMW je pětimetrové auto. Větší, než se zdá. Projeli jsme jeho nejnovější vydání, byť loňský facelift, přiznejme si, je skutečně čistá retušéřina. Nová grafika světel, nová podoba ledvinek. To hlavní zůstává – pořád je řada 5 hlavně elegantní, rychlá a v případě plug-in hybridní verze i „zelená“ sázka na jistotu.
Šik elegán
BMW řady 5 je ve svém současném vydání na trhu už (pěkně symbolicky) pět let. Už dávno předtím přitom platilo za dlouhodobý etalon perfektního svezení i precizního zpracování. I nyní zůstává auto konzervativním elegánem. Trend baculatých (ohromných, rozplizlých, nabubřelých) ledvinek připomínajících třeba u BMW řady 4 snad až dračí nozdry se zatím páté řadě mnichovských aut vyhýbá.
Pětka má zato úplně jiná LED světla s přepracovanou grafikou. Vlivem trochu nasupených „hokejkových obrysů“ ve tvaru písmene „L“ to skoro vypadá, že 530e někdo přišlápl kabel dobíjení. Je naštvaná – ale pěkně. Připlatit si můžete i za laserová světla, počítejte ale s padesátitisícovou dotací.
Nejnovější verzi BMW řady 5 konstruktéři přifoukli upraveným nárazníkem, a tak je o 27 milimetrů delší. Už tak dlouhé auto (s nekonečnou kapotou) má téměř pět metrů na délku, a věřte mi, že v městských ulicích se skromnými parkovacími místy z něj úplně nadšení nebudete. Vizuálně to je jiná – nizoučká silueta sedanu s antracitovými osmnáctkami a namodralou metalízou je prostě hrozně šik.
Pořád BMW
Hlavní rozmazlovací kúra na řidiče ale čeká teprve uvnitř, přestože nic zásadně nového tu taky nečekejte. Velký centrální displej, který je mimořádně přehledný, přesný a velmi dobře ovladatelný, teď disponuje modernizovaným operačním systémem, takže je možné ho na dálku zaktualizovat.
Líbí se mi sedačky, měkké, přitom s dobrým vedením, pěkně perforované. Líbí se mi jednoduchost palubní desky s hardwarovými ovladači, protože nastavovat klimatizaci přes multimediální displej prostě nechcete. Líbí se mi zarputilost, s níž BMW odmítá z palubky vymazat tlačítka pro přednastavené rozhlasové stanice, zatímco konkurence je už zanechala hluboko v ergonomické minulosti. A taky se mí líbí, že tímhle vším je „BMW pořád BMW“.
Jen tak se nevidí
Pětku s baterkou pořídíte ve třech verzích: buď jako standardní 530e za milion a půl, nebo o sedmdesát tisíc dražší variantu s pohonem všech kol xDrive, či jako 545e xDrive, které už má ale namísto čtyřválce hrnků šest a brutální výkon 381 koní. Takový kousek už vás přijde na více než milion a tři čtvrtě, minimálně. Mimo to má BMW v nabídce i fosilní verze, takže nabídka je skutečně široká.
Testovaný kousek 530e xDrive stojí přes dva miliony, je to ale daní příplatkového seznamu, který je u BMW tradičně delší než telefonní seznam. Nejdráž vyšel sportovní M paket a Innovation paket, jehož mimořádně zdařilý (velký, přehledný, funkční) head-up displej je technologickou ozdobou auta.
Jízdně je to samozřejmě pohlazení na řidičské duši. Asi nejlepší podvozek ve třídě, pocitově trochu těžkopádný předek, jinak ale pěkně nízké těžiště, precizní, lehce tužší řízení, stovka za něco málo přes šest vteřin, výkon soustavy nějakých 252 koní (a na pár vteřin dokonce až 292 koní). Do toho větší baterka slibující hodně skoro 60 kilometrů (v závislosti třeba na kolech) dojezdu čistě na elektřinu. Co chcete víc?
No možná větší nádrž, ta v 530e je o 20 litrů menší než u fosilních kolegů. A taky možná rozvážnější zapojování elektrické energie do jízdy, protože baterie (12 kWh) se zpravidla vyšťaví hned, jak to jde. Můžete si samozřejmě nastavit dobíjení z motoru, ale hybridní mód je řízený automaticky. V zimě taky počítejte s tím, že víc než 35kilometrovou porci čistě na baterky auto nezvládne. A bez ní nečekejte, že by benzínový motor hltal palivo po douškách, vezme si klidně devět, deset litrů.
A taky by se nám líbilo, kdyby mělo 530e větší (holt plug-in hybrid) a praktičtější (holt sedan) kufr, který je navíc v plug-in hybridu menší, a bylo levnější. Ale berme, co máme – je to hravé bateriové auto, které osloví jízdně, technicky i kvalitou zpracování. A to se jen tak nevidí.
Typ vozu: | Nový |
---|---|
Značka: | BMW |
Typ: | 530e xDrive |
Motory: | řadový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1998 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | xDrive |
Výkon spal. motoru: | 135 kW/184 koní při 5000-6500 ot./min |
Točivý moment spal. motoru: | 300 Nm při 1350-4000 ot./min |
Výkon elektromotoru: | 80 kW/109 koní |
Točivý moment elektromotoru: | 265 Nm |
Výkon soustavy: | 185 kW/252 koní |
Točivý moment soustavy: | 420 Nm |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Převodovka: | osmistupňová Steptronic |
Spotřeba: | 2.0 l/100 km |
Provozní hmotnost: | 1970 kg |
Emise CO2: | 46 g/km |
Délka: | 4963 mm |
Šířka: | 1868 mm |
Výška: | 1497 mm |
Rozvor: | 2975 mm |
Objem zavazadlového prostoru: | 410 litrů |
Ceník: | ke stažení zde |