Sedm statečných. Tahle ikonická westernová partička by se vešla na palubu nového Peugeotu 5008, s nímž jsme skotačili v mild-hybridním derivátu a královské variantě GT. Je přeplňovaný benzinový tříválec, jemuž pomáhá malý elektromotor to pravé ořechové?
Mrká na nás stylové SUV v sedmimístné konfiguraci. Ano, jedná se o novou třetí generaci modelu Peugeot 5008. Vozidlo postavené na nové platformě STLA Medium, kterou „sharuje“ s aktuální „tři tisíce osmičkou“. U nové verze francouzští číšníci servírují elektrickou, plug-in hybridní a hybridní variantu, přičemž právě ta poslední na nás hází očka.
I když očka. To primární vábidlo představují vertikální adaptivní Pixel LED světlomety, připomínající drápy. Na ně vytříbeně navazuje výrazná maska chladiče s 3D efektem. Na středu se dme lví hlava s hřívou integrovaná do heraldického štítu. V globálu působí přední část s lesklými černými prvky fortelně a břitce, určitým způsobem až do sportovnějšího rázu.
Dynamická silueta, decentně vypouklé blatníky, chromované lišty v kombinaci s „plovoucí“ střechou činí z „pět tisíc osmi“ esteticky svěží auto. Zadní sektor navazuje na typické řešení světel v duchu drápů krále zvířat. Zvlášť v noci platí tahle světelná signatura za interesantní rozpoznávací znak, na nějž něžnější pohlaví reaguje pouze a jen chválou.
Jednotlivosti zamrzí
Ještě pozitivněji však slečny hodnotí interiér. High-tech kabinu s panoramatickým slitým jedenadvacetipalcovým displejem. HD oblá obrazovka epicky levituje nad palubní deskou. Levá oblast slouží coby digitální přístrojový štít, ta pravá zase jako dotykový informačně-zábavní systém. Jeho zakřivenost směrem k šoférovi chvatně minimalizuje odlesky a zlepšuje čitelnost. Paralelně disponuje velice vysokým rozlišením.
Ne, nebudeme vynášet vnitřek jen do oblak. Ona vypouklost vyzařuje i stinnější stránky. Dveřní schránka tlačí do lokte, středový serpentinový tunel do kolene jakbysmet. Složitější je rovněž umístění mobilu do jeskyňovité přihrádky pro takřka nefunkční bezdrátové nabíjení. Trochu nás překvapuje, že dotykový displej nepatří mezi úplné Kyliany Mbappé, co se odezvy týče.
Pod displejem se nachází fyzická tlačítka i-Toggle, která slouží coby zkratky. Ať už pro klimatizaci nebo hudbu. A s nimi jsme se sžili perfektně. Též nám do ruky padnul juniorský volant. Příjemný doplněk tvoří skladba materiálů. Od měkkých plastů přes kůži až po „kobercovou“ šedobílou textilii na bumerangovém centrálním tunelu.
Odkládacích boxíků, držáků a dalších praktických vychytávek skýtá model 5008 kvantum. Kladné známky si vysluhují také ergonomická sedadla s kvalitním polstrováním a prestižní AGR certifikací. Když jsme u sedaček, ta ve druhé i třetí řade lze poměrně snadno vyjmout či sklopit. Maximálně je možné využít zavazadlový prostor až na 2232 litrů.
Poslední řada není logicky vhodná pro basketbalové postavy. Spíše pro osoby s výškou Jiřího Krytináře. Nabízí se otázka, zdali třetí řada zbytečně neokupuje prostor pro náklad. Replika zní triviálně: ano, v mnoha v případech zabírá. I přes tenhle fakt peugeot uveze relativně dost věcí.
Podvozek v topu
Vyrazme do dopravního šrumce. Teda zásadní upozornění. Předtím musíme „uspat“ otravné asistenty. A ne jednou, nýbrž dvakrát, neboť vozidlo požaduje jakési finální stvrzení. Mimochodem, propojení s CarPlay se několikrát přerušuje, neznámo proč… Apetit si alespoň spravujeme u audiosystému Focal, jehož silné basy probouzí při rozbřesku nespoutanou Kozí ulici.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
Ve střevech uhlazeného „esúvéčka“ nacházíme 1.2litrový tříválec PureTech s Millerovým cyklem o výkonu 136 koní, respektive 100 kW. Tomu přikládá ruku k dílu elektromotor s nejvyšším výkonem 15,6 kilowatt, jenž je zakomponovaný v novém šestistupňovém dvouspojkovém automatu e-DSC6. A neopomeňme baterii s celkovou kapacitou 890 Wh.
„No, nic moc síla,“ shrnuje lakonicky převážená osádka. Souhlas. Jenže při obligátních transferech typu odvoz capartů do umělecké školy nám koně nechybí. Tenhle postoj vydrží do středy, kdy se vypravujeme po dálnici do chmelařského regionu – konkrétně do Žatce. Tam už nám dochází, že bychom klidně zblajzli větší kilowattovou porci.
Navíc putujeme s osazenstvem, které by se neztratilo v pořadu Extrémní proměny. Zkrátka 4791 milimetrů dlouhý „Frantík“ se občas v kopcích zadýchává jak po covidu. Což se ukazuje na nevyžádaném lomozu. Odhlučnění prostě nedosahuje vrcholu, nýbrž setrvává v šedi základního nepálského táboru.
Naopak podvozek zvládli v zemi galského kohouta bravurně. Asfaltové ruptury odráží jak Vídeň zuřivý osmanský útok v roce 1683. I v zákrutách se za volantem sytě modrého fešáka, který se rozfofruje maximálně na 198 km/h, cítíme jistě jak Sébastian Loeb při závodění. Převodovce se vyhýbají náhlé škubance, třebaže kvapnější jednání by sem tam nebylo na škodu.
„Esúvéčko“ jsme poctivě lisovali, a současně nikdy necestovali třeba ve dvou. Bujaré výlety, narvaný zavazadelník a lidé s pneumatikou na břiše. Tyto faktory přispěly k tomu, že spotřeba při pondělním předávání klíčků vylétla lehce nad sedm litrů na sto kilometrů. Nominálně se bavíme o 7,2 litrech vybumbaného benzinu.
Závěr a cena
Odpověď na otázku v perexu? To pravé ořechové je to u mild-hybridní „pět tisíc osmičky“ v poklidném karibském tempu. Pokud jsme nechvátali, automobil akcelerující z „nuly na sto“ za 11,3 vteřiny, šlapal brilantně. V bubenečském departmentu jsme se dokonce potulovali raritně ryze na elektřinu.
V ospalejším módu nemůžeme na nic hubovat. Horší situace nastává, pakliže se rozhodnete pro čertoviny. V této oblasti vůz poněkud tápe. I když to je příliš razantní. Prostě mu víc pasuje rodinný styl. Pakliže uvažujete o zdatnějších kolezích, musíte hmátnout po plug-in hybridu či elektromobilu.
Exteriér designéři zmákli výborně. Z těchto křivek jsme v rauši jak ze Simony Krainové nebo Dominiky Myslivcové. I vnitřek je efektní, nikoli však efektivní, abychom si vypůjčili oblíbené klišé podprůměrných komentátorů kopané. Nahlížením krásy hodnotíme dvakrát podtrženou jedničkou.
Želbohu retardovanější reakce dotykové obrazovky, vypadávání CarPlay nebo nekomfortně řešený středový tunel ve tvaru listu datlovníku malilinko taví meč uznání.
Čalouněné pohodlné sedačky, příhodný mini volant, bambilion odkládacích boxů, precizní reproduktory nás nicméně navrací do bazénu pozitiv. A chvilku se ještě čachtejme, neboť model 5008 nabízí lehké řízení, v serpentinách nedochází k rizikovým náklonům a v globálu nás ničím extra neštve.
Písmenková kulminace tradičně patří ceně. Hybridní „pět tisíc osma“ s výbavou Allure podle nejaktuálnějšího červnového letáku vychází na sympatických 810 000 korun. Když otočíme stránku k námi prubnuté prémiové GT verzi, dostáváme se na částku plus sto, čili 910 tisíc Kč. Šik a módní auťák, jen by mu slušela atraktivnější motorizace. Ta nachystanou sprchu ze šampaňského trochu (víc) brzdí…
Auto | Peugeot 5008 GT Hybrid 145 e-DCS6 |
Motor | Přeplňovaný zážehový tříválec + elektromotor |
Objem válců | 1199 ccm |
Plnění motoru | Turbodmychadlo |
Palivo | Benzin + elektřina |
Pohon | Předních kol |
Výkon | 100 kW / 136 koní (spalovací motor) + 15,6 kW / 21 koní (elektromotor) |
Maximální kumulovaný výkon | 107 kW / 145 koní při 5500 ot/min |
Maximální točivý moment | 230 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | 11,3 s |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Převodovka | 6° dvouspojková automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 5,7 l/100 km |
Emise CO₂ | 130 g/km |
Objem nádrže | 55 litrů |
Délka | 4791 mm |
Šířka | 1895 mm |
Výška | 1694 mm |
Rozvor | 2901 mm |
Provozní hmotnost | 1700 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 348 / 2232 litrů |