Dnes se na zoubek podíváme krásnému kompaktnímu kombíku. Přivítejte na asfaltovém jevišti hybridní Opel Astra ST s výkonem 107 kW. Jak si vůz vedl?
Nestává se tak často, že přebíráte klíčky a u najetých kilometrů svítí číslovka tři. Ano, tohle vyvoněné auto má za sebou pouhé 3 km, což je trasa ze Staromáku na Pražský hrad. A právě kolem této monumentální stavby vedou naše úvodní metry s mild-hybridním Opelem Astra ST.
Design, který přitahuje pozornost
Květnová obloha bez mráčků pěkně ladí s kobaltově modrým lakem, který dokořeňuje černá střecha. Tenhle příplatkový odstín podle nás sedí vozu extrémně. Což lakonicky shrnují na semaforu na Malostranské mexičtí turisté: „Color. Very nice.“ Nicméně i bezpříplatková zářivě bílá Arktis autu sluší.
„A není to tím, že má astra cool design bez ohledu na odstín,“ slyšíme trefné hodnocení. Pravda. My model Astra dlouho vnímali jako stylově solidní, ovšem spíše bez kreativnějších veletočů. Tuhle dobu pokryl prach a astra ST patří k vizuálním premiantům v ekosystému kompaktních kombíků.
Od obecností ke konkrétnu. Za naším pozitivním vnímáním stojí nová designový jazyk, který je nejhlasitější na přední masce. Tu Opel nazývá Vizor. V zásadě jde o široký, jednolitý uhlově černý pás, který opticky roztahuje příď auta. Paralelně do sebe vkusně polyká LED světlomety, mřížku chladiče, emblém značky, senzory asistenčních systémů a další technologie. Čímž vytváří precizně elegantní celek s čistými liniemi.
Apartně avšak působí i boční profil a sportovně střižená černá střecha. Němečtí inženýři hovoří o tom, že se proporce auta řídí principem kompasu, což podtrhují zadní švihácké LED světlomety, tvořící přirozenou vizuální osu vozu. V konfigurátorech si lze ještě vyhrát třeba se speciálními ráfky: v našem případě se bavíme o 17“ broušených z lehkých slitin.
Interiér a jízda: komfort, výkon i drobné kompromisy
Nebe se kaboní, což je určitý signál detailněji se zaměřit na interiér. Tam nacházíme dvě desetipalcové slité obrazovky, respektive digitální přístrojový panel a multimediální obrazovku. Dotykový informačně-zábavní systém reaguje rychle, propojení s CarPlay běží de facto ihned. Prsty staromilců zaplesají kupříkladu při manuálním nastavování teploty díky výskytu fyzických tlačítek.
Od audiosystému jsme možná čekali ždibec více, ale možná jsme příliš namlsaní z minulého týdne, kdy jsme dováděli s Kiou EV3 s naprosto fenomenální aparaturou Harman Kardon. Když jsme u decentní kritiky, připomeňme ještě poněkud lacině vypadající plasty ve výplni dveří. Což je škoda, neboť vnitřek v globálu působí velmi reprezentativně.
Koktejl bary nabízí své signature drinky, u Opelu tvoří signature položku bezvadná sedadla. Ergonomické sedačky, nesoucí kvalitu AGR, umožňují kvantum nastavení, elektricky nastavitelnou bederní opěrku, zkrátka pro záda ideální parťák. Kdybychom měli vybrat sedačky, s nimiž bychom řídili na konec světa, Opel by byl první na pásce.
Jukněme na prostornost. V pozici šoféra nám občas naráží pravé koleno do středového tunelu. Vzadu to na žádné bouchání Dom Pérignon z hlediska rozlehlosti rovněž není. Místa tam naši rodinní příslušníci nalézají spíš míň než víc. Abychom byli kompletní, zavazadelník disponuje 597 litry a se sklopenými sedadly až 1634 litry. Nasoukali jsme do něj dvě hokejové výstroje, čili zde bude hodnocení pozitivní.
Na hokejový šampionát do Švédska a Dánska nevyrážíme, hybridní astru ST provětráme v českých luzích a hájích. Co se skrývá pod kapotou? Benzínový tříválec, jemuž vypomáhá přední elektromotor. Spalovací jednotka „doručuje“ 100 kW, elektromotor se stará o 21 kW. Celý systém pak přináší maximální výkon 107 kW, respektive 145 koní. Kooperuje s automatickou dvouspojkovou převodovkou. Za nás skvěle!
Třebaže se mild-hybridní astra nevyhýbá signifikantnímu zvuku tříválce, při jízdě zůstává lomoz v backstagi, na pódium, jímž míníme kabinu vozu nijak rušivě nedoléhá. Elektromotor, jenž čerpá energii z 48V lithium-iontové baterie s kapacitou 0,89 kWh hezky vypomáhá při rozjezdech, na ikonickém kulaťáku na Vítězném náměstí rozhodně nepředstavujeme brzdu provozu. Ba naopak. Šestistupňový automat řadí plynule, předvídatelně, bez škubání.
Astře ST, vážící 1502 kilogramů, ovšem chutná i dynamičtější mód na dálnici po opuštění městských hradeb. Rychlost ve stylu jednoho hranatého motoristy od vozu nečekejte, ale standardní agilitu přinese. Takže jízda v levém pruhu nebude raritou. V největším rozmaru umí chvátat až 210 kilometrů za hodinu. Z nuly na sto se vydrápe za rovných devět sekund.
Podvozek dobře čelí nerovnostem, a paralelně poskytuje dostatečnou oporu v zákrutách nedaleko Brd a chvalitebnou stabilitu i v rozjařenějším tempu. Co se týče architektury podvozku, vůz využívá vpředu klasické zavěšení s vinutými pružinami a elementární torzní příčku. Domnívali jsme se, že povedený design bude nadřazený schopnostem na asfaltu. Hybridní Opel Astra ST však jezdí nadmíru spolehlivě.
Týdenní avantýru s tímhle slušivým kombíkem završujeme se spotřebou 6,3 l benzínu na sto kilometrů. Chvíli jsme koketovali i s výzvou, že žíznivost zmáčkneme pod šest litrů. Což je ostatně reálné, pokud budete krapet něžnější k pedálům.
Závěr a cena
U sumarizace nás napadá slovo, které se často používá v souvislosti s veřejnoprávními médii: vyváženost. Hybridní Opel Astra ST platí za jedno z nejvyváženějších aut, jež jsme v poslední době šoférovali. S designem, který je invenční, a současně nadčasový. S jízdními vlastnostmi, které se hodí jak do města, tak mimo ně.
Za jisté minusy považujeme (ne)prostornost na zadních sedadlech a přáli bychom si důmyslnější konfiguraci odkládacích schránek. Středový tunel pak nejenže lehce tlačí do nohy, ale záhy se ušmudlá. Tyhle zmíněné otazníky ale celkový dojem nečeří.
Vůbec nejlevnější Opel Astra ST se podle nejaktuálnějšího přehledu odpichuje od akční ceny 499 000 Kč. Jde o zážehový derivát 1.2 TURBO s výkonem 81 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Námi testovaný kousek Hybrid 1.2 TURBO po zlevnění nyní zeštíhlí bankovní účet o 689 990 korun. S příplatkovým metalickým lakem, zatmavenými bočními a zadními skly nebo volantem z vegan kůže jsme se v našem konkrétním případě přehoupli přes 700 000 korun.
Technické údaje
Auto | Opel Astra ST Hybrid 1.2 TURBO eDCT6 (2025) |
Motor | Zážehový tříválec |
Elektromotor | Synchronní, vpředu |
Objem válců | 1199 ccm |
Plnění motoru | Turbodmychadlo |
Palivo | Benzin a elektřina |
Pohon | Předních kol |
Max. výkon (celkový) | 107 kW / 145 koní při 5500 ot/min |
Max. točivý moment | 230 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | 9,0 s |
Max. rychlost | 210 km/h |
Převodovka | 6° dvouspojková automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 5,1 l/100 km |
Emise CO₂ | 115 g/km |
Objem nádrže | 52 l |
Délka | 4642 mm |
Šířka | 2062 mm |
Výška | 1480 mm |
Rozvor | 2732 mm |
Provozní hmotnost | 1502 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 597 l / 1634 l (se sklopenými sedadly) |