Opel modernizoval Astru, ale na pohled to na ní prakticky není vidět. Změnila se zejména technika, ale jak dokazuje náš test, ne vždy je to ku prospěchu věci. Otestovali jsme Astru Sports Tourer, tedy verzi kombi, s novým tříválcovým motorem 1.5 CDTI s automatickou převodovkou.
Na pohled to nepoznáte
Když se podíváte na auto před modernizací a po ní, na první pohled si změn možná ani nevšimnete. Jsou opravdu minimální, s jejich identifikací nám musí pomoci tisková zpráva.
Zjistíme tak, že úpravy prováděl Opel hlavně proto, aby snížil spotřebu paliva a tím i vypouštěné emise.
Facelift se tak dotkl přepracovaného předního nárazníku, ale upravena byla i maska chladiče, která dostala aktivní aerodynamiku se zavíracími lamelami. Zakrytovaný je nově i podvozek. Světla, ale ani další části karoserie změněny nebyly.
Co se však změnilo, to je aerodynamický odpor vzduchu. Opel tvrdí, že koeficient aerodynamického odporu vzduchu patří u kombi Astra Sports Tourer v segmentu k absolutně nejnižším (cx = 0,25).
Příliš změn nečekejte ani uvnitř. Omezily se v zásadě opět jen na detaily jako grafika multimediálního systému, jiného rozvržení tlačítek pod displejem a přepracované kapličky přístrojů, která dostala částečně digitální zobrazení. O klasické ručičky (za příplatek) v takovém případě rychloměr, který ukazuje rychlost digitálně. Pohyb ručičky ale není plynulý a nevykresluje v reálném čase, nýbrž po stupnici (ačkoliv minimálně) poskakuje. Digitální je také ukazatel teploty oleje (!), naopak otáčkoměr, ukazatel stavu paliva a teploty vody jsou analogové.
Modernizace přinesla i některé nové prvky příplatkové výbavy, které předtím Astra, respektive žádný Opel neměl. Jde například o bezdrátovou indukční nabíječku mobilních telefonů, případně audiosystém Bose se 7 reproduktory, včetně subwooferu RichBass pod podlahou zavazadlového prostoru. Novinkou je také elektricky vyhřívané čelní sklo.
Pod kapotu už jen tříválce
Opel zapracoval i na technice. Upraveno bylo naladění podvozku, kdy konstruktéři astře nadělili nové tlumiče pérování, které podle automobilky mají „zvyšovat komfort i jízdní dynamiku“. Je pravda, že na obutých 17″ kolech nebyla Astra nepohodlná a přes nerovnosti se přenášela jistě.
Výraznější změny jsou ale pod kapotou, odkud zmizely všechny čtyřválcové motory a jsou tu už jen tříválec. Ty se ale dají kombinovat s šestistupňovou manuální převodovkou, s klasickým, devítirychlostním automatem (výhradně pro testovaný naftový motor), ale i s bezestupňovým CVT (jediná volba pro benzinový motor 1.4).
Benzinové motory necháme aktuálně stranou a budeme se věnovat naftovým, respektive tomu jedinému naftovému, který v nabídce zůstal. Jeho objem je 1,5 litru a nabízí se ve dvou výkonových verzích. Testovaná Astra byla vybavena výkonnější z nich, která nabízí výkon 90 kW/122 koní a točivý moment 285 Nm.
Pomalá převodovka a dunění
Tříválce už jsou dnes na takové úrovni, že byste ani nepoznali, že je pod kapotou máte. A podobný případ je to i u Astry. Motor se v kabině na volnoběh neprojevuje nijak výraznými vibracemi, ani sem neproniká typický tříválcový zvuk. To se ale při jízdě změní, za což může hlavně automatická převodovka.
Devítistupňový automat se pro jízdu ukázal být nepříliš dobrou volbou. Jeho naladění se totiž úplně nepovedlo, hlavně pro to, že je převodovka celkově hrozně pomalá. A to jak při samostatném řazení, tak i ve chvílích, kdy po ní něco chcete – například prošlápnutím plynového pedálu, tzv. kickdownem, když je potřeba rychle přidat. V tu chvíli se totiž nic neděje a převodovka přemýšlí a teprve po čase se rozhodne konat. Urychlit to nejde, páčky na manuální řazení tu nejsou a než byste přehodili volič do manuálního módu a přeřadili sami, už to není potřeba.
A páčky k manuálnímu řazení by se hodily i z dalšího důvodu. Převodovka drží při běžné jízdě motor v příliš nízkých otáčkách, v nichž nejen, že nemá vůbec tah, ale navíc vibruje a opravdu hodně nepříjemně duní. Páčkou by se dalo podřadit, aby se motor dostal do vyšších otáček. Pomohl by asi i sportovní režim, ale ani ten testovaná Astra Sports Tourer neměla.
A spotřeba paliva? Ani ta si nezaslouží, abychom na ni pěli ódy. Pohybovala se mezi 5 a 6 litry na 100 kilometrů, přičemž výrobce slibuje v kombinovaném režimu 4,2-4,3 l/100 km (mimochodem s manuálem jsou hodnoty o cca litr nižší!). Jasně, do jisté míry to je způsobeno tím, že když jsme auto přebírali, mělo najeto 117 kilometrů, ale třeba nedávno testovaný modernizovaný Škoda Superb 2.0 TDI Evo měl najeto ještě méně a jezdil s nižší spotřebou paliva. Schválně si připomeňte, za kolik jsme v modernizované astře jezdili s benzinovou jedna dvojkou (test zde).
Závěr
Modernizace Opelu Astra proběhla na pohled velmi decentně, technika se ale proměnila velmi výrazně. Chápeme, že bylo potřeba snížit emise, ale v případě testovaného auta s naftovým motorem a automatickou převodovkou nelze pohonné ústrojí chválit. Motor, ač naftový tříválec, ale nebyl tím hlavním „problémem“, tím byla naopak úplně nová, devítistupňová převodovka. Její reakce jsou pomalé a motor příliš často nepříjemně podtáčí.
Pochválit lze naopak multimediální systém, který má pěknou grafiku, je rychlý a dá se ovládat hlasem. Celkově je interiér astry příjemným místem, nabízejícím pohodlný posed, ale i dostatek místa. Mimochodem objem zavazadelníku se v rámci modernizace nezměnil a nabízí 540 litrů v základním uspořádání, respektive 1630 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel.
Zcela jistě bychom pro Opel Astra volili úplně jiný motor a převodovku než ten, který jsme měli v testovaném autě. Nepřesvědčil nás vlastně vůbec ničím, přesto zbytek auta není (až na nějaké drobnosti, které mu s klidem odpustíte) vůbec špatný.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Astra Sports Tourer
Motor:,1.5 CDTI 90 kW AT9
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1496 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,90 kW/122 koní při 3500 ot./min
Točivý moment:,285 Nm při 1500 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.1 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,9° automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5-5.4 / 3.7-3.6 / 4.3-4.2
Emise CO2:,114-112 g/km
Objem nádrže:,48 litrů
Délka:,4702 mm
Šířka:,1871 mm
Výška:,1510 mm
Rozvor:,2662 mm
Pohotovostní hmotnost:,1390 kg
Objem zavazadlového prostoru:,540 / 1 630 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]