Opel Astra je tu s námi už tři roky, není to tedy žádná novinka. Za ty roky jí na trhu také přibyla velká spousta nových konkurentů. Rozhodli jsme se s autem opět svézt, abychom zjistili, jak si dnes stojí. Sáhli jsme při tom rovnou po verzi s nejvýkonnějším 200koňovým benzinovým motorem.
Povedená atmosféra
Z hlediska vnějšího designu není Astře ani dnes co vyčítat, i po třech letech na trhu vypadá dobře. Speciálně pokud má přední světlomety LED Matrix, kterými testovaná verze vybavena byla. Tahle světla fungují skvěle a astra je má prakticky jako jediné auto z tohoto segmentu. Funkčnost světel si nic nezadá s těmi v mnohem dražších modelech prémiových značek. Světloměty fungují tak, že ve tmě automaticky aktivují dálkové světlomety a v případě potřeby odcloňují ta místa, ve kterých se před vámi (ať už ve stejném jízdním pruhu, nebo v protisměru) objeví auto nebo motorka. Vidíte, jak je toto místo ztmaveno, abyste neoslňovali, zatímco okolí je stále rozzářeno dálkovým světlem.
Interiér své roky prozradí, zejména jde o středový displej v kapličce přístrojů. Ten není barevný, má jednoduchou grafiku, ale alespoň je přehledný. V interiéru mi také trochu vadilo umístění ovládacích páček na blinkry a stěrače. Jejich pozice je totiž přibližně pro ruce v poloze „za 10 dvě“, nikoliv „tři čtvrtě na tři“. Výtku si zaslouží také grafika, respektive rozlišení couvací kamery, jejíž obraz se zobrazuje na centrálním displeji multimédií. To i snad první chytrý telefon s 2 MPx kamerou uměl lepší obraz…
Co však Opel umí skvěle, to jsou sedadla. Nejinak je tomu i v tomto autě. To je totiž vybaveno perfektními sedadly AGR. V těch si nejen velmi rychle najdete ideální pozici, ale navíc byla vyvíjena přímo v institutu zdravého sezení tak, aby byl posez pro tělo co nejpříjemnější. Sedadla mohou být také vyhřívaná, odvětrávaná, ale i masážní. Potěšila možnost, že lze nastavovat délku sedáku.
200 koní je ideální
Pokud se na auto podíváte zezadu, můžete si všimnout dvojice opravdových (!) koncovek výfuku, po jedné v obou rozích nárazníku, ale také červených písmenek Turbo na víku kufru. Tyto indicie prozrazují, že se pod kapotou nachází nejvýkonnější benzinový motor v nabídce. Jde o 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec se 147 kW/200 koňmi a točivým momentem 280 Nm. Není to v dnešní době zase až tak oslnivý výkon, ale pohled do technických údajů naznačuje, že pomalé toto auto rozhodně není.
Líbí se mi, jaký má motor zvuk. Není hlasitý, to vůbec ne, spíše naopak, Opel ho příjemně utlumil. Ovšem nikoliv tak, aby nebyl slyšet, naopak doplňuje jízdu příjemně syrovým zvukem při „plném plynu“. Nejsou tu navíc ani žádné pazvuky z reproduktorů! Pokud po motoru nic nechcete, nebude vás ničím obtěžovat. A to ani spotřebou paliva. Dá se jezdit i do osmilitrové spotřeby. To ovšem v případě, že nebudete naplno využívat dvousethlavého stáda pod kapotou. Pokud ano, pak počítejte přibližně mezi 9 a 10litrovou spotřebou paliva.
Opel v technických údajích prozrazuje schopnost 200koňové astry zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a maximální rychlost 235 km/h. Projev motoru není nijak ostrý, nabízí spíše jemný nástup s neutuchající ochotou zrychlovat až k červenému poli. Bez gradace, bez výraznějšího vzrušení. Vlastně to odpovídá naladění celého auta, včetně jeho podvozku, které není a ani nemá být „hot-hatchové“. Tohle auto se nesnaží tvářit nijak sportovně, snaží se posádku dopravit z místa A do místa B tak, aby se nemusela loudat, ale zároveň, aby stále jela pohodlně.
Pohodlný podvozek
Testovaná Astra je pohodlná, celkově spíše měkčí. Platí to jak pro řízení, tak pro řazení, ale i pro podvozek. A ten se mi na celém autě líbil vlastně nejvíc. Nebyl tu – ačkoliv to v možnostech příplatkové výbavy je – adaptivní podvozek, ale klasické pružiny a tlumiče. Navíc i samotné uložení náprav je měkčí, takže je cítit, jak se auto v ostřeji projížděných zatáčkách nejdříve zhoupne.
Astra dostala takové naladění podvozku, že je radost s ní jezdit i po českých silnicích. Po přejetí nerovností – klidně i těch vážně větších – se od kol neozývají žádné rány, auto ani nijak neposkakuje. Jediné, co by se mu snad dalo vytknout, je to, že zadní náprava v utažených zatáčkách a na větších nerovnostech maličko odskočí. Při běžné, klidné jízdě se to však nestane.
Závěr a cena
Opel Astra, ač se všemi červenými písmenky a dvojicí koncovek výfuku na zádi, není žádným hot-hatchem, ale je naopak velmi příjemným a svižným společníkem na každodenní ježdění. Při jízdě je cítit i to, že prošla mezigeneračně poměrně značnou dietou, což jí ubralo více než 150 kilogramů. Astra teď konečně jezdí jako auto nižší střední třídy.
Nakonec potěší i cenou, vždyť testovaná motorizace se nabízí od prostřední výbavy Dynamic za (aktuálně) akčních 558 900 Kč. K tomu je tu ale také speciální výbava Innovation, v níž za testovanou motorizaci zaplatíte akčních 568 900 Kč. To je ve srovnání (hlavně) s německými konkurenty hodně výhodná nabídka.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Výkonný motor,Neustále aktivní parkovací senzory po zastavení
Pohodlný podvozek,Rozlišení parkovací kamery
Cena,Chybí nějaká opravdu ostrá verze
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Astra 1.6 Turbo
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,147 kW/200 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,280 Nm při 1650 – 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.8 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.5 / 5.5 / 6.6
Emise CO2:,151 g/km
Objem nádrže:,48 litrů
Délka:,4370 mm
Šířka:,1809 mm
Výška:,1485 mm
Rozvor:,2662 mm
Pohotovostní hmotnost:,1275 kg
Objem zavazadlového prostoru:,370 / 1210 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]