Jednu ze značek čínského koncernu Chery, která má za lubem zamíchat s tuzemským trhem, představuje Omoda. Její vůbec první model Omoda 5 jsme prubnuli v ryze benzinové variantě a prémiové verzi.
Tuhle otázku jsme během týdne slyšeli bezpočtukrát: Co to je za značku, proboha? To je Omoda, zněla naše replika. Druhý dotaz se týkal toho, jestli jde o levný čínský elektromobil. Opět ne tak docela. Omoda „pět“ připlouvá primárně coby „spalovák“, třebaže elektrický derivát rovněž existuje. Další otazník je s označením, neboť někde lze nalézt také název Omoda C5. Na některých trzích se zase omody inzerují jako Chery FX, což se týká třeba Ruska. My však budeme operovat s označením Omoda 5.
Ať chcete nebo ne, tohle SUV nižší střední třídy vyzařuje jistou dávku exotiky, neokoukanosti. Bude to znít možná trochu perverzně, nicméně maska s absencí rámečku lehce připomíná berlínský Památník holokaustu nebo invazi vesmírných lodí z filmů typu Duna. Ano, na některé je to moc, a proto raději mluvme o chromovaných plástvích, doplněné kardinálními světlomety a uzounkými stužkami denního svícení. Boční oblasti dominují robustní prolisy, v zadní části kvitujeme slité svítilny. Kombinace kontrastního laku, černých lišt kolem a rubínových detailů činí z omody auto vizuální pohody.
Interiér = vesměs potěšení
A šup dovnitř! To je fantazie. Čistý design, vnitřek působí skutečně vzdušně. Kralují mu dvě siamské obrazovky, kde nacházíme vše důležité. Za cool považujeme palandový středový tunel, skýtající dostatek odkládacích ploch. Paralelně nám je po chuti, jak se řada materiálů hezky blyští, několik ploch se těší obstojnému čalounění, byť i pár tvrdých plastů identifikujeme. V naší vrcholné variantě si navíc užíváme osmi stříbrných reproduktorů Sony, které honosností připomínají taneční kluby v srdci Singapuru.
Audio spadá do ranku nadprůměru. Možná jen decibelové mantinely bychom si představovali trochu výše. Na druhou stranu sousedé v Bubenči se mohli vyspinkat do růžova. Když jsme u zvuků, tak se nebojte výroby čínské provenience: zpracování dosahuje dostatečného levelu, nikde nic nevrže, nerachotí, nedrnčí. Prizmatem komfortu sedadel nemůžeme „pětce“ nic vytknout. Jen tedy jedinci s fyziognomií fotbalisty Jana Kollera budou mít lehčí trabl se napasovat do vozu. Kamarád basketbalista potvrzuje. Proto ho usazujeme vzadu, kde se přece jen lépe vejde.
Propojení s chytrým telefonem je bleskové jak orgasmus jinocha po první kopulaci. CarPlay běží bezvadně! Dotykový displej rovněž kvapně reaguje na naše požadavky, nadto je kompletně v češtině, přestože korektoři by za překlad mírně hubovali. Za iritující pokládáme dotykové plošky na věnci, s nimiž se nepříjemně manipuluje. V ideální poloze volantu si poté zakrýváme některé kontrolky, což je nám dobře známé z kokpitů peugeotů. A ještě jedna výtka. Načítání značek bude o omody zapotřebí vyladit.
Lehounce lenošný
Nasměrujme interes pod kapotu. Společnost nám činí čtyřválcová šestnáctistovka TGDI z kuchyně Chery, jež kooperuje výlučně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Řečí čísel se bavíme o maximálním výkonu 108 kW s nejvyšším točivým momentem 275 Nm. Jestli něco omodě nevoní, jsou to malátné rozjezdy. Jakmile chytne slinu, zlepší se. Ovšem žádného fofrníka nečekejte. Z nuly na sto kilometrů v hodině se vydrápe za 9,2 sekund. Na německé dálnici „pětka“ atakuje hranici 200 km/h, nicméně se přes ní nevyškrábe.
Čínskému SUV sedí transfery v módu lážo plážo, žádné závodění. Dvouspojková převodovka řadí brilantně, předvídatelně, bez záškubů. Co se týká konstrukce, máme, co dočinění se zavěšením McPherson vepředu a nezávislým víceprvkem vzadu. Vůz se hodí do dobrých asfaltových podmínek, v rozkopaném Žatci a jeho nejbližším okolí s oceánem prasklinek a výtluků, sem tam nějakou vibraci schytáváme. Podvozek je ovšem v globálu slušný, stabilita v serpentinách Krušných hor chvalitebná. Ale i tak vyslyšte nevyžádanou radu: zbytečně s omodou nedovádějte. A to i přes fakt, že model 5 bral v nárazovém testu Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček.
Během šesti dnů si omoda z jedenapadesátilitrové nádrže upíjela v průměru 8,1 litru na sto kilometrů. V ospalém dovolenkovém tempu jsme dokonce chvíli drželi benzinovou žíznivost na hranici sedmi litrů. Víkendová upuštění páry nás však vystřelilo zpátky k osmi litrům. Když jsme u těch litrů. Zavazadelník skýtá obyčejných 370 l, k jeho dobru nicméně zmiňme pravidelný tvar. Plusové body si vysluhuje rovněž rezerva, jež platí za součást základní výbavy.
Závěr a cena
Omoda 5 v mnohém připomíná fotbalový Slovan Liberec. Je ambiciózní, s vysokým potenciálem, hladová, velice dobrá. Ale ještě vyžaduje dokořenit a dopiplat. Po designové a interiérové stránce zaujme ihned. Jasně, existují i některé nano-chybičky jako krkolomný překlad v menu, slabší hlasitost, nebo zmatenější identifikace značek. To lze ale odpustit.
Brblat určitě budou vyšší šoféři, kteří vlasy či pleší budou téměř třít o střechu. Naštěstí tohle nebyl náš problém, užívali jsme si pohodlných sedadel, svižných reakcí displeje a obecně kvalitního softwaru. V provozu jsme si rozuměli především s hladce pracující převodovkou. V divočejším dálničním rozmaru bychom si možná přáli vymakanější odhlučnění, nicméně dá se to přežít.
Než se stáhne opona, proberme cenovku. Spalovací Omoda 5 v základní výbavě momentálně vyjde na 699 000 Kč. Vrcholný derivát poskočí na cenu 749 000 Kč. Dlužno ovšem podotknout, že elementární Comfort výbava je štědrá: parkovací senzory, litá kola, vyhřívaná sedačky, bezklíčový vstup a tak dále a tak podobně. Náš Premium štramák měl navíc výbornou 360° kameru, elektrické otevírání pátých dveří a střešního okna, výhřev volantu, ambientní osvětlení vzadu, vyšší počet reproduktorů nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci.
Auto | Omoda 5 Premium 1.6 TGDI DCT |
Motor | zážehový čtyřválec |
Objem válců | 1568 ccm |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Palivo | benzin |
Pohon | předních kol |
Maximální výkon | 108 kW / 147 koní při 5000 ot/min |
Maximální točivý moment | 275 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,2 s |
Maximální rychlost | 197 km/h |
Převodovka | 7° dvouspojková automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 7 l/100 km |
Emise CO2 | 159 g/km |
Objem nádrže | 51 litrů |
Délka | 4371 mm |
Šířka | 1824 mm |
Výška | 1588 mm |
Rozvor | 2610 mm |
Provozní hmotnost | 1530 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 370 / 1149 litrů |