Po spalovacím derivátu Omoda 5, zaklepala na redakční dveře ryze elektrická varianta. Jak si vedl baterkový kompaktní crossover, který spadá do dravého čínského koncernu Chery?
Stále budí pozdvižení. Proto jsme pro zvídavé kolemjdoucí nachystali jakýsi seznamovací bulletin. Omodu vlastní ambiciózní čínský koncern Chery. Její geneze spadá do října 2022, kdy se ukázala na trhu v Kazachstánu coby exportní značka.
Nyní k etymologii. Písmeno „O“ odkazuje na kyslík, respektive oxygen jako symbol života. Zbytek slova „moda“ signalizuje modernost a inovativnost brandu.
Klíčovou odlišnost v komparaci se zážehovou verzí vidíme hned při pohledu do tváře. Elektrická omoda působí designově čistěji a hladčeji, neb u ní absentuje klasická maska chladiče ve stylu lánu chromovaných diamantů, připomínající roj dronů. Přičemž v přední oblasti vozu integrovali inženýři nabíjecí port.
Nám ovšem šmakuje především pohled zezadu díky nápadně koketní světelné liště. Obecně se křivky pohybují hezky na hraně dráždivosti, nikdy však nepřekračují mez, kdy by už „pětka“ působila lacině až kýčovitě. Jako by vůz stál v předsíni futurismu a vykazoval eleganci kuchaře Salt Bae, když krájí šťavnatý steak a sůl nechává sklouznout po předloktí na maso.
Náš kousek navlíkl khaki bílý lak s uhlíkově černou střechou a detaily. Ne že by mu tenhle mantl neslušel, ale jazykem módní policie k omodě více pasuje vodní zelená nebo noční modrá při analýze vzorníku v oficiální brožuře. Vlastně ani fantomově šedá nevypadá nejhůř…
Kvapné reakce, ale…
V interiéru se cítíme jak v opulentních lobby bahrajnských resortů. Zpracování a nevtíravou kvalitu materiálu jednoznačně vyzdvihujeme. Již v minulé recenzi si nás „namotal“ poschoďový středový tunel, jehož spodní patro pojme hodně věcí od klíčů přes kvádr s ubrousky až po deodorant.
Ježto si užíváme prémiovou výbavičku, uši rozmazluje osmička reproduktorů Sony, které do kokpitu přináší skvostný audio rauš. Náš chytrý telefon s nakousnutým jablkem navazuje s omodou konverzaci ihned. Neděláme to často, nicméně oceňujeme bezdrátové nabíjení mobilu, jež funguje velmi dobře.
Na palubní desce se roztahuje dvojice displejů s vysokým rozlišením a efektní grafikou. Napravo se proklikáváme ve 12,3palcové dotykové obrazovce. Ta reaguje s dynamikou zákaznického servisu Rohlíku, tudíž nesmírně svižně.
Za fenomenální záležitost platí, že si lze přiřadit na displej prioritní funkce, které může řidič rovnou obsluhovat. Jen některé ikony dosahují takové miniaturnosti, že během manipulace za jízdy člověk sem tam trefí jinou. Pobryndat kritikou rovněž musíme obraz z 540° kamer, jež zůstává nadmíru dlouho při použití směrovek. Třeba návrat k navigaci zabral tak dlouho, že jsme dvakrát v něčem tak chaotickém jako Smíchov uhnuli špatně.
Centrální infotainment doplňuje digitální přístrojový štít o identických rozměrech se všemi meritorními údaji. Úplně nalevo se nachází piktogramy s hlasitostí a jasem. Rafinovaně si tak ztlumujeme otravné zvuky při lehkém překročení povolené rychlosti.
Skrovnější kufr
Po statickém šmejdění si volíme na páčce v duchu mercedesů „déčko“ a započínáme ostré testování. Lehké rozčarování zažíváme na iniciačních metrech, poněvadž e-vůz vykazuje nezanedbatelné prodlevy při přepínání režimů. Na to si, budoucí uživatelé, dejte majzla! Abyste náhodou nedrcli do něčeho či někoho v horším případě.
Rozčarovanost se ne a ne pustit. Zmateně jak Goro před Tokiem a především chybně nám vozidlo z Říše středu několikrát načítá značky. Alespoň že se nám hezky dřepí v sedačkách potažených syntetickou kůží, u nichž si ve skandálně tropickém počasí zapínáme ventilaci.
Prizmatem prostornosti jsme spokojení jak vepředu, tak vzadu, kde převážíme známé s výškou chorvatských házenkářů a tělesnou schránkou šéfkuchaře Jaroslava Sapíka. Vůbec nehudrují. Zavazadelník skýtá dvě stě devadesát sedm litrů, respektive 380 litrů, pakliže započítáme sekci pod podlahou. Ano, správně: konkurence bývá štědřejší.
Pohoda = Omoda
Omodu 5 EV s víceprvkovou nápravou pohání synchronní elektromotor s permanentními magnety. Ten je uložený napříč na přední nápravě a pohání pouze přední kola. Dociluje maximálního výkonu 150 kilowatt. Roztancovat se umí až na 172 kilometrů za hodinu. Co se týče zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině, na základě našeho individuálního měření se „pětka“ rozutekla na stovku za 7,6 sekund.
Lithium-železo-fosfátová (LFP) baterie je integrovaná v podlaze a skýtá využitelnou kapacitu přibližně 60,7 kWh. Akumulátor se 400V architekturou disponuje takzvanou blade konstrukcí, díky níž mají články vyšší hustotu, sofistikovanější chlazení a delší životnost. Rudozelené aktivisty by též mohlo zajímat, že tyto baterie neobsahují kobalt a nikl.
V propagačních materiálech se dočítáme, že omoda svede na jedno nabití dosáhnout až 430 km. V reálu a perfektních podmínkách a s feminní opatrností atakujeme hranici 390 kilometrů. Dlužno podotknout, že pracovní týden trávíme v „eco“ režimu primárně v okolí holešovického přístavu a sparťanské Letné, kde výsledek schlamstnutí energie dosahuje 17,2 kWh.
Naše „bianconeri“ omoda přináší tři levely rekuperace, které si nastavujeme prostřednictvím infotainmentu. U vyššího stupně hodnotíme nástup brzdového účinku jako nepříjemně trhavý, což nám radost z jinak bezstarostných metropolitních přesunů lehoulince nahlodává.
Zvedáme plachty a odplouváme na sever, do Podještědí. Přecvakáváme do „normal“ módu. A tam už to taková pohodička s omodičkou není, neboť si ukusuje podstatně více: jazykem numer 19,2 kWh. Na jasně modrém nebi visí mráček relativně línějšího stejnosměrného dobíjecího výkonu. Ten činí (jenom) osmdesát kilowatt.
I proto se sportovními manýry syslíme jak o život. Ale když na to za Jabloncem zuřivěji šlápneme, elektrická „pětka“ vykazuje možná větší jistotu v zatáčkách v porovnání s benzínovým parťákem. Raritně se však v zákrutách nakloní více, než je zdrávo.
Na čerstvě položené okresce se šoféruje hezky, projevuje laskavou tichost. Měkčí podvozek tlumí s grácií většinu nástražných min ve formě polských děr. Pakliže se rozohníme, od pneumatik doléhá na palubu určitý hluk. O nic, z čeho bychom se vrhali po hlavě do Macochy, ale nejde.
Závěr a cena
Model Omoda 5 EV bavil. Jednak jiskrným floutkovským designem, jenž v baterkové verzi ještě překoval spalovacího bratrance. Nota bene v zebřím zbarvení. Přimíchejme zadní futuristickou světelnou lištu, líbivá osmnáctipalcová kola a sexy auto se klube na svět.
Uvnitř nás omoda zahřála u srdce stejně. Interiér právoplatně patří mezi prémiové. Je neokázale honosný. U zpracování nenalézáme výtky. K tomu fůra odkládacích prostor, jimž šéfuje palandovitý středový tunel.
V oceánu místa se koupe jak řidič, tak spolujezdec, osádka v druhé řadě rovněž, třebaže kvůli svažující se střeše už „lebensraum“ není tak královský. A tím se kontinuálně přesouváme k otazníkům. Zavazadelník mohl tým navrhnout kapacitnější.
Vznětlivější z vás budou prskat nad občas rébusovitým prohrabáváním se v infotainmentu a trpasličími ikonkami, které muže s dlaní kanadského dřevorubce zklamou. Na tónech chvály rytmicky brnká skvělý audiosystém nebo eventualita bleskového ztlumení/rozjasnění přístrojové desky.
„Pětka“ nepředstavuje pouze atraktivní vůz, anobrž i velice bezpečné auto. Nezpochybnitelným štemplem je pět hvězdiček v hodnocení Euro NCAP. Omoda vykouzlí úsměvy na tváři také v provozu. Nejvíce jsme si tykali během městských tichoulinkých přesunů a v rozvážně stoické intenzitě.
Při bouřlivějším dupání na plynový pedál a ve štiplavých serpentinách se neotřesitelná sebedůvěra krapet bortí, na to však omoda není úplně konstruovaná a ani to nemá v náplni práce. Uměření motoristé nelačnící po neotesaném dovádění budou nadšení. Nadto značka Omoda vábí až na sedmiletou záruku.
Ani dneska nebude rozuzlení jiné: proberme cenovky. Nejlevnější Omoda 5 se zážehovým čtyřválcem a nejvyšším výkonem 108 kW a výbavou Comfort podle aktualizované brožury odfoukne z úspor 669 000 Kč.
U elektrického derivátu zahajujeme na částce 929 000 Kč. Námi testovaný pohledňák s výbavou Premium vysrkne z peněženky 999 999 korun. S ním jsme si navíc dopřávali větrání sedadla spolujezdce, osmičku reproduktorů, 540° kamerový systém s vysokým rozlišením, potah sedaček z PVC nebo vyvedený průhledový displej.
Nutno připomenout, že elektrická „pětka“ toho i v elementární výbavě nabízí spoustu. Některými neduhy sice trpí, ale v globálu ji posuzujeme jako fajn (a stále exotické) auto.
Technické údaje:
Auto: | Omoda 5 EV Premium |
Motor: | synchronní elektromotor vpředu |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 150 kW / 204 koní |
Točivý moment: | 340 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h: | 7,6 s |
Maximální rychlost: | 172 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba elektrické energie: | 16,9 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie: | 61,06 kWh |
Délka: | 4424 mm |
Šířka: | 1830 mm |
Výška: | 1588 mm |
Rozvor: | 2630 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1710 kg |
Objem kufru: | 380 l / 1075 l |