Český importér vozů Mitsubishi už pár let přestavuje své off-roady na speciály, s nimiž byste se nemuseli bát ani na nějaké větší expedice. Zatím posledním počinem je Mitsubishi L200 Rock Proof Evolution 2, které jsme vyzkoušeli v testu.
Odspoda až nahoru vylepšené
Už když se na auto podíváte, je vám jasné, že nejde o obyčejnou L200. Má výrazný polep, ale také terénní pneumatiky, hardtop a na střeše stan. To jsou ale jen věci, které jsou vidět. Pak je tu ještě spousta těch, které jsou schované. Výčet úprav vydá na pořádný seznam, který si můžete prohlédnout v nedávno zveřejněné tiskové zprávě (zde).
Vzhledem k tomu, jak je auto postaveno, co všechno umí a nabízí, jsme ho původně chtěli vzít na expedici do Rumunska, ale překazila nám to zpřísňující koronavirová opatření. Zůstali jsme tedy u nás v České republice a vyzkoušeli jsme jeho terénní schopnosti alespoň v Offroad klubu Milovice. Jde o obrovský areál s rozlohou přibližně 135 hektarů, které jsou dostupné pro kohokoliv, kdo má rád jízdu v terénu. Vyřádíte se tu nejen s běžnými SUV (což dokazuje například naše návštěva s Jeepem Grand Cherokee), ale i s upravenými off-roady.
Testované Mitsubishi se řadí spíše do druhé kategorie, protože už k výbavě, kterou dostává v sérii (přiřaditelný pohon všech kol s redukcí a uzávěrkami středního a zadního diferenciálu), přidává spousta dalších vylepšení.
Vzpomeňme třeba podvozek OLD MAN EMU (tlumiče, pružiny, pera, pouzdra a třmeny), který snese větší zátěž (vždyť vzadu je hardtop s vlastním rámem a na něm velký střešní stan ARB KAKADU). Bonusem je, že je o pár centimetrů vyšší než ten sériový.
Současně s tím přibyla uzávěrka předního diferenciálu ARB a samozřejmě také vzduchový kompresor pro ovládání uzávěrky předního diferenciálu a dohušťování pneumatik (je umístěn v motorovém prostoru a hadička k dohustění pneu se k němu jednoduše připojuje). Obsahuje navíc malý zásobník vzduchu, takže umí fungovat krátkodobě i bez nastartovaného motoru.
Díky této výbavě se tak můžete vydat i do náročnějšího terénu. Abyste se tam o auto, respektive o jeho techniku nemuseli tolik bát, dostal podvozek ochranné kryty z pořádného železa, které zachytí i opravdu velké rány bez toho, aniž by se něco stalo. Světlou výšku sice trochu snižují ochranné nášlapy na bocích, ale alespoň se díky nim do auta jednodušeji nastupuje. V terénu navíc slouží jako ochrana prahů, které se tak nezničí – to jsme si ostatně v Offroad klubu Milovice vyzkoušeli a je to vidět ve videu.
Pokud byste chtěli projet nějakou hlubší vodou, díky upravenému sání vzduchu Safari Snorkel se můžete brodit skoro tak, že vám voda bude přetékat přes kapotu. I v takovém případě uvidíte na cestu skvěle, protože sériové halogenové světlomety doplňují přídavné LED světlomety na ochranném rámu, které mají homologaci i pro jízdu na silnici a lze je tak využívat jako dálkové světlomety, i světelnou rampu na střešním nosiči (ta homologaci na silnici bohužel nemá, takže ji lze využít jen mimo ni). Za nimi jsou uchyceny ještě vyprošťovací rošty pro případ, že by ani všechny tři uzávěrky nestačily.
Na kempování v divočině ideální
Nejde ale jen o off-roadový speciál, ba právě naopak. Expediční využití je tu vymyšleno do nejmenších detailů. Nákladovou plochu kryje hardtop s vlastním rámem, dík čemuž na něm mohou být uchyceny střešní stan a rozměrná markýza. Stan jsme sice tentokrát nevyužili, ale prý se v něm vcelku rozumně vyspí trojice pasažérů. Je samonosný a rozkládá se do strany.
Tím, že se dá spát na střeše, může být nákladový prostor využit pro uložení potřebných (ale i nepotřebných) věcí. V případě expediční el dvoustovky to je vyřešeno elegantním zásuvkovým systémem. Jde o vestavěný box se dvěma šuplíky a dvěma schránkami s odklápěcím víkem. V jedné zásuvce jsou ukryty židličky, v té druhé potřebná výbava k vaření (nádobí, vařič a podobně). Potraviny zůstanou čerstvé díky ledničce s možností stálého chlazení. Lednička je umístěna na výsuvné desce, takže je do ní přístup velmi jednoduchý, což si můžete prohlédnout v přiložené galerii.
Po terénním ježdění anebo prostě jen před jídlem lze využít sprchu. Ta má vlastní nádrž a ponorné čerpadlo v levé schránce. Na takové to rychlé umytí rukou, potravin anebo nádobí po vaření je to ideální řešení. Jídelní nábytek si samozřejmě s sebou vezeme také.
V terénu velmi schopné auto
Už obyčejné Mitsubishi L200 je v terénu docela schopným autem, což jsme si před pár měsíci vyzkoušeli v testu (mimochodem také v Milovicích), limitují ho ale hlavně rozměry a použité pneumatiky. Rozměry sice v případě testovaného expedičního auta ještě narostly, ale současně s tím je vyšší i světlá výška (v sérii 235 mm) a pneumatiky Nokian RockProof mají výrazný vzorek, který (nejen) v bahně funguje o poznání lépe. Obuta jsou na originálních kolech Mitsubishi.
Testované auto bylo vybaveno motor 2,3 DiD se 110 kW/150 koňmi a 400 Nm točivého momentu. Na zadní nebo všechna čtyři kola sílu přenáší šestistupňová automatická převodovka. V terénu se tak řidič nemusí o nic moc starat a může vše nechat na převodovce. Pokud je potřeba jemnějších reakcí a spíše sílu, než rychlost, je možné jednoduše zařadit redukční převod. Ten se řadí výhradně s uzavřeným středovým diferenciálem, tedy se stálou čtyřkolkou.
V terénu se tak s upraveným Mitsubishi L200 dostanete hodně daleko: Bez obav se můžete pustit do míst, kam byste po svých nedošli, přičemž si nebudete připadat v nebezpečí. Upravený podvozek funguje parádně, nechá nápravy honě vykřížit a přesto je na silnici pohodlný. Dokonce víc, než v sériové L200.
A co na silnici?
Upravený podvozek je tu hlavně kvůli výrazně vyšší hmotnosti na zadní nápravě. A jeho naladění se dá označit za povedené. Zadek není uskákaný a celkově je auto spíše příjemně houpavé. Nesmíte po autě ale chtít rychlejší průjezdy zatáčkami. Do těch je třeba s ním jet spíše klidněji, protože pak ztrácejí jistotu i pneumatiky s terénním vzorkem.
Překvapením bylo, že ačkoliv jde o terénní pneumatiky, při jízdě nedělaly výrazný hluk. A to ani v dálničních rychlostech, kdy se s autem dalo jet bez problémů tachometrových 140 km/h. V tu chvíli byla bez problémů nejen směrová stabilita, ale na poměry doplňkové výbavy auta i aerodynamický hluk.
Atmosféru na palubě zlepšuje multimediální systém s dotekovým displejem, ale i vestavěnou navigací. Možné je využít i připojení chytrého mobilního telefonu přes Android Auto či Apple CarPlay. Jsou tu běžné konektory na USB. Další dvojice k dobití přístrojů je i v nákladovém prostoru na vestavbě.
Měli jsme trochu obavy ze spotřeby paliva. Přeci jen jde o velké auto s terénními pneumatikami a aerodynamickou brzdou v podobě střešního stanu. U sériové L200 jsme jezdili kolem 9 l/100 km, v tomto případě se hodnoty na palubním počítači pohybovaly zlehka nad 12 l/100 km.
Cena
Postavit takové expediční auto je ale finančně hodně náročné. Když vezmeme základ, kterým je Mitsubishi L200 ve druhé nejvyšší výbavě Intense, přidáme k tomu příplatek 40 tisíc za automat, dostáváme se na základní částku 746 818 Kč bez daně (903 650 Kč s daní). V ceníku si ale za nic moc připlatit nemůžete, což nevadí, protože jde o verzi výbavy, která má vše důležité.
Pak ale začnete počítat expediční výbavu a zjistíte, že u testovaného auta vyšla na přibližně dvě třetiny jeho ceny. Za vše je totiž příplatek 511 840 Kč bez daně (619 326 Kč). Podrobný seznam je zde:
- 17″ pneumatiky Nokian RockProof: 46 465 Kč
- OLD MAN EMU podvozek: 40 898 Kč
- Přední uzávěrka a kompresor: 33 499 Kč
- Kryty podvozku a nádrže: 26 761 Kč
- Šnorchl Safari: 14 090 Kč
- ARB ochranné nášlapy: 22 775 Kč
- Přední rám MITSUTONIDA: 10 590 Kč
- ARB nástavba s centrálmním zamykáním, nosičem a výroba patek na míru: 121 227 Kč
- RHINO-RACK markýzy 2000 mm (270°): 15 014 Kč
- Střešní stan: 33 082 Kč
- ARB zásuvkový systém v nákladovém prostoru: 50 689 Kč
- LED světlomety a ostatní elektroinstalace: 72 193 Kč
- Lednice: 21 259 Kč
- Parkovací senzory s projekcí: 3 298 Kč
[table caption=“Technické údaje (sériový vůz):“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mitsubishi
Typ:,L200 Double Cab
Motor:,vznětový čtyřválec
Objem válců:,2268 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní při 3500 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,neudává se
Maximální rychlost:,171 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.9
Emise CO2:,206 g/km
Objem nádrže:,75 litrů
Délka:,5225 mm
Šířka:,1815 mm
Výška:,1775 mm
Rozvor:,3000 mm
Provozní hmotnost:,nezjištěno
Ceník:,ke stažení zde
[/table]