Kontroverze už Mitsubishi Eclipse Cross stihlo vzbudit v roce 2017. A to hlavně kvůli svému názvu, které má většina automobilových fandů spojených se sportovně střiženým modelem. Hlavy i klávesnice během té doby vychladly, Mitsubishi si ovšem pro letošek přichystalo další radikální změnu. Tentokrát ale není na první pohled úplně vidět.
Zcela se totiž vzdalo klasického spalovacího motoru a celá budoucnost modelu teď leží na bedrech plug-in hybridní verze. Technika ovšem vychází z většího Outlanderu, který se hned několikrát stal nejprodávanějším plug-in hybridním modelem v Evropě, takže to vypadá jako velmi dobře promyšlený krok.
Automobilka autu rovnou nadělila také facelift, ale jestli si myslíte, že divoký design trochu uklidnila, jste na omylu. Designéři naopak ještě zatopili pod kotlem. Tohle auto v provozu opravdu vyčnívá a o verzi Sport, kterou jsme měli my, to platí dvojnásob. Bílý lak totiž doplňují červené detaily společně s imitací karbonu.
Známá technika s novou tváří
Pohonná jednotka je převzatá z většího Outlanderu, takže se skládá z 2,4litrového benzínového čtyřválce a dvojice elektromotorů – každý na jedné nápravě. Zatímco přední je spojený se spalovacím motorem, ten zadní je zcela nezávislý. Jednotka se tak oproti Outlanderu liší jen v celkovém výkonu sníženém z 224 na 188 koní. Protože ale celé pohonné ústrojí hýbe menším a lehčím autem, ničemu to v zásadě nevadí.
Baterie o kapacitě 13,8 kWh jsou chytře uložené v podlaze, takže vůbec neomezují kufr. To je jedině dobře, protože už podle siluety je jasné, že králem stěhováků Eclipse úplně nebude. Jeho zavazadelník o rozsahu 359 litrů je ale naprosto dostatečný.
Čistě technicky má Eclipse blíž k elektromobilu než ke klasickému spalováku. Už kvůli tomu, že nemá klasickou převodovku, převod je jednostupňový. Motor pracuje v nižších rychlostech pouze jako generátor a až ve vyšších rychlostech se spalovací motor přímo spojí s předními koly. Drobnou nevýhodou je poměrně nízká maximální rychlost 162 km/h. Co se zadního pohonu týče, ten má na starosti výhradně elektromotor.
Je to spíš elektromobil
Eclipse Cross tak nejlépe funguje, když k němu přistupujete jako elektromobilu. Výhodou je, že ho na rozdíl od většiny jiných plug-in hybridů můžete dobíjet i rychlou dobíječkou CHAdeMO, která baterii dokáže nakrmit z 0 na 80 % za 25 minut, přes Mennekes počítejte 4 hodiny, z domovní zásuvky pak 6 hodin. S plně dobitou baterkou pak Eclipse slibuje ujetí až 45 kilometrů, reálně počítejte něco okolo čtyřiceti. Docela zajímavou vlastností je možnost využít energii v akumulátorech třeba k připojení nářadí nebo rovnou klidně i celého domu. Přímo v kufru najdete konvenční zásuvku, do které můžete zapojit zařízení s příkonem až 1500 W, přes konektor CHAdeMO ovšem utáhne až 10 kW.
Ovšem i když se baterie vybijí (a to je, přiznejme si, docela rychle), dokáže Eclipse fungovat poměrně dost efektivně. Když už se spalovací motor probudí, výkonové přebytky směřuje do akumulátorů. A pak je tady samozřejmě rekuperace, která má hned šest režimů. Ty volíte prostřednictvím pádel pod volantem, od čistého plachtění až po velmi výrazné zpomalení. Na delších trasách se spotřeba pohybuje mezi 7 až 8 litry, ve městě je to vzhledem k častější rekuperací klidně i 5 litrů. Čím více dobíjíte, tím příznivějších hodnot pochopitelně dosáhnete.
Po jízdní stránce odvádí Eclipse přesvědčivý výkon. Výborně je sladěná pohonná jednotka, zapojení spalovacího motoru do hnacího řetězce funguje na jedničku, hladce a bez škubání. Úplně se ale nedá říct, že o motoru ani nevíte. Hlavně ve vyšším tempu je čtyřválec slyšet. Dobře funguje podvozek, který si s dvoutunovou karoserií dokáže poradit bez větších ústupků. Na svižnější svezení ho sice úplně neužije, ale s výmoly si poradí bez mlácení nebo odskakování.
Jestli někde Eclipse Cross ztrácí, tak je to interiér. A to spíš tím, jak vypadá, než jak je skutečně vyrobený. V autě totiž nic nevrže, vzhledově ale vypadá jako modely z přelomu milénia. A třeba palubní počítač s miniaturním barevným displejem mezi budíky tak nějak i funguje, protože se přepíná schovanými tlačítky za volantem. Na druhou stranu jsou tady pro všechny funkce klasická tlačítka a tak infotainment použijete hlavně k tomu, abyste na něm zrcadlili váš telefon. Byť třeba navigaci dodal TomTom a má i online dopravní informace, grafikou celý systém úplně neoslní.
Závěr a cena
Pokud jste svědomitý řidič, který si chce oťukat elektromobil bez ústupků, mohlo by být Mitsubishi Eclipse Cross tím pravým ořechovým. Svůj spalovací motor totiž používá spíš jen jako doplněk ke dvojici elektromotorů, které autem hýbou většinu času. A čím poctivěji ho budete dobíjet, tím lepší službou se vám odmění. Zároveň se ale nemusíte nikterak omezovat na delších trasách, protože stačí jen natankovat benzín.
Mitsubishi si za Eclipse Cross PHEV řekne nejméně 949.950 Kč za verzi Intense+, který už má třeba parkovací kameru, vyhřívaná sedadla nebo audiosystém s dotykovým displejem. Pokud ale chcete třeba elektrickou zásuvku, vyhřívaný volant a další výbavu, musíte sáhnout minimálně po verzi Instyle. My jsme měli vrcholnou verzi Instyle+, kterou si značka cení na 1.179.950 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mitsubishi
Typ:,Eclipse Cross PHEV
Motory:,řadový čtyřválec + 2x elektromotor
Objem válců:,2360 ccm
Plnění motoru:,atmosférický
Palivo:,benzin + elektřina
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon spal. motoru:,72 kW/98 koní
Výkon elektromotoru:,60 kW/82 koní + 70 kW/95 koní
Výkon soustavy:,138 kW/188 koní
Točivý moment soustavy:,332 Nm
Maximální rychlost:,162 km/h
Převodovka:,jednostupňová
Spotřeba:,2.0 l/100 km
Provozní hmotnost:, 1975 kg
Emise CO2:,46 g/km
Délka:,4545 mm
Šířka:,1805 mm
Výška:,1680 mm
Rozvor:,2670 mm
Objem zavazadlového prostoru:,359 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Facelift se opravdu povedl. Mohl by to být prodejní trhák. Ovšem nabídka jediné a navíc elektrifikované motorizace, masovější prodej zabije.