Mercedes-Benz si připravil před nedávnem modernizaci pro oblíbený model GLB. Změny jsou decentní, ale přesto rozeznatelné. A my jsme modernizovaný Mercedes-Benz GLB vyzkoušeli důkladně, vzali jsme ho na dlouhý výlet do Itálie. Posloužila na to verze v naftové motorizaci se 110 kW a s pohonem všech kol.
Co je nového?
Na první pohled se žádné významné změny neudály, šlo hlavně o detaily. Novinkou je nová maska chladiče, která má vodorovné a poměrně macaté lamely, ty nahrazují původní výplň, kterou tvořila pouze jedna nebo dvě lamely podle výbavy. Jiná je také grafika předních grafika adaptivních světlometů MULTIBEAM LED. Novinkou jsou i nové designy kol, například ty přímo na testovaném autě.
Víc změn je ale v interiéru. Mercedes-Benz v rámci modernizace do nabídky přidal nové varianty barev a materiálů čalounění, ale naopak ubral původní ovládání infotainmentu pomocí dotekové plošky na středovém tunelu. Středový displej už se nyní ovládá pouze přímo dotekem nebo přes dotekové plošky na volantu. Ty jsou po obou stranách, přičemž tou levou se ovládá displej před řidičem, pro infotainment slouží ta pravá. Dotekové plošky nejsou úplně ideální řešení, protože jsou poměrně malé a ne vždy se napoprvé povede to, co jste zamýšleli. Chtělo by se mi říci, že to chce jen trochu cviku, ale ani po více než dvou tisících kilometrech a skoro 30 hodinách jízdy se mi to nepodařilo.
Ovládat funkce v autě ale jde také hlasem, přičemž hlasové ovládání MBUX je v češtině a v případě Mercedes-Benzu platí stále za jedno z těch nejlepších. Německý výrobce využívá vlastní řešení, nespoléhá se na ChatGPT jako jiné automobilky. Jeho systém samozřejmě také umí pracovat s internetem, kde hledá odpovědi na některé otázky, navíc se dokáže i strojově učit. Potěší, že velmi dobře rozumí, ale občas se ozve i když jen zmíníte slovo „mercedes“ a nic po něm nechcete. Aktivačním slovním spojením by přitom mělo být „Hej Mercedes!“.
Mimochodem, i samotný systém infotainmentu je nový, přestože to na první pohled není patrné. Má parádní moderní grafiku, poměrně intuitivní rozvržení a funguje rychle. Zorientovat se v něm a začít s ním pracovat je jednoduché.
Změny připravil Mercedes-Benz i co do jízdních a bezpečnostních asistentů. Citlivěji naladěné je nyní například udržování v jízdním pruhu, které reaguje méně hrubě a pokud opravdu nepřejedete dělicí čáry, nebude se s vámi nijak přetahovat. Potěší, že tu ještě není upozorňování na překročení rychlosti, ale také to, že (de)aktivaci systému Start/stop slouží fyzické tlačítko.
Prostorná kabina
Mercedes-Benz GLB je autem, které není nijak velké zvenku, takže s ním pohodlně zaparkujete všude (na šířku má se zrcátky dva metry a na délku měří lehce přes 4,6 metru), ale naopak je překvapivě prostorné uvnitř. Za příplatek navíc můžete mít sedmimístné provedení. To jsme ale my neměli, měli jsme pouze pět míst, ale druhá řada sedadel se dá sklápět (opěradla) a posouvat (o 14 cm).
To se podepisuje na velikosti kufru. Jeho objem se tak pohybuje od 570 litrů v případě, že je zadní lavice posunuta zcela dozadu, až po 760 litrů, kdy jsou zadní sedadla naopak posunuta zcela vpřed a opěradla ve svislé poloze. Pokud potom sedadla zcela sklopíte (jde to do roviny), dostanete se až na 1805 litrů a odvezete předměty dlouhé až 1,7 metru.
Trochu nás štvala ale roleta v kufru, tím spíš, že je to prémiové auto. Když totiž chcete v GLB kryt zavazadlového prostoru zatáhnout, aby do kufru nebylo vidět, musíte se s ním trefit do háčků na sloupcích, není tu kolejnice, ve které roleta může jezdit.
Co se týká prostoru pro posádku, na předních sedadlech není nač si stěžovat. Pro běžně vzrostlého Evropana (mám 180 cm a 85 kg) je vpředu místa dostatek do všech směrů. Sedadlo řidiče se dá dostatečně nastavit a také volant nabízí bohaté možnosti seřízení na výšku i podélně. Několikahodinová cesta v autě není problém, což jsme si vyzkoušeli právě při cestě k italskému jezeru Lago di Garda.
S místem není problém ani na zadních sedadlech, tedy v případě, že lavice není posunuta úplně vpřed. Pokud je vzadu, zbývá na kolena hodně místa. Trpět nebudou cestující ani v ostatních směrech a pod přední sedadla si také v pohodě složí své nárty. Pro pohlednější cestování je ve středu zadního opěradla vyklápěcí loketní opěrka.
Za volantem
V testu jsme měli Mercedes-Benz GLB 200 d 4MATIC, což je nejprodávanější varianta v České republice. Prozrazuje to dvoulitrový naftový motor se 110 kW/150 koňmi a s 320 Nm točivého momentu. Jde o motor, který potěší skvělou spotřebou paliva. Mimo město se s ním v pohodě vejdete do 5 l/100 km a pokud vyrazíte na dlouhou cestu po dálnicích jako my a pojedete přibližně podle dopravních předpisů, udržíte se bohatě do 6 l/100 km. K tomu přidejte 60litrovou nádrž a máte dojezd hodně nad tisíc kilometrů.
A špatná není nakonec ani dynamika. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximální rychlost 201 km/h. Auto váží necelých 1,8 tuny, takže s předjížděním na okreskách to chce trochu delší výhled. Automatická převodovka se ale nebojí podřadit a poslat motor do vyšších otáček, přesto není úplně nutné jej točit k omezovači, protože tam už ztrácí elán. Nejvíce se mu líbí mezi přibližně 1700 až 3500 tisíc otáček, kde je příjemně pružný.
Při dlouhých cestách oceníte nejen vestavěnou navigaci, kterou doporučujeme nastavit i když cestu znáte. Může vám totiž pomoci s nástrahami, které by na cestě mohly čekat – například dopravní zácpa, uzavírky, nebezpečné předměty na silnici a podobně. Navigace je totiž online a má velmi dobrá data. Díky tomu jsme nejednou objeli kolony, přestože v Rakousku bychom za to mohli dostat pokutu…
Na dlouhé cesty je dobrým společníkem také adaptivní tempomat, který testované GLB také mělo. Ve spojení s jemnějším hlídáním jízdním pruhů jde o skvělé pomocníky na dlouhých trasách. Tempomat za ostatními auty dobrzďuje jemně, není agresivní. To se ale nedá říci v situaci, kdy jej manuálně vypnete a pak aktivujete. Na svou původní rychlost se chce dostat co nejdříve takže začne zrychlovat poměrně agresivně. Lepší bylo, když jsme se k původní rychlosti dostali sami a teprve pak jsme tempomat aktivovali.
Přestože jde o druhé nejmenší SUV z nabídky automobilky Mercedes-Benz (menší už je pouze GLA), překvapí komfortem. Platí to jak na ten jízdní (obouvali jsme 19″ kola), protože GLB je vážně pohodlné (a to jsme neměli příplatkové adaptivní tlumiče), tak i na ten zvukový. Odhlučnění kabiny je povedené, slyšet při běžné jízdě skoro není motor, ale právě ani podvozek. Také hladina aerodynamického hluku je i v dálničních rychlostech velmi potlačena.
Závěr a cena
Testovaný Mercedes-Benz GLB 200 d 4MATIC je jízdně příjemné auto, které nabízí rozumné vnější rozměry, ale zároveň velmi dobrý vnitřní prostor pro posádku i zavazadla. V rámci nedávného faceliftu se nic zásadního neměnilo, výrobce si připravil jen drobná vylepšení. Ta se projevila na přední části a v kabině.
Nakonec největším překvapením je pohled do ceníku. Testované auto, kterému nechyběla prakticky žádná výbava, kterou pro běžné cestování potřebujete, vyšla celkem na 1 340 523 Kč s DPH, přičemž základní cena této motorizace je 1 187 482 Kč s DPH. Nejlevnější benzinový Mercedes-Benz GLB 180 startuje na 1 055 120 Kč, naftový Mercedes-Benz GLB 180 d začíná na částce 1 063 590 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-Benz GLB 200 d 4MATIC |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1950 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní |
Točivý moment: | 320 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,5 s |
Maximální rychlost: | 201 km/h |
Převodovka: | 8stupňová dvouspojková (8G-DCT) |
Spotřeba paliva: | 5,9 l/100 km |
Emise CO2: | 154 g/km |
Objem nádrže: | 60 litrů |
Délka: | 4634 mm |
Šířka: | 1834 mm (se sklopenými zrcátky) |
Výška: | 1692 mm |
Rozvor: | 2829 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1785 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 570 / 1805 litrů |