Mercedes-Benz závodí v královně motorsportu, ve Formuli 1, která slouží i jako taková výzkumná laboratoř pro sériové modely. Technika z F1 se tak v upravené formě dostala i do vrcholných modelů Mercedes-AMG C 63 a Mercedes-AMG GLC 63. Ty přišly o své legendární osmiválce a v současné generaci jsou plug-in hybridní se čtyřválci. On to ale není plug-in hybrid tak, jak jej známe, tedy kvůli ekologii, on je to plug-in hybrid „sportovní“, kvůli ostřejším reakcím a ještě vyššímu výkonu.
My jsme se v rámci redakčního testu podívali právě na větší z modelů, týden jsme jezdili s Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance. To hlavní, co nás překvapilo je to, že na palubě tohoto auta musíte zapomenout na všechno, co jste dosud o plug-in hybridech věděli. V AMG totiž zvolili úplně jiný přístup než třeba BMW pro své modely BMW XM nebo novou generaci M5.
Stačí se podívat třeba jen do technických údajů, protože zatímco ostré bavoráky mohou mít elektrické značky, protože se s emisemi CO2 dostanou pod 50 g/km, tak u našeho konkrétního testovaného AMG jsou emise CO2 na 170 g/km. Stejně tak se liší i čistě elektrický dojezd. Zatímco bavoráky mají desítky kilometrů, tak AMG GLC 63 S má jen 12 kilometrů po městě.
Technika a technologie inspirované F1
Je to něco přes deset, kdy se podobná technologie (kterou má nejen dnes testovaný model, ale také třeba Mercedes-AMG ONE), začala používat ve Formuli 1. Jsou tu dva motory (vpředu je spalovací čtyřválec, vzadu je elektromotor) a dvě převodovky (devítistupňový automat AMG SPEEDSHIFT MCT 9G s vícelamelovou mokrou spojkou pro spalovací motor a dvoustupňová převodovka pro elektromotor, aby byl elektromotor efektivní i ve vyšších rychlostech) a variabilní pohon všech čtyř kol AMG Performance 4MATIC+ s natáčecí zadní nápravou (až 2,5°), který umí v extrémním případě poslat až 100% výkonu pouze na zadní kola.
Ale pojďme se techniku podívat detailněji, protože to za to rozhodně stojí. Základem pohonného ústrojí je nejvýkonnější sériově vyráběný čtyřválec na světě (M139I), jehož výkon je 350 kW/476 koní. Jde o „typický“ AMG motor, který v Affalterbachu ručně vyrábí jeden technik, AMG tady stále drží svoji filozofii “One Man, One Engine”. Takového výkonu dosahuje motor zejména díky přeplňování elektrickým turbodmychadlem. Zajímavé na tom je nejen to, že pracuje s působivým plnicím tlakem až 2,6 baru, ale také to, jak rychlé reakce má. Nemusí totiž čekat na dostatečné výfukové plyny k tomu, aby se mohlo roztočit na maximálních až 156 tisíc otáček za minutu, ale využívá k tomu právě elektřinu. A reakce jsou opravdu téměř telepatické, speciálně v nejostřejším jízdním režimu.
A podle zvoleného jízdního režimu funguje i dynamické uložení motoru, které je ve standardní výbavě. To mění svou charakteristiku prostřednictvím elektromagnetické kapaliny v závislosti na jízdním stylu a právě také podle zvoleného jízdního režimu.
Celkový výkon testovaného Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance je ale celkem 500 kW/680 koní a točivý moment vrcholí působivými 1020 Nm. Za to může pomoc elektromotoru umístěného vzadu, který přidává 150 kW/204 koní. Je v jednom celku s dvoustupňovou převodovkou a s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, což vytváří takzvaný EDU (Electric Drive Unit).
Nešlo by to ale bez akumulátoru, který se nachází právě nad EDU. Jde o 89 kilogramů vážící věc s celkovou kapacitou 6,1 kWh. Jde o velmi speciální součástku, protože akumulátor se dokáže extrémně rychle vybíjet i nabíjet. Může za to fakt, že na vývoji akumulátoru spolupracovalo s AMG právě i oddělení týmu týmu Mercedes-AMG Petronas F1 v Brixworthu. To rychlé vybíjení i dobíjení je možné i díky inovativnímu přímému chlazení všech 560 cylindrických článků. Kolem nich totiž přímo proudí kapalina, která v nich udržuje ideální teplotu.
Čtyři válce stačí, když turbo tlačí… a elektromotor pomáhá
Pro spoustu lidí jsou současné modely AMG C 63 a AMG GLC 63 kvůli absenci osmiválců nezajímavé a dá se s nimi do jisté míry souhlasit, protože čtyřválec charakteru osmiválce konkurovat nemůže. Je ale důležité vědět, co od svého auta – i když je to třeba právě vrcholné AMG – chcete. A třeba v České republice se potvrdilo, že zákazníci nové plug-in hybridní čtyřválce kupují mnohem víc, než původní osmiválce. Ony totiž nové šedesát trojky nabídnou o poznání víc schopností. Nutno ale dodat, že pokud chcete auto, které bude navazovat na předchozí generace – ať už céčka nebo právě gé-el-céčka – nedostanete ho.
Co ale naopak dostanete, to je doslova auto několika tváří. Budete s ním totiž moct klidně jezdit přes týden po městě, odjíždět z domu třeba i brzo ráno, ale zároveň s ním pak klidně můžete vyrazit i na závodní okruh. A že i tam funguje, to si můžete sami vyzkoušet v rámci několika akcí ročně s názvem AMG Driving Experience, které se konají i v České republice na okruzích v Mostě i v Brně.
Stejně jako v prakticky všech dnešních moderních autech, máte i tady možnost upravit si nastavení auta zvolením jízdního režimu. A ten si navíc můžete ještě dále upravit. Jízdní programy AMG DYNAMIC SELECT nabízí v případě verzí AMG E PERFORMANCE výrazně odlišný charakter nejen techniky auta, ale zejména hybridního systému. Měnit jízdní režimy můžete otočným ovladačem na volantu nebo na displeji infotainmentu. A jak jednotlivé režimy fungují? Například režim “COMFORT” pracuje nejlépe s rozložením energie spalovacího motoru a elektromotoru v případě delší trasy zadané v integrované navigaci MBUX. Režim “BATTERY HOLD” nachází své uplatnění např. i při pohybu po městě a zachování konstantního stavu nabití akumulátoru v situaci, kdy nelze očekávat jeho dobíjení silnou rekuperací či zatížením spalovacího motoru. Režim “RACE” naopak využívá zatížení spalovacího motoru pro dosažení maximálního výkonu celého systému. Nejlepší řidičskou volbou může být režim “INDIVIDUAL”, kde lze jednotlivé parametry libovolně kombinovat.
Každý jízdní program také automaticky ovládá klapky ve sportovním výfuku. Pokud byste chtěli zvuk v kabině ještě víc podpořit, můžete si aktivovat také umělý sportovní zvuk AMG Real Performance, který ke zvýraznění reálného zvuku výfuku využívá reproduktory v interiéru. Ne, nelíbil se nám a raději jsme poslouchali zvuk výfuků, které vůbec neznějí špatně. Občas si drobně prsknou, ale nejde o žádné divadlo. Vlastně mají až překvapivě dobrý zvuk.
V klidu…
Testované auto vypadá parádně už na pohled. Stříbrná barva karoserie je tu v kombinaci s kontrastními černými kovanými 21″ disky kol s imitací středového uchycení (je to pouze středová krytka) a doplněna o sady černých exteriérových dílů AMG Night, sada AMG Night II. Auto navíc dostalo i sadu AMG Aerodynamics s dodatečnými prvky předního i zadního nárazníku a se spoilerem na víku zavazadlového prostoru. A pak otevřete dveře a uvidíte před sebou černý interiér se žlutými doplňky. V tomto autě jsou navíc příplatková sportovní sedadla AMG Performance s výrazným bočním vedením včetně možnosti elektrické nastavení.
Tohle auto není AMG takové, na jaké jsme byli dřív zvyklí. Tohle je totiž moderní AMG, které dokáže mít několik tváří. Hned po startu se totiž nemusí nic stát, spalovací motor ani nemusí naskočit a auto se aktivuje pouze na elektřinu. Změnit se to nemusí ani po rozjezdu. Po městě tak můžete ujet čistě na elektřinu až 12 kilometrů. V takto klidném jízdním módu si – až na tužší podvozek – vlastně budete připadat jako ve skoro docela běžném GLC, které má navíc výrazněji sportovní sedadla a volant.
Přestože tu je skoro sedm stovek koní a přes tisíc newtonmetrů, je dráha plynového pedálu dostatečně dlouhá a naladění motoru takové, že s autem můžete jezdit jemně a nebude zběsile přidávat pokaždé, když se plynového pedálu jen dotknete. Vlastně mě až překvapilo, jak tohle auto dokáže být jízdně vyklidněné, pokud chcete. A tiché. Jasně, i kvůli velkým kolům a tuhému podvozku sice víte o všech kanálech a nekvalitě silnic, ale ani tak to není tak drsné, jak si to pamatuju z předchozí generace.
Ve městě se vám může docela jednoduše stát, že místo padesátkou pojedete o něco rychleji. V tu chvíli se rozezní upozornění na překročení rychlosti. A protože v Mercedesu ví, že to je pro spoustu řidičů otravné, dá se to jednoduše vypnout stisknutím ikonky vlevo nahoře na displeji infotainmentu. Jsou tu samozřejmě i další aktivní jízdní asistenty, ale ty jsme vlastně neměli úplně potřebu vypínat. Ty se totiž ozvaly a do řízení zasáhly až opravdu ve chvíli, kdy to bylo třeba. Mluvím třeba o aktivním vedení v jízdních pruzích, které nechává řidiče i auto „v klidu“ a do řízení zasáhne až opravdu ve chvíli, kdy auto jízdní pruh přejede.
Při klidné jízdě nechá plug-in hybridní pohonné ústrojí vybít akumulátor maximálně do čtvrtiny, pak už spustí spalovací motor. V normálním režimu motoru se baterie příliš nedobíjí a spíše se drží kolem čtvrtiny nabití, ale jakmile dáte nějaký ze sportovnějších (Sportovní nebo třeba rovnou Race) jízdních režimů, baterie se začne dobíjet rychleji. Stačí pak třeba jen několik ostrých kilometrů na okresce a baterie je plná! Vybíjení i nabíjení tady funguje snad ještě rychleji než v běžných nedobíjecích full-hybridech. Jakmile navíc jedete ve sportovních režimech, baterie se dokáže vybíjet i skoro na nulu, nezastaví se na čtvrtce.
Při jízdě si můžete navíc zobrazovat spoustu údajů o autě – otáčky jednotlivých součástí pohonného řetězce, jejich teploty (spalovacího motoru, převodovky, EDU, akumulátoru, …), ale také to, kolik výkonu nebo točivého momentu auto aktuálně k jízdě využívá. A je toho ještě mnohem víc. Je tu totiž třeba i aplikace AMG Track Pace, u které se píše, že je určena výhradně pro závodní okruhy a provoz mimo veřejné komunikace. Ta dává přístup ke kompletní telemetrii s až 80 údaji, které jsou specifické pro dané vozidlo s možností vizualizace jízdního výkonu prostřednictvím multimediálního systému MBUX, head-up displeje, ambientního osvětlení či rozšířené reality.
… a co v tempu?
Ale když už je to vrcholné AMG, tak nás zajímá i to, jak rychlé dokáže být. A vězte, že umí být rychlé opravdu hodně. Technické údaje slibují, že zrychlit z místa na stovku zvládne za 3,5 sekundy a jede maximální rychlostí až 275 km/h (a to je pořád elektricky omezená…). Jenže údaje „na papíře“ a to, jak to pak vypadá za volantem, jsou nakonec úplně jiné. Tohle auto umí být hodně rychlé, navíc jsou reakce nohy na plynovém pedálu a samotného motoru skoro telepatické. To, co máte totiž „na noze“, máte i v dynamice. Reakce na pohyby plynovým pedálem jsou speciálně v režimu Race opravdu bleskové. Pomáhá tomu nejen zmiňované elektrické turbodmychadlo, ale i elektromotor.
Tohle auto navíc opravdu hodně maskuje rychlost. Ne až tolik, že byste nepoznali, že jedete fakt rychle, ale spíš to je tak, že když na výjezdu ze zatáčky dáte plný plyn, tak před další zatáčkou – i když není úplně daleko – máte na rychloměru hrozivá čísla. Brzdit tak budete muset z rychlostí vyšších, než jste původně čekali. Tohle auto má příplatkové karbon-keramické brzdy s předními šestipístkovými třmeny a 390 mm velkými kotouči. Pozor je třeba dát na to, že při prvním zabrzdění, kdy jsou brzdy úplně studené, to moc nebrzdí. Jakmile se ale zahřejí, je to úplně jiná písnička. Auto zpomaluje opravdu působivě, a to i přestože váží přes 2,3 tuny. Limitem tu jsou nakonec jen pneumatiky, které byly v našem případě stále ještě zimní.
To ale znamenalo, že zatáčky jsme mohli projíždět buď čistě anebo v powerslidech. Stabilizace se tady totiž dá nejen omezit, ale také úplně vypnout. A pak je to jen na vás, jestli si před zatáčkou najedete na čistou stopu anebo si najedete do vnitřku zatáčky a šlápnete na plyn. Výkonu i krouťáku je tady tolik (navíc i na dvojku byste na okresce dostali pokutu…), že se kola nakonec opravdu jednoduše utrhnou z asfaltu a vy si můžete na silnici nakreslit pár černých čar.
Jenže powerslidy s tímhle autem nejsou tím, co vám vezme dech. Tím je to, jak tohle auto zatáčí. Stačí jen milimetrový pohyb na volantu a od přední nápravy je to hned cítit. Geometrie je nastavená opravdu agresivně a to, jak i na zimákách dokáže testovaný Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance zatáčet, je k neuvěření. Zásluhu na tom má i zadní natáčení náprava. Tohle auto nejezdí jako 2,3 tuny vážící SUVéčko, tohle auto pocitově jezdí jako mnohem menší hot-hatch.
A pak je tu podvozek AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Je to samozřejmě adaptivní podvozek, který dokáže měnit svoji tuhost (tuhost tlumičů si můžete nastavit pro jakýkoliv jízdní režim podle sebe). I v nejkomfortnějším režimu je tužší, ale přesto není třeba do centra Prahy zbytečně tvrdý. Na nejsportovnější nastavení ztuhne ještě víc, ale přesto nepřijde o poddajnost a nepřestane filtrovat nerovnosti. Dá vám o nich bezpečně vědět, ale kola se ze silnice prakticky nezvednou a budou ji kopírovat. Stabilita auta je na kvalitních, ale překvapivě i na nekvalitních silnicích dechberoucí.
A jaká je spotřeba paliva? Když jsme s tímhle autem jezdili „normálně“, nejčastěji jsme se pohybovali mezi 12 a 13 l/100 km. Jakmile ale budete na plynový pedál tlačit, počítejte s tím, že 65litrová nádrž vám nevydrží ani na 200 kilometrů…
Závěr a cena
Nejnovější generace AMG v podobě testovaného Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, ale hlavně Mercedes-AMG C 63 S E Performance rozpoutaly při svém představení opravdu vášnivé debaty. Je to možná kontroverzní řešení, ale ono to v praxi funguje. GLCéčko je s plug-in hybridním čtyřválcem neskutečně rychlé auto, u kterého nám plug-in hybridní čtyřválec nakonec vlastně nevadí. Tím spíš, pokud bychom si ho kupovali jako auto (i) na denní ježdění. Přestože je to nejostřejší AMG, dokáže být ve svém nejkomfortnějším nastavení tiché a docela „vyklidněné“, ale pokud chcete, přepnete si ho naopak do nejostřejšího režimu a můžete s ním doslova létat po okreskách.
A to, že nemá charakter původního osmiválce? Doba je jiná a na víkendové projížďky se nakonec asi stejně hodí spíše něco staršího, „analogovějšího“ s pořádnou atmosférickou V8… Třeba nějaký starší Mercedes-Benz C 63 AMG generace W204!
A co cena? Je to výkladní skříň technologií, které Mercedes-Benz, respektive jeho divize Mercedes-AMG má a dokáže nabídnout. Pravděpodobně už se nikdy nic takového opakovat nebude. I kvůli tomu není cena z nejnižších a začíná na více než 3,1 milionu korun s daní. Testovaný kus měl navíc poměrně dost příplatkové výbavy, což jeho cenu zvedlo na necelých 3,9 milionu korun s daní.
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE |
Motor: | řadový čtyřválec (R4) + elektromotor |
Objem válců: | 1991 ccm |
Palivo: | hybridní (Super) |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 350 kW/476 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 1 020 Nm (krátkodobý systémový) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 3,5 s |
Maximální rychlost: | 275 km/h |
Převodovka: | 9stupňová automatická (AMG SPEEDSHIFT MCT) |
Objem nádrže: | 65 litrů |
Délka: | 4749 mm |
Šířka: | 2076 mm |
Výška: | 1635 mm |
Rozvor: | 2888 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2310 kg |