Lexus UX je tu s námi už nějakou dobu, i proto se letos dočkal modernizace. Ta nebyla na pohled nijak zásadní, zaměřila se zejména na techniku. Pojďme se na tohle aut podívat detailněji v našem redakčním testu, kam dorazil v provedení Lexus UX 300h 4×4 E-FOUR.
Novinky
Co je nového? To zásadní je přepracované pohonné ústrojí, které nyní nabídne vyšší výkon, ale zároveň má nabídnout i nižší spotřebu paliva. Kabina dostala ještě lepší odhlučnění a ve výbavě jsou nejmodernější bezpečnostní asistenty – ano, i ty aktuálně povinné a otravné, mezi které řadíme inteligentní asistent rychlosti, který podle nás není tak úplně inteligentní. Jeho deaktivace navíc není u testovaného auta úplně jednoduchá a musíte se k němu proklikat přes displej. Alespoň, že jeho pípání není až tak hlasité nebo vlezlé a pokud budete mít hlasitěji hudbu, „ztratí“ se v ní. Je tu nově i kamera, která sleduje řidičovy oči a jeho pohled. Ta je nastavena hodně přísně, takže občas začne auto pípat i v situaci, kdy se řidič jen dívá do zatáčky, kam auto jede.
Potěší naopak to, že si jako řidič můžete vybrat, zda chcete adaptivní tempomat nebo klasický tempomat, který bude jen udržovat rychlost a nebude reagovat na okolní provoz. Adaptivní tempomat je sice v laboratoři skvělá věc, ale na dálnici anebo i na nějakém městském obchvatu už tak dobře nefunguje, protože když před vámi ostatní řidiči vidí místo – adaptivní tempomat udržuje bezpečnou vzdálenost – rovnou vám to tam „pošlou“, aby mohli předjíždět.
Velké změny jsou ale na pohonném řetězci. Nové UX dostalo hybrid 5. generace, který v tomto případě kombinuje atmosférický benzinový čtyřválec s objemem dvou litrů a elektromotor nebo elektromotory. V případě verze s pohonem předních kol je u přední nápravy, v případě pohonu všech čtyř kol (označuje se jako E-FOUR) pak i na přední a zadní nápravě. Stejně jako například u Toyoty Corolla Cross je čtyřkolka řešena jen tímto elektromotorem, mechanické spojení od spalovacího motoru k zadním kolům tady není. Čtyřkolka už to ale není „jen na papíře“, protože výkon zadního elektromotoru vzrostl na 41 koní a točivý moment na 84 Nm (původně to bylo 7 koní a 55 Nm).
Jak asi tušíte, vzrostl i celkový výkon pohonné soustavy (o 15 koní). Pokud poskládáme dohromady všechny motory (spalovací dvoulitr se 112 kW/152 koňmi a se 190 Nm a dva elektromotory: přední má 83 kW/113 koní a 206 Nm, zadní 30 kW/41 koní a 84 Nm), dostaneme se na celkových 146 kW/199 koní, přičemž hodnota je stejná jak pro verzi s pohonem předních kol, tak i pro testovanou čtyřkolku. I díky tomu automobilka upravila označení z původního 250h na 300h.
A aby byl výčet kompletní, v rámci modernizace byl změněn i akumulátor. Ten je nyní Li-Ion s 60 články a napětím 222 V namísto původního typu NiMH se 180 články a napětím 216 V. S elektrickou energií si auto hospodaří zcela samo, řidič se o nic nestará. Čistě elektrický dojezd tu není tou nejdůležitější hodnotou, protože ani za ideálních podmínek se nepočítá v kilometrech, ale elektřinou si auto prakticky neustále pomáhá – ať už jde o poskakování v kolonách nebo při zrychlování, kdy elektromotor(y) reagují prakticky ihned po sešlápnutí plynového pedálu. I tak ale dokáže jet čistě na elektřinu rychlostí až 115 km/h.
Za volantem
Tohle auto není žádný sporťák, ani si na něj nehraje – přestože může dostat sportovnější provedení F-Sport – a ani jeho dynamika není nijak drtivá a je spíše taková rozvážná. Nikoliv však v samotné dynamice, ale spíše v tom, jak ji auto posádce servíruje. Ono totiž vůbec není pomalé, technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a potěší i pružnost.
Zrychlování ovšem doprovází typické chování převodovky s plynule měnitelným převodem, kterou Lexus nazývá jako E-CVT. Ta totiž při každém přidání plynu vytočí motor – bude záležet na tom, jak moc na plyn šlápnete a podle toho budou vysoké otáčky motoru – a nechá ho vytočený tak dlouho, dokud opět plynový pedál neuvolníte. Pokud pedál zarazíte až do země, dostane se motor do hodně vysokých otáček, což není úplně komfortní pro sluch, ale naopak dodá opravdu slušnou dynamiku (ale řezat zatáčky nechce…).
I kvůli tomuto projevu ale budete s autem jezdit spíše klidněji a rozvážněji, což je způsob, který mu nakonec nejvíc sedí. V klidném tempu si totiž nejvíc užijete to, jaký je v kabině klid a ticho (a to i od kol a od podběhů, kde neslyšíte ani mlátit kamínky), protože otáčky motoru se budou držet jen někde zlehka na volnoběhem. Oceníte také to, že podvozek je hodně komfortní a přestože jde o druhý nejmenší Lexus (ještě o maličko menší je nové LBX), prémiové geny v sobě rozhodně nezapře.
Lexus v ceníku udává, že testovaná čtyřkolka spotřebuje 5,0 až 5,4 litrů benzinu na 100 ujetých kilometrů. A to jsou hodnoty, které se dají vlastně docela bez problémů dodržet i v praxi. Platí to pro klidné cesty městem i mimo něj. Po dálnici ale přeci jen počítejte s tím, že spotřeba může být i nad 6 l/100 km. To jsou ovšem i tak parádní hodnoty, které při cestování oceníte. Benzinová nádrž tu totiž není nijak velká, její objem je jen 43 litrů.
Závěr a cena
Modernizovaný Lexus UX dostal lepší pohonné ústrojí s vyšším výkonem, což se pozitivně projevuje na jeho dynamických schopnostech. Přesto je to auto, se kterým budete chtít jezdit převážně klidně, protože při takové jízdě nabídne na palubě příjemný komfort a klid.
A co cena? Aktuální ceník nabídne základní Lexus UX 300h s pohonem předních kol ve výbavě Business Tech za cenu do jednoho milionu korun s daní. I tak to bude auto, které bude zcela dostatečně vybaveno. Pokud byste chtělo ještě trochu okořenit design, sáhnout můžete po verzi F Sport Design, která ze základní výbavy vychází, ale přidává některé designové prvky karoserie, ale třeba i elektrické dveře kufru nebo čalounění sedadel v syntetické kůži apod. Ta začíná na 1 019 000 Kč. Ceny jsou s DPH a zahrnují i metalický lak karoserie. Mimochodem, Lexus UX je v nabídce i jako elektromobil.
Technické údaje:
Auto: | Lexus UX 300h 4×4 E-FOUR |
Motor: | benzinový čtyřválec + 2x elektromotor |
Objem válců: | 1987 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 112 kW/154 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 190 Nm (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,9 s |
Maximální rychlost: | 177 km/h |
Převodovka: | e-CVT |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,0 – 5,4 l/100 km |
Emise CO2: | 114 – 122 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4495 mm |
Šířka: | 1840 mm |
Výška: | 1540 mm |
Rozvor: | 2640 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1495 – 1575 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 433 litrů |