Test Lexus RX 350 h (2023)

Test Lexus RX 350h | hybrid (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 4. 8. 2023


Lexus RX přišel před časem na český trh už v páté generaci. My jsme jej vyzkoušeli se základním hybridním pohonným ústrojím. A jaký Lexus RX 350h s hybridním čtyřválcovým motorem podle nás je?

Osvědčený recept

Lexus v poslední době představil spoustu novinek, ve velkém se pustil do segmentu crossoverů a SUV. Novinkami v jeho nabídce jsou nejmenší LBX, ale také větší elektrické RZ, modely UX a NX anebo právě největší RX. I v tomto případě použil Lexus stejný a osvědčený recept jako v minulosti.

Design nového Lexusu RX je podle automobilky „výrazně dynamičtější a sebejistější“, přesto naživo působí uhlazeně a decentně. Přídi tradičně dominuje velká maska chladiče, která je těsně propojena s nárazníkem, má stejnou barvu. Auto také změnilo postoj, v nové generaci je znát o 6 cm delší rozvor a delší kapota (ale celková délka je mezigeneračně shodných 4890 mm), ale zároveň nižší linie střechy (-1 cm), jejíž C-sloupek vypadá, jako by se na něm střecha „vznášela“. Sebevědomí přidávají i větší kola a o 4 cm širší rozchod kol.

Test Lexus RX 350h (2023)

Kabina velkého SUV působí už po otevření prémiovým dojmem. Zajímavě tvarovanou palubní desku doplňuje v testované nejvyšší výbavě kožené čalounění a dřevěné obložení. Interiér je příjemným místem k bytí a nastupovat se vám do něj bude jednoduše i díky (vypínatelné) funkci Easy Access, která po vypnutí motoru elektricky odsune sedadlo i volant, aby byl prostor pro vystupování a následné nastupování co největší. Po opětovném nastartování auta se sedadlo i volant nastaví do původní pozice. Kabina testované výbavy dokáže posádku opravdu hýčkat. Kožené čalounění je na omak příjemné, sedadla nabízejí nejen vyhřívání, ale vpředu také odvětrávání.

Zajímavostí jsou „kliky“ dveří. Nové Lexusy totiž mají systém elektronického zámku E-latch. Uvnitř nejsou klasické mechanické kliky, ale jen něco, co je připomíná. Je to ale vlastně jen elektronické tlačítko, po jehož stisku se dveře otevřou (mechanicky to jde v případě nouze také, Lexus na podobné situace myslí). Součástí vnitřních klik je i asistent pro bezpečné opuštění vozidla, který využívá senzory sledování mrtvého úhlu na zádi vozidla a pokud by RX při vystupování míjelo například auto, motorka nebo cyklista, tak dveře nenechá pasažéra otevřít.

Elektronické zámky jsou samozřejmě i na klikách zvenku. Kliky vypadají na pohled „normálně“, ale nehýbou se. Z jejich zadní části je také tlačítko, jehož stiskem se dveře odjistí. První, druhé a možná třetí otevření dveří bude zvláštní, ale pak už vám to ani nepřijde a naopak se budete divit u ostatních aut.

Nová funkce zabrání střetu s cyklistou po otevření dveří, nenechá vás otevřít dveře

Mezigeneračně se uvnitř nejvíce změnil multimediální systém. Teď je tu velký 14″ displej s překvapivě čistou grafikou, která se ovládá dotekem. Displej je velký a přehledný a systém umí bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto. Stejně řešení mají i nové modely Toyota, ale v Lexusu jsme neměli pocit, že by systém mohl být rychlejší. Odezva na stisk displeje byla okamžitá a systém reagoval bez zpoždění. Navíc potěší, že přestože je tu nový velký dotekový displej, zůstaly i fyzické ovladače klimatizace a topení, přestože například ovládání vyhřívání a odvětrávání sedadel musíte ovládat dotekem ve spodní části displeje infotainmentu.

Jen elektrifikovaně

Pátá generace Lexusu RX stojí na podvozkové platformě TNGA-K. Jejími největšími výhodami jsou snížení hmotnosti auta až o 90 kg (i díky použití vysokopevnostní oceli a hliníku pro kapotu a přední blatníky), ale zároveň vyšší tuhost a o 15 mm nižší těžiště. To se pozitivně podepíše nejen na jízdních vlastnostech, ale také na emisích. Kvůli tomu ale Lexus RX přišel o 3,5litrový šestiválec, který v předchozí generaci mohl mít. V současné generaci se nabízí se výhradně s elektrifikovanými benzinovými čtyřválci. Vybírat můžete z dvojice hybridních a jednoho plug-in hybridního pohonného ústrojí, přičemž testovaný kus tvoří základ nabídky.

Základem pohonného ústrojí je 2,5litrový atmosférický řadový benzinový čtyřválec se 140 kW/190 koňmi a 239 Nm, kterému pomáhají dva elektromotory. Přední elektromotor přidává 134 kW/182 koní a ten zadní dalších 40 kW/54 koní. Celkový systémový výkon je 184 kW/250 koní a točivý moment vrcholí 270 Nm. Přestože auto váží skoro dvě tuny, rozjede se z místa na stovku za 7,9 sekundy a maximální rychlost je 200 km/h.

Test Lexus RX 350h (2023)

Lexus RX je vždycky čtyřkolka, ale možná už tušíte, že pohon zadní nápravy zajišťuje pouze zadní elektromotor. Zadní náprava není s tou přední a ani s převodovkou nijak mechanicky propojena. Prozrazuje to ostatně i obchodní název E-Four. Převodovka je výhradně automatická, respektive e-CVT s plynule proměnným převodem.

Za volantem

Po nastartování motoru se „nic“ nestane, protože se zpravidla auto aktivuje na elektřinu, ale i když naskočí spalovací motor, na palubě to je slyšet jen tak vzdáleně. Odhlučnění je perfektní, a to jak na místě, tak i za jízdy. Lexus RX je celkově laděn hlavně do komfortu – od naladění pohonné jednotky, přes odpružení, zvukový komfort, až po použití převodovky e-CVT.

Ostatně právě převodovka je nakonec velkým „odpůrcem“ dynamické jízdy – neplést s rychlou jízdou – protože funguje jako klasická bezestupňová převodovka. Když výrazněji sešlápnete plynový pedál, motor vytočí do konstantních otáček, a auto začne zrychlovat. V těchto stálých otáčkách ale motor nechá až do chvíle, kdy tlak na plynový pedál změníte. Pokud nohu z pedálu sundáte, spadnou otáčky motoru opět nízko. Když pojedete pohodově, bude se motor „povalovat“ jen těsně nad volnoběhem a díky hybridnímu pohonu se bude často vypínat.

Test Lexus RX 350h (2023)

Taková jízda je za volantem Lexusu RX nakonec stejně nejpříjemnější. Při ní je totiž v kabině příjemné ticho, které může „rozbít“ (příplatkový) perfektně hrající audiosystém Mark Levinson s 21 reproduktory. Lexus RX se na silnici příjemně pohupuje a i na 21″ kolech (s pneumatikami 235/50 R21) skvěle tlumí nerovnosti.

Pohodu na palubě ale často narušuje pípání a podobné zvuky, které vydávají bezpečnostní asistenty – například hlídání pozornosti řidiče, které hlásí řidičovu nepozornost, i když se při jízdě dívá například dopředu do zatáčky, nebo jakékoliv překročení maximální povolené rychlosti či přiblížení se k hranici jízdního pruhu. I když nepříliš jednoduše a výhradně na dotekovém displeji infotainmentu, dají se tyto asistenty vypnout. Některé natrvalo, jiné musíte vypínat po každém novém nastartování auta.

Nové RX dostalo i velký a barevný head-up displej, který neslouží jen pro zobrazování údajů, ale nastavují se přes něj i některé funkce a jízdní asistenty. Ovládá se pomocí tlačítek na volantu, která mění svoji funkci podle toho, co je zrovna na head-up displeji aktivní. Je to trochu kostrbaté a vyžaduje to cvik, ale vlastně jde o docela zajímavý nápad.

Test Lexus RX 350h (2023)

Překvapila nás spotřeba paliva. Přestože jde o poměrně velké a těžké auto, dokáže dlouhodobě jezdit mezi 6 a 7 l/100 km. Čím více budete jezdit po dálnici, tím více bude spotřeba růst. Čím více naopak budete jezdit po městě, tím spíše bude spotřeba klesat a pokud budete jezdit jen po městě a nebudete příliš šlapat na plynový pedál, dokážete se dostat i pod šestilitrovou hodnotu, naopak pokud budete jezdit hlavně po dálnici, dostat se můžete i k devíti.

Závěr a cena

Nový Lexus RX vypadá na pohled jako velmi uhlazené auto zvenku a v testované nejvyšší výbavě jako luxusní jachta uvnitř. Posádka si totiž může užívat nejen bohaté výbavy, ale také čalounění kůží a obklady palubní desky, volantu a dalších částí dřevem. V kabině je při běžné jízdě klid a podvozek posádku konejší. Nejlépe mu svědčí klidná jízda, ale nebojí se ani rychlosti, dynamickou jízdu ale kazí typický projev převodovky e-CVT.

Český ceník Lexusu RX startuje na 1 790 000 Kč s DPH za testovanou hybridní motorizaci 350h v základní výbavě Business edition. I ta už má vše, co dnes pro jízdu v moderním autě potřebujete. Testovaná nejvyšší výbava Luxury  přidává další spoustu výbavy, která může posádku už opravdu rozmazlovat. Její cena je ale znatelně vyšší, stanovena je na 2 290 000 Kč. Připlatit si můžete pouze za metalický lak (40 000 Kč) nebo panoramatické otevíratelné střešní okno (50 000 Kč).

Technické údaje:

Auto:

Lexus RX 350h (2023)

Motor:

benzinový čtyřválec + 2x elektromotor

Objem válců:

2487 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol
(přední kola: spalovací motor + elektromotor,
zadní kola: elektromotor)

Výkon:

140 kW/190 koní (spalovací motor)
+ 134 kW/182 koní (přední elektromotor)
+ 40 kW/54 koní (zadní elektromotor)
= 184 kW/250 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

Spalovací motor: 239 Nm
Celkový točivý moment pohonné soustavy: 270 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

7,9 s

Maximální rychlost:

200 km/h

Převodovka:

bezestupňová (e-CVT)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,4-6,7 l/100 km

Emise CO2:

143-150 g/km

Objem nádrže:

43 litrů

Délka:

4890 mm

Šířka:

1920 mm

Výška:

1695 mm

Rozvor:

2850 mm

Pohotovostní hmotnost:

2040 kg

Objem zavazadlového prostoru:

612 / 1678 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

1 názor na “Test Lexus RX 350h | hybrid (2023)”

  1. Milan Novák

    Měl jsem ho půjčený ze servisu v Průhonicích a musím souhlasit s reportáží která tady je uvedena, spotřeba vás opravdu překvapí a jízda je fakt lahůdka,světě se a nechcete vystoupit,tyto vozidla jsou ne o jeden ale dva leveli jinde,budou kvalitní i za 15 let provozu to mě věřte.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru