Kia Sorento prošla v roce 2024 faceliftem. Nám se teď pod ruku dostala hybridní varianta. Osvěžené SUV s pohonem všech čtyř kol jsme provětrávali v Českém středohoří.
Když se poprvé světu ukázal model Sorento, bylo autorovi textu devět let. To se psal rok 2002, prezidentem byl v Česku Václav Havel, v únoru proběhly zimní olympijské hry v Salt Lake City, Východní Timor vyhlásil nezávislost na Indonésii a v Jižní Koreji se konalo poprvé v historii mistrovství světa ve fotbale. A právě v tenhle čas se v terénech v okolí Soulu proháněl zbrusu nový model Sorento.
Tehdy jako robustní SUV s rámovou konstrukcí ceněný primárně pro svou nezdolnou odolnost. Střih. Druhá generace v roce 2009 už se na křižovatce vypravila jinačím směrem. Výrazně se posunul jízdní komfort, zredukovala spotřeba a sorento se začalo více dostávat pod kůži rodinám. Další šmik. Třetí generace mezi léty 2015 až 2020 byla charakteristická nabobtnáním rozměrů, více prémiovým interiérem a pokročilejšími technologiemi. Mimochodem, platformu sdílela s rozlehlejší Kiou Carnival, respektive Sedona.
Design, interiér a technologie: Moderní luxus na čtyřech kolech
Aktuálně se v historických análech nacházíme ve čtvrté generaci, jež píše svou story od roku 2020. Náš 4815 centimetrů dlouhý parťák prodělal v roce 2024 facelift a právě od něj si přebíráme klíčky. Úkol zní jasně: prověřit, zdali sedí banální reklamní slogan, že nám sorento spolehlivě zlepší náladu. Při designové iniciační obhlídce by to mohla být pravda…
Auto vizuálně působí jako na steroidech požívaných s rozumem. Jinými slovy robustněji, nikoliv však přehnaně vulgárně. Tady se balanc povedl. Široký nárazník s vertikálními přívody vzduchu vzorně salutujícími v jedné linii pod světlomety vyznívá esteticky zdařile.
„Téčkové“ světlomety vypadají rovněž slušivě. Jednu pihu na kráse jim však motoristický bůžek nadělil: ani za příplatek nelze pořídit funkci Matrix. Designéři popracovali a přepracovali kapotu, jež zdobí minimalistické logo Kia. A co záď? Tam vyčnívají koncová světla s uhlopříčně vedenými LED zdroji. Novinku tvoří rozšířená paleta kol z lehké slitiny o osmnácti, devatenácti a dvaceti palcích.
Recenzované sorento navléklo hnědo-šedý metalický lak Volcanic Sand. Umocňuje dojem elegance a reprezentativnosti. Při našich hrátkách s konfigurátorem jsme ale dospěli k názoru, že Jihokorejci pasují nejvíc modré laky: tmavý Gravity a Mineral, odkazující k Pacifiku a třpytivým minerálům. Tato barva s perleťovým efektem je eňo ňuňo.
Teureogada. Víte, co to znamená? Korejsky pojďme dovnitř. U kompaktního crossoveru EV3 nám příliš „nechutnaly“ sedačky. Zde? Totální opak. Jsou perfektně dokonalé. Nota bene automatické přizpůsobení bočních polštářů. K tomu s funkcí odvětrávání, která přichází vhod v parném počasí. Moc příjemně se rovněž drží volant obšitý umělou (veganskou) kůží. Zpracování interiéru působí šlechticky, materiály detekujeme navýsost kvalitní. Jeví se decentně futuristicky, neztrácí však noblesu. Inženýři zkrátka nikde nepřestřelili.
Dominantu na horizontálně řešené palubní desce tvoří duet 12,3palcových obrazovek. Jedna posluhuje posádce coby digitální přístrojový štít, druhá jako displej infotainmentu s navigací. Grafika není úplná Liga mistrů, své si ovšem odehraje, abychom zůstali u fotbalového žargonu. V naší výbavě neabsentuje desetipalcový průhledový displej.
Provázání s chytrým telefonem je střelhbité, bezproblémové a šlape po celou dobu našich chvil. Bleskově tak pouštíme písničky z YouTube a kontrolujeme audiosystém Bose s tuctem reproduktorů. Opravdu velká spokojenost! Ta platí i s existencí otočných ovladačů, které usnadňují dotyčnému manipulaci.
Teď vysypme pár drobků kritiky. Mobil na bezdrátové nabíječce se relativně přehřívá. Dále jsme v minulých testech skuhrali na tlačení středového tunelu do nohy. Tím sorento netrpí. Lehce nepříjemná je však abnormálně vystouplá loketní opěrka ve dveřích.
Jinak se prizmatem prostornosti nedá vozu nic vytknout. Deluxe pocity zažívá jak šofér a spolujezdec, tak trojka na zadních sedačkách. Mimochodem, k mání je taktéž derivát se sedmi místy, třebaže pětimístná u nás vítězí. Prakticky tvarovaný zavazadelník pokračuje v identickém rytmu: velkorysosti. Skýtá báječných 697 litrů. Vzdušný interiér a tunu místa může podtrhnout ještě panoramatické střešní okno.
Jízdní vlastnosti, technologie a cena: Komfort na prvním místě
Než napneme plachty, zastavme se u technologické libůstky. Středový tunel disponuje rozpoznáváním otisků prstu v centrálním panelu. Snadno a rychle se tak člověk dostane ke svému uživatelskému profilu. Nyní můžeme na kompasovém voliči převodovky zvolit „déčko“ a vylétnout vstříc silnicím.
Hybridní sorento kombinuje agilní 1,6litrový přeplňovaný zážehový čtyřválec, lithium-iont polymerový akumulátor o kapacitě 1,5 kWh a elektromotor o výkonu 44,2 kW. Pohonná jednotka kooperuje s šestistupňovým automatem. Rozjezdy patří do kolonky velmi tiché a „smooth“. Když na Vinohradech držíme rychlost pod pokličkou, jihokorejské SUV konzumuje kilometry čistě na elektřinu. Převodovka řadí nenápadně jak dvojitý agent, „ucukanost“ absolutně mlčí.
Když mizíme do Českého středohoří k větrné Rané, logicky nám dochází, že hybridní sorento není čistokrevný atlet. Spíše vytrvalec s graciézním stylem, jenž klade akcent na (rodinný) komfort. Reakce na plyn jsou nicméně dostatečně svižné v jakýchkoliv momentech.
Řízení bychom zařadili do ranku příjemně tužších, čehož jsme my osobně skalními fanoušky. Na druhou stranu férově dodejme, že přední náprava kvůli měkčímu odpružení odpovídá na ostřejší změny směru s menší prodlevou.
Tradiční numerické okénko. Hybridní Sorento dosahuje souhrnného výkonu 215 koní, respektive 158 kW o maximálním točivém momentu 367 Nm. Síla nám tak na lounských okreskách nechyběla. Z nuly na 100 se sorento vydrápe za 9,7 vteřiny a nejvíce se podle oficiálních brožur rozuteče na 183 kilometrů v hodině. Nezapomeňme na sedmašedesátilitrovou nádrž, jež zajistí, že zastávky na čerpačkách nebudou dlouho potřeba.
Aktuálně ale zahýbáme pryč z asfaltového pódia: čeká nás terén, neboť vyvádíme se čtyřkolkou. Pohon 4×4 využívá systém TOD, jenž automaticky rozděluje točivý moment od sta procent na přední nápravě až po fifty-fifty rozdělení mezi předek a zadní nápravu. Ne, že by se tu sorento cítilo jako Karlos Vémola v Oktagonu, nicméně se ani v zabláceném a ošemetném prostředí neztratilo. Zde se sluší zmínit, že vozidlo nabízí trojlístek speciálních režimů pro různé povrchy: Snow, Mud a Sand.
Odhlučnění hodnotíme coby solidní. Samozřejmě že na hrubším podkladu ti bystřejší zaslechnou lehounký lomoz od kol. Což není nic anomálního v této kategorii. Naši pozornost ovšem třímá pevně v rukou armáda asistentů. Od autonomního nouzového brzdění přes udržování v jízdním pruhu až po brilantní 360° kamerový systém. Zpravidla nás divize asistentů vytáčí, u sorenta tyhle pocity zmaru roztály jak pistáciová zmrzlina po půl hodině na ostrém slunci.
Obecně zápasíme s tím, že během víkendu nám při bouřlivějších přesunech spotřeba povyskočí nad předem stanovený mantinel. U sorenta jsme si dali předsevzetí, že ji zkrouhneme. Že budeme něžní k plynovému pedálu. Nakonec z toho vylezlo příjemné skóre 6,8 litru na sto kilometrů.
Závěr a cena
Hybridní Kia Sorento představuje vůz, který musí i zaujatí kritici zasypat superlativy. Od osvěženého exteriéru k prostornému a šarmantnímu interiéru. Ještě teď vzpomínáme na relaxační sedačky, nadílku rozlehlosti vpředu i vzadu nebo zvukový zážitek od Bose.
Jízdní vlastnosti nejsou vrchol typu K2, což ani nemělo být záměrem. Tady jde hlavně o komfort a nikoli o závodění. A to sorento přináší bez kompromisu. Ano, někomu měkčí podvozek může říznout do masa jistoty v zatáčkách, ale my s vozem nebláznili. Povětšinou jsme volili mód Smart, jenž se snaží přizpůsobit stylu řidiče.
„No, a kolik za to chcete?“ zní nám v hlavě obligátní otázka, bez níž nemůže být závěr kompletní. Nejlevnější model Sorento HEV startuje na částce 1 199 980 korun. Konkrétně jde o pětimístné provedení 1.6 T-GDi 4×2 HEV s šestistupňovým automatem. Načež čtyřkolka se odlepuje od částky 1 249 980 Kč.
Námi testované sorento ve výbavě TOP vychází na 1 514 980 korun. Co jsme k základu měli navíc? Head-up displej, čtečku otisku prstů, hliníkové pedály, ventilované a relaxační sedadla nebo inteligentní parkovací asistent. Snad jen tedy cena může být menším otazníkem, který může odradit potenciální zájemce. Jinak je ale šedohnědé sorento trefa do černého.
Technické údaje | |
---|---|
Auto | Kia Sorento 1.6 T-GDI 4×4 HEV 6AT |
Motor | zážehový řadový čtyřválec + synchronní elektromotor s permanentním magnetem |
Objem válců | 1598 ccm |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Palivo | benzin + elektřina |
Pohon | všech kol |
Maximální souhrnný výkon | 158 kW / 215 koní při 5500 ot/min |
Výkon elektromotoru | 44,2 kW |
Maximální točivý moment | 367 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,7 s |
Maximální rychlost | 183 km/h |
Převodovka | 6° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 6,6 l/100 km |
Emise CO2 | 149 g/km |
Objem nádrže | 67 l |
Délka | 4815 mm |
Šířka | 1900 mm |
Výška | 1695 mm |
Rozvor | 2815 mm |
Provozní hmotnost | 1844 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 697 l |