Test Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi

Autor: Pavel Srp - 23. 11. 2016


Aby mělo auto ve střední Evropě nějaký výraznější úspěch, musí nabízet naftový motor, oblíbená je poslední dobou také automatická převodovka a velmi žádaná je karoserie kombi. To samozřejmě neplatí u luxusních aut, ovšem v segmentu střední třídy to platí bez výhrad. V prvních dvou případech neměla Kia se svým modelem Optima problém, v posledním bodě však přání zákazníků nedokázala splnit. Až do nedávna.

Kia Optima se původně nabízela pouze jako sedan, proti praktičtějším kombi uspět nemohla. Ve druhé generaci tak přijíždí s novou karosářskou verzí Sportswagon, ale také s novými výbavovými liniemi a silnějšími motory.

test-kia-optima-sportswagon-17-crdi-100-kw-p5

Design se povedl

Kombi přijíždí s názvem Sportswagon, zapomeňte na nějaké nudné „kombi“, „variant“ a podobně. Tato karosářská verze se poprvé představila v březnu na autosalonu v Ženevě. Už z prvních tamních ohlasů bylo jasné, že se design povedl. A je tomu tak i na denním světle, v běžném světě.

Přední část je až k B-sloupku prakticky stejná se sedanem, teprve od zadních dveří lze zaznamenat výraznější změny. Střecha tolik neklesá a zcela rozdílné jsou zadní partie, včetně koncových svítilen. Zadní část přitom nepůsobí tak, jako by ji na auto někdo násilím narouboval.

Vnitřní prostor

To zásadní u kombi je samozřejmě zavazadlový prostor, do něhož je nyní nejen mnohem lepší přístup, ale je také objemnější. Základní objem je 552 litrů, což je o 42 litrů více než nabídne Optima ve verzi sedan. Kufr se dá zvětšit sklopením (lze to páčkami přímo z kufru) dělených opěradel zadních sedadel, které po sklopení vytvoří prakticky rovnou ložnou plochu. Objem zavazadelníku vzroste až na 1 686 litrů. Někteří konkurenti však nabízejí ještě o poznání více…

test-kia-optima-sportswagon-17-crdi-100-kw-p3

Interiér vypadá moderně, oproti sedanu se v přední části nezměnil. Palubní deska je moderní, na pohled vypadá luxusně. Zajímavé jsou „švy“, které procházejí celou její šířkou. Při bližším pohledu ale zjistíte, že je to pouze šikovně vyrobený plast. Nutno však uznat, že na pohled to vůbec nevypadá špatně. 

Co do prostoru nebudou trpět ani cestující vpředu, ale ani vzadu, kde na rozdíl od sedanu mohou sedět i vyšší pasažéři. Přimlouval bych se nicméně za o něco nižší posez a delší sedák, protože dostatečně nepodpíral moje stehna. Sedadla jinak nabízejí dostatek pohodlí.

Motor, řazení a podvozek

Testovaná verze měla pod kapotou naftový motor 1.7 CRDi s výkonem 104 kW/141 koní a točivým momentem 340 Nm, který prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky poháněl přední kola (pohon všech kol Optima nemá). Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 10.2 sekundy a maximální rychlost 200 km/h.

test-kia-optima-sportswagon-17-crdi-100-kw-p4

Motor jako takový je příjemně kultivovaný a tichý, jenže auto s ním nemá žádnou výkonovou rezervu. Na hmotnost kolem 1,7 tuny jsou jeho parametry prostě jen dostatečné. Na běžné ježdění zcela dostačuje, ale předjíždění bude potřeba trochu připravit.

Motor ale vyniká spotřebou paliva. Ačkoliv na výrobcem slibovaných 4,4 l/100 km v kombinovaném režimu jsme se nedostali, nebyl problém jezdit za spotřebu kolem 5,5 l/100 km. Příjemný je fakt, že ať budete dělat, co budete dělat, přes 8 l/100 se dostat prakticky nelze. Jízda s poměrně odvážným využíváním pravé nohy na plynovém pedálu znamená zhruba sedmilitrovou spotřebu.

Bohužel jde o jediný naftový motor v nabídce, takže pokud vás občas chytají choutky ke sportovní jízdě, popřemýšlejte o benzínovém čtyřválci 2.0 T-GDI se 180 kW, který je o poznání dynamičtější. Ovšem papírově s dvakrát tak vysokou spotřebou paliva… A nebo je tu ještě hybridní verze, která stojí dynamikou i spotřebou mezi oběma verzemi.

test-kia-optima-sportswagon-17-crdi-100-kw-p2

On vlastně sportovní jízdě nakonec nesvědčí ani podvozek, který je naladěn poměrně komfortně. Společně s výrazně účinným posilovačem řízení nakonec vlastně ani nevíte, co se pod koly děje. Plusem je fakt, že auto nerozhodí prakticky žádné běžné nerovnosti a navíc je od kol klid, mínusem je naopak to, že se auto docela dost naklání a klid od kol zkazí hluk od podběhů kol, do nichž odlétají kamínky a podobně. Kia Optima Sportswagon je prostě stvořena pro pohodovou a pohodlnou jízdu, která ji jde opravdu velmi dobře.

Závěr

Kia Optima Sportswagon je poměrně slušná konkurence zavedeným premiantům střední třídy. Její největší nevýhodou nicméně je fakt, že pod kapotou nedokáže nabídnout silnější vznětovou verzi, která by nabídla jakýkoliv výkonový deficit. Nejsilnější motor je tak vlastně jediným možným. Pro svižnější jízdu tak bude potřeba zvolit benzínový motor, který je však spojen výhradně s nejvyšší výbavou GT a dáte za něj bez pár korun jeden milion. Ve všem ostatním je Optima Sportswagon dostatečně dobrým autem – je prostorná, pohodlná a při střídmém výběru příplatkové výbavy i cenově vcelku výhodná.

Cena výbavy Business Line s (jediným v nabídce) testovaným motorem 1.7 CRDi 104 kW startuje na částce 669 980 Kč. Už v této výbavě je ale to nejdůležitější. Auto na fotografiích je z druhé výbavy Exclusive, za níž zaplatíte minimálně 764 980 Kč. Příplatek za dvouspojkovou převodovku DCT čítá 55 tisíc Kč.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Pohodlný podvozek,Vyšší posez a krátké sedáky
Prostorný interiér,Omezená nabídka motorizací
Spotřeba paliva,Nemá v nabídce 4×4 ani „outdoorové“ verze
[/table]

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5540″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″] 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Optima Sportswagon
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 685 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,104 kW/141 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,340 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.2 / 3.8 / 4.4
Emise CO2:,113 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,4 855 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 470 mm
Rozvor:,2 805 mm
Pohotovostní hmotnost:,1620 – 1750 kg
Objem zavazadlového prostoru:,552 / 1686 litrů
Ceník:,ke stažení zde
Konkurence např.:,Hyundai i40; Volkswagen Passat; Škoda Superb; Mazda6; Peugeot 508; Renault Talisman; …[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru