Test Kia Optima 1.7 CRDi

Autor: Jan Karlík - 28. 3. 2016


Kia je na našem trhu známá především díky menším a rodinným vozům, v jejím portfoliu ale nechybí ani manažerský sedan. Můžete ho ještě pamatovat pod názvem Magentis, v současné době a již čtvrté generaci tohoto modelu ji však známe pod označením Optima.

Kia Optima se nachází ve velmi konkurenčním segmentu, v němž její soupeři nabízejí výrazně větší množství provedení a především motorů. Dokáže Optima v tomto segmentu prorazit? Jak moc vadí její jediný motor v nabídce? Na tyhle a další otázky jsme se ptali v redakčním testu.

Test Kia Optima (4)

Mnoho lidí považuje testovanou generaci Optimy za pouhý facelift té předešlé. Není tomu tak. Jedná se o novou generaci, nicméně Kia se rozhodla jít v podobných stopách jako například Audi a designové změny jsou opravdu minimální. Automobilka to samozřejmě přiznává a tvrdí, že design nebylo potřeba radikálně měnit. Většina zákazníků totiž hodnotila předešlý design kladně. Evropský designový tým pod vedením Petera Schreyera tedy novou generaci vytvořil na základech té předchozí a použil jen pár drobných retuší.

Optima si tak ponechala svou typickou chromovanou linku která se táhne podél celého vozu a končí až s C sloupkem, zajímavý detail, který evokuje takové velikány jako třeba Jaguar XJ. Přední část pak zdobí pozměněná maska chladiče, která je teď užší a má jiný design mřížkování, jiné jsou přední i zadní světlomety. Nové jsou také LED mlhové světlomety. Jinak je čtvrtá generace Optimy opravdu hodně podobná a po týdenním soužití musím konstatovat, že to není vůbec na škodu. Exteriér vozu působí velmi vyspělým a reprezentativním dojmem. Lehce se změnily také rozměry vozu, poslední generace se maličko natáhla, o těžko postřehnutelných 10 mm. A to díky změně rozvoru kol, je také o 25 mm širší a o 10 mm vyšší.

Test Kia Optima (3)

Omlazení se logicky dočkal také interiér, ve kterém se změny nesly ve stylu zjednodušení. Pryč je středový panel podobný tomu ze Cee’du, tedy poměrně dost orientovaný na řidiče. Ten nahradila jednoduše řešená palubní deska, která má výrazné horizontální dělení. Design interiéru působí svěžím dojmem, ale primárně je jednoduchý. Což nové Optimě propůjčuje pomalejší stárnutí. Některé prvky, jako například kovový rámeček lemující displej infotainmentu, dokonce evokuje některá Volva. Kia vsadila na kvalitní a měkčené materiály. Vrchní číst palubní desky vás dokonce zmate tak dobře, že máte pocit obšití kůží. Jedná se měkčený plast, nicméně stehy jsou provedeny vážně věrohodně, což není pravidlem. Pokud však budete vybírat svou vysněnou Optimu, držte se buď klasické černé a nebo elegantnějšího béžového provedení. Šedá barva interiéru působí unyle.

Displej navigace a multimediálního systému má 7” (nejvyšší výbava má 8” řešení) a je umístěný na vrchu palubní desky, kde je hezky na očích, hbitě reaguje na pokyny a potěší i moderní grafikou a intuitivním ovládáním. Se stejným systémem se můžete setkat také například v Hyundai Tucson. Testované provedení Exclusive spadá do zlaté střední cesty, nabízí slušnou základní výbavu, do které patří třeba automatická klimatizace, 7” infotainment s navigací, aktivní systém hlídání v pruzích, tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla i volant.

Sedadla jsou v této verzi polokožená a vzhledem ke svému pojetí jednoznačně naznačují, kde bude Optima vládnout. Jsou pohodlná a nabízejí dobrou oporu nohou. To samé se dá napsat o zadních sedadlech, kde zejména poznáte prodloužený rozvor. V podélném směru je tu opravdu hodně místa. Jedinou zásadnější výtkou je použití tvrdých plastů na středovém tunelu, vaše koleno vám o nich dá vědět. Bohatý prostor pro posádku však trochu omezuje prostor zavazadlový. V základním pojetí má 510 litrů. Takový Renault Talisman má dokonce 608 litrů. Zadní sedačky se navíc sklápí poněkud nešikovně, je potřeba v kufru odjistit páčku a pak opěradla ručně sklopit.

Test Kia Optima (1)

Zásadní otázkou při testování byla motorová paleta, kterou Kia pro Optimu nabízí. Je totiž velmi zjednodušená, v nabídce je (zatím) pouze jeden motor, který můžete kombinovat s dvojicí převodovek. Jedná se o vznětový čtyřválec s označením 1.7 CRDi. Ten můžeme znát už z předchozí generace, došlo však k nemalým změnám. Nové je například turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a elektronicky řízeným ovladačem nebo nové rozvodové kolo klikového hřídele. Tyto úpravy přinesly malý nárůst výkonu na 104 kW (+4 kW) a točivého momentu na výsledných 340 Nm (+ 20 Nm). Podařilo se také snížit hlučnost jednotky.

V našem případě byl motor propojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která má hladký chod bez vůlí a odporu. Celkově se pak i díky benevolentní spojce jedná o velmi dobře a lehce ovladatelné auto. Optima zaslouží pochvalu také za výborné odhlučnění, které propouští nepříjemný naftový zvuk pouze při studených startech. Hlavní devízou tohoto čtyřválce je však spotřeba. Dálniční přesun zvládnete do 6 l/100 km, pokud se budete jen trochu hlídat, není problém na okresních cestách jezdit za 5,2 litru! A to je na vůz střední třídy vážně výborná hodnota.

Jediný motor v nabídce může být na první pohled problém, automobilka mohla nabídnout alespoň dvě výkonová provedení. Nicméně úsporný naftový čtyřválec je v tomto segmentu – navíc na evropském trhu – zacílen naprosto správně. Jednotka má sympatický projev a hlavně nabídne výbornou spotřebu paliva, která spolu s velkou 70 l nádrží nabídne dojezd až 1 200 km.

Test Kia Optima

Podvozek tvořený vzpěrami McPherson vpředu a dvojitým lichoběžníkovým zavěšením vzadu se Kii vážně povedl. Na 17” litých kolech nabízí vynikající komfort a tlumení nerovností. Pohodlná sedadla, podvozek, obří dojezd, to všechno dělá z Optimy vynikající cestovní vůz. K tomuto pojetí je přizpůsobené také řízení, které jde velmi zlehka. Pokud se budete chtít s manažerským sedanem také svižněji svézt, Kia to sice zvládne, ale zároveň vám naznačí, že tohle není její teritorium. To budete muset jinam.

V testované výbavě Exclusive najdete xenonové světlomety, které jsou doplněny o halogenovou žárovkou pro dálková světla. Kombinace, která není úplně ideální, zde však funguje paradoxně dobře. Pokud vám nebude vadit jiná barevná teplota světelného kuželu, oceníte jeho rovnoměrné a dobré pokrytí zorného pole, což také není vždy zvykem. Pokud byste chtěli bi-xenony, musíte pořídit nejvyšší výbavu Premium.

Kia Optima ve své poslední generaci sice nenabídne nijak zvlášť sportovní svezení, nemůžete si třeba (zatím) vybrat silný benzínový motor, ale jeho kladné stránky leží úplně jinde. Jedná se o komplexně povedený vůz, který vás nadchne především úsporným motorem a vynikajícím dojezdem. Nabídne pohodlné svezení a prostorný interiér. K tomu dostane jako bonus reprezentativní vzhled. Pro Kiu nebude lehké přesvědčit zákazníky nabité střední třídy. Argumentem byl mohl být příchod praktické verze kombi. Testované provedení, ve kterém se připlácelo pouze za metalický lak karoserie (+ 18 000 Kč) vyšlo na 752 980 Kč. Což je vzhledem k přítomné výbavě a kvalitám vozu velmi slušná cena. A tady máte další argument…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Optima
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 685 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,104 kW/141 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,340 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.0 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1 / 3.7 / 4.2
Emise CO2:,110 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,4 855 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 465 mm
Rozvor:,2 805 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 590 – 1 705 kg
Objem zavazadlového prostoru:,510 / – litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru