Dnešní modely Lexus jsou rozpoznatelné na první pohled. Jejich design je odvážný, ale jednotný. A drží se toho i dosud nejmenší crossover UX, který jsme otestovali v hybridní verzi.
Odvážný design exteriéru
V jedné české pohádce o sobě čert tvrdí, že „je malý, ale šikovný“. Tahle hláška by se dala pro Lexus UX přetvořit na: „Je malý, ale odvážný.“ Platí to pro design, protože je na něm spousta detailů, které rozhodně stojí za pozornost.
Takovým detailem ale není přední maska, která má pro aktuální modely Lexus typický tvar a jde o jedno z hlavních poznávacích znamení. Tím, co opravdu zaujme, je zejména zadní část modelu UX. Tam je totiž mezi zadními světly nepřerušovaný svítící pruh a netradičně jsou tvarované i samotné světlomety. Na jejich vrchní části je totiž „ploutvička“, která není nepodobná klasických americkým autům.
Japonská značka karoserii z hlediska designu jasně navrhla tak, aby působila jako SUV. Ať už jsou to samotné proporce nebo plastové nástavce blatníků, ale pokud se posadíte do interiéru a rozjedete se, budete si připadat jako v mírně zvednutém hatchbacku. A není to špatně, ba právě naopak – zejména z pohledu jízdy.
Zajímavý interiér
Na moment se ještě vrátím k designu interiéru. I v tom je jasně čitelný rukopis značky Lexus a v testovaní výbavě potěší velkým středovým displejem. Jeho čitelnost je skvělá, ale grafika tak úplně nekoresponduje s moderním zbytkem auta. A totéž platí o již tolikrát kritizovaném ovládání prostřednictvím touchpadu. Jakkoliv jsem si na něj po několika dnech používání zvykl, stále se mi stávalo, že jsem se netrefil přesně tam, kam jsem chtěl. Je ale možné, že to, co se nelíbí mně, jinému bude vyhovovat. Pěkným detailem je loketní opěrka mezi předními sedadly. Kromě toho, že se otevírá – podobně jako například v Mercedes-Benzu třídy S na obě strany – jsou v její přední části ovladače k multimédiím. Netradiční řešení, které se mi ale při praktickém používání líbilo.
Kabina je pro čtveřici cestujících dostatečná, přesto nejde o auto, které by prostorem pro posádku na zadních sedadlech plýtvalo. Přesto se tu člověk s vzrůstem 180 cm vcelku pohodlně posadí. Větší problém už to může být v zavazadelníku, jehož podlaha je hodně vysoko. Ani objem 320 litrů nezní nijak oslnivě.
Klid a ticho při jízdě
To, čím si mě Lexus UX získal nejvíc, to byl klid na palubě. Po stisknutí tlačítka se motor neozve, protože jde o hybrid. O to víc potěší fakt, že skoro slyšet není třeba ani stahování bočních oken, automobilka je navíc naprogramovala tak, že před dojetím do obou koncových poloh zpomalí tak, aby byl dojezd co nejhladší.
Díky hybridnímu pohonnému ústrojí je ticho i při jízdě. Označení UX 250h prozrazuje kombinaci dvoulitrového čtyřválce, pracujícího v Atkinsonově cyklu spalování s elektromotorem. V řeči čísel to znamená 146 koní a 180 Nm ze spalovacího motoru a 109 koní a 202 Nm z elektromotoru. V nabídce je Lexus UX 250h nejen s pohonem předních kol, ale i s pohonem všech kol E-FOUR, což zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě se 7 koňmi a 55 Nm.
Motor je spojen s převodovkou e-CVT, což je vlastně „bezestupňová“ převodovka. A ta bude fungovat přesně podle toho, jak budete šlapat na plynový pedál. Pokud na něm budete stát jako na rýči, pak se bude projevovat typicky vytočeným motorem ve vysokých otáčkách, kde má motor nejvyšší výkon. Pokud se naopak přizpůsobíte celkovému pohodovému naladění auta, pak se bude spalovací motor (pokud nepojedete zrovna na elektřinu) převalovat jen těsně nad volnoběhem a v interiéru tak bude ticho. Když bude potřeba přidat, ten první impuls přijde stejně od elektromotoru, jehož točivý moment je k dispozici prakticky od nulových otáček. Jestliže není v bateriích dostatek energie, připojuje se spalovací motor prakticky ihned, doprovodí to jen opravdu velmi decentní škubnutí. Naopak při deaktivaci spalovacího motoru vše proběhne naprosto hladce.
Nad jízdou navíc nemusíte nijak přemýšlet. S elektrickou energií si auto hospodaří zcela samo. Tím, že nejde o plug-in hybrid, ale jen o hybrid, nepřipojuje se auto do zásuvky a baterie se dobíjí jen při jízdě, rekuperací. Výhodou je, že brzdový pedál nemá žádné „mrtvé zóny“ a po celé délce trajektorie pedálu reaguje stejně.
A spotřeba paliva? Při výrazném, asi 70% využívání dálnic, cca 10 % města a 20 % okresních silnic, jsem během testovacího týdne nakonec jezdil se spotřebou 5,9 l/100 km. Když se vydáte do města, klidně můžete jezdit do 5 l/100 km.
Povedený podvozek
Za asi sedm stovek kilometrů, které jsem s autem najel, mě nejvíc zaujal podvozek. Jeho naladění se totiž Lexusu vážně povedlo. Testované auto obouvalo 18″ disky s pneumatikami 225/50 R18 a s nerovnostmi se potýkalo naprosto skvěle. Pod koly se zmenšovaly natolik, že o nich posádka věděla jen tak nějak zdálky, přičemž kola neztrácela kontakt s vozovkou ani na sebe více rozbité silnici.
Zábavu v zatáčkách si ale neužijete. Celkové naladění auta je jednoduše do komfortu a ostré jízdě nakonec nepřidá ani bezestupňová převodovka. Něco jako manuální režim sice automat má, ale ani to vám sportovní pocit z jízdy nevykouzlí. A dokonce ani sportovní jízdní režim, který se přepíná jedním z „tykadel“ na vrchu kapličky přístrojů. Je to chyba? Nemyslím si, naopak se mi líbí, že Lexus svého řidiče nenutí sportovat či pospíchat a spíše si ho získává pro pohodovou jízdu.
Závěr a cena
Lexus UX je nejmenší z crossverů japonské značky, ale jeho design je zároveň nejodvážnější. Přesto to není na úkor kvality zpracování, protože ta je prvotřídní. Potěší také tím, jak jezdí – a to nejen z pohledu dynamiky či spotřeby paliva, ale i díky naladění podvozku.
Ovšem všechny ty superlativy si nechá Lexus také zaplatit, cenovka za auto je totiž – stejně jako auto samo – prémiová. Na druhé straně potěší aktuální akční nabídka, kterou si české zastoupení značky pro zákazníky připravila. Startovní cena tak není obvyklých 900 000 Kč, ale v současnosti začíná na akčních 738 000 Kč s DPH.