Pozor! Přijíždí ladná italská kráska. Takhle se dá v krátkosti popsat nový crossover Fiat 600, který jsme vyzkoušeli v elektrické verzi. Získal si vůz naše srdce?
„Dneeeeees se podíváme zpátky do minulosti na toooooooooo, jak je to s historií slovutného Fiatu 600.“ První zmínky sahají do letopočtu 1955, kdy se vypravil na prošlapávání cesty mladšímu sourozenci Nuova 500. Ostatně oba vozy měly identickou konstituci – motory uložené vzadu a pohon zadních kol. „Šestistovka“ se vyšvihla i zahraničích licencích, kde sbírala úspěchy tři dekády. Další vzkříšení následovalo v roce 1998, v němž se zrodil model Seicento, čili slovy nápis 600. Mimochodem, na „šestistovku“ rovněž navazovalo třeba ikonické Punto nebo Uno. Ale dost dějin, třebaže nový Fiat 600 sjíždí z linek v Tychách – stejně jako jeho předchůdce ze sklonku devadesátých let.
Střih. Kalendář ukazuje červen 2024 a my si vyzvedáváme „baterkovou“ variantu Fiatu 600e ve vymóděné verzi La Prima. Když si auto prohlížíme zepředu, hltáme pohled do vábivých očí. Možná to zní zvláštně, ale designéři přední světlomety opravdu navrhli tak, aby připomínaly ženské oči s upravenými řasami. A povedlo se! Líbivých vychytávek však dešifrujeme celou řadu. Kupříkladu vkusných nápisů číslovky 600 nacházíme bezpočet. Za nejvzhlednější vnímáme tu na zadním nárazníku, jež navíc blyští na podkladu italské trikolóry. K tomu přidejme krásná obdélníková zadní světla a lahodné pomerančové lakování s černou polevou v podobě detailů a stačí se do městského SUV zakousnout.
Šup dovnitř. Též v interiéru čeká na řidiče a spol. spousta cingrlátek. Namátkou třeba vyšité nápisy Fiat na giga pohodlných sedačkách. Co nás však moc baví – představuje kryt odkládací schránky ve středovém tunelu, jenž se roluje. Za nás ideální plocha pro uložení telefonu, neboť mobil po materiálu vůbec neklouže a jako na povel drží. Palubní deska je pěkně posetá lakovaným dekorem, byť se trošku obáváme, že nebude rezistentní vůči škrábancům, jež můžou způsobit gelové nehty a tak podobně. Z palubní desky se vzpíná 10,25″ dotykový displej infotainmentu, který na pokyny reaguje bleskově a manipuluje se s ním intuitivně. CarPlay funguje okamžitě, třebaže se nám dvakrát stalo, že zvuk při přehrávání písniček z youtube vypadl. Po resetu aplikace ovšem vše znovu běželo jako švýcarské hodinky.
Avanti sulle strade, neboli vzhůru na silnice! Podvozek je libově naladěný v měkčím módu, útoky nerovností odráží nadmíru chvatně. Nejvíc vozu, z něhož je brilantně vidět, sedí městský provoz. I proto se s ním vypravujeme na pravé italské gelato do srdce hlavního města. Díky elektrickým značkám nadto parkujeme pod Hradem hravě. Řízení označujeme za přesné, pohonné ústrojí plní loajálně všechny rozkazy. Nominálně se bavíme o jediném elektromotoru vpředu o výkonu 156 koní, kterému dodávají „šťávu“ lithiové baterie umístěné v podlaze s využitelnou kapacitou 51 kWh. Oficiální data Stellantisu deklamují maximální dojezd 409 kilometrů, elektromobil se však dokáže vyškrábat na hodnotu (jen) 400 km.
V metropolitním křižování a okreskách středních Čech elektrická 4,2 metru dlouhá „šestistovka“ dominuje díky své adekvátní kompaktnosti. Na dálniční skotačení není italská kráska úplně uzpůsobená, třebaže sportovní režim je šoférovi k dispozici. Dlužno však podotknout, že sportovní modus de facto jenom odemkne plný výkon elektromotoru, který tlačí sílu na přední nápravu. V numerickém okénku doplňme, že model Fiat 600e vystřelí z 0 na 100 km/h za devět vteřin a maximálně ze sebe vymáčkne tempo 150 kilometrů v hodině.
Co se týká ukrajování energie, nejúspornější je logicky „seicento“ ve městě, kde se během prvních tří dnů kamarádění dostáváme na hodnoty 14,6 kWh na sto kilometrů. Na typu komunikací, kde je maximální rychlost stanovena na 130 km/h, spotřeba narůstá – v našem případě slabě pod 20 kWh/100 km. Dobíjecím prizmatem lze nejvýše „doručit“ 11 kW AC proudem a stejnosměrným 100 kW. Přičemž na rychlonabíjecím boxu při čtyřiceti procent kapacity baterky teklo do „šestistovky“ maximálně 65 kW.
Dál nesmíme promlčet solidní objem zavazadelníku, který činí 360 litrů. Kufr má k tomu dvojité dno, čili kabelový pletenec nekoliduje s taškami a dalšími převáženými věcmi. Důstojný prostor čeká taktéž na cestující vzadu, status sardinek zde rozhodně nehrozí. Na pozici šoféra ještě pro úplnost vpasujme informaci, že existuje možnost využití masážního programu, který i nám občas přišel vhod.
Závěr
Italská „šestistovková“ modelka je nádherné auto. Baterkový crossover nevyzařuje pouze estetično, v městském ucpaném provozu úzkých uliček k tomu přiklusává také s praktičností a jistou dávkou úspornosti. Ničím vás nedeptá, snadno se do něj nastupuje, užíváte si z něj dobrý výhled, všude se s ním bez trablů vejdete. Posíláme smeknutí na Apeninský poloostrov. Startovací cena za elektrický model se ve variantě Red odlepuje od částky 799 900 korun. Námi testovaná – nabitější a luxusnější – verze La Prima s panoramatickou a couvací kamerou, ambientním osvětlením či elektrickým otevíráním kufru v ceně se odpichuje od cenovky 909 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Fiat 600e |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | předních všech kol |
Výkon: | 115 kW/156 koní |
Točivý moment: | 260 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,0 s |
Maximální rychlost: | 150 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 15,1 – 15,2 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 54 kWh (využitelná kapacita: 51 kWh) |
Délka: | 4171 mm |
Šířka: | 1781 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1523 mm |
Rozvor: | 2562 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1595 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 360 / 1261 litrů |