Mezi elektrickými auty už je dnes docela slušný výběr. A platí to i v případě, že budete chtít něco hodně nevšedního. Značka DS Automobiles se svým designem nikdy nedržela úplně při zemi, takže jejich první elektromobil v tomhle není výjimkou. Pětidveřový crossover hýří originálními křivkami, zajímavými detaily a přidává i parádičky, které mají prostě a jenom udělat dojem na okolí.
Třeba přední světla jsou tvořená krystaly a po odemknutí se rozsvítí fialově. Pozornost nepřitahují náhodou, disponují totiž technologií LED Matrix, což v téhle třídě rozhodně není samozřejmost. Auto tak svítí v dálkovém režimu, zhasínáním jednotlivých segmentů ale zabraňuje oslnění ostatních řidičů. Další ne úplně běžnou věcí jsou v automobilové sféře třeba vyjížděcí kliky, které po rozjezdu splynou s karoserií. Že Francouzi k vývoji přistupovali s čistou hlavou je hodně vidět také v interiéru.
Kosočtverec, kam se podíváš
Vnitřek konkrétního kusu byl vyveden ve světlé kůži, a to včetně volantu. Hodně se tady pracuje se symbolem kosočtverce, který se objevuje jak v podobě prošívání palubní desky nebo dveřních výplní, tak i ovladačů a výdechů ventilace. Chce to trochu zvyku, protože tlačítka nejsou úplně sdružena do logických celků. Jestli ale auta nestřídáte častěji než ponožky, dostane se vám to po chvíli do krve. Největší bolehlav vám zpočátku způsobí hlavně ovladače oken přesunuté na středovou konzoli, ale i tohle je hlavně o zvyku. Však stejné rozložení najdete třeba ve starých bavorácích.
Mnohem podstatnější je, že si DS pohlídalo kvalitu, která je tady velmi slušná. Některé materiály sice nedosahují úplně prémiové kategorie, ale části, které máte většinu času na očích, jsou vyvedeny opravdu poctivým způsobem.
Pocitu déjà vu se ale nezbavíte při pohledu na páčky blinkrů, vnitřní kliky nebo volič převodovky. Ty totiž pochází ze skladů koncernu PSA a do jinak prémiového vnitřku moc nezapadají. Také multimediální systém vám bude povědomý, jenže zatímco v levnějších modelech neurazí, optikou prémiového modelu nenabídne moc rychlé reakce.
Místa na zadních sedadlech jsou spíše nouzová. Kromě krkolomnějšího nastupování se vzadu nesedí moc pohodlně. A neužijete si ani výhledů, protože designová ploutev ubírá hodně ze zadního okna. Na příležitostnou přepravu nebo další odkládací prostor ale zadní sedačky poslouží dobře.
Kufr nabídne obstojných 350 litrů, ale zamrzí, že se nemyslelo na nějaké elegantní uložení nabíjecích kabelů pod podlážkou. Vždycky vám tak bude pouzdro s kabely ubírat pár litrů z celkového objemu.
Známá technika v luxusním kabátku
Po technické stránce se DS 3 spoléhá na klasickou techniku shodnou s ostatními sourozenci koncernu PSA. Pod kapotou se tak nachází elektromotor o výkonu 100 kW a 260 Nm točivého momentu. Baterie disponuje kapacitou 50 kWh, reálně využitelných je o deset procent méně. Příjemné ale je, že akumulátory neubraly nic z prostoru pro posádku nebo zavazadla.
Pocitově jede DS 3 stejně jako jeho ostatní elektrosourozenci. Tiše, hbitě a poměrně dynamicky. Na stovce je za 9 sekund a umí jet až 150 km/h. Ve městě je díky instantní odezvě na plyn DS 3 pěkně mrštná. Absence konvenční převodovky navíc zaručuje, že vás nebude obtěžovat žádné škubání, rychlost nabírá plynule tak, jak to elektromobily umějí.
Slušnou práci odvádí také podvozek, který je u klasických spalovacích verzí na nerovnostech trochu jankovitý. Tady je naladění měkčí, nerovnosti podvozek pohlcuje mnohem ochotněji a neobtěžuje posádku hlukem nebo snad ránami. Za mě tak ze všech typů pohonu odvádí nejlepší práci právě elektrická verze.
Z dojezdu nemusíte mít strach, tedy pokud netrávíte většinu času na D1. Tabulkově slibuje DS 3 ujet až 320 kilometrů, reálně se dostanete na nějakých 250 kilometrů, v zimě je to s tepelným komfortem okolo dvou set kilometrů. A s tím už se dá žít. Škoda jen, že ukazatel dojezdu není úplně přesný a dobrou představu si neuděláte ani z ukazatele nabití, protože ten je znázorněn malým proužkem na digitálním panelu.
Pokud ale jde o samotné dobíjení, tak tady DS 3 dalece přesahuje možnosti většiny dobíjecích stanic. Dokáže totiž využít výkon až 100 kW, takže z 0 na 80 % to zabere jen půl hodinku. Naopak z úplně obyčejné zásuvky si do úplného nabití počkáte až 16 hodin.
Závěr a cena
Ze všech motorizací v DS3 Crossback zanechává právě ta elektrická nejlepší dojem. V luxusně pojatém interiéru oceníte, že motor nevydává žádný hluk nebo vibrace, a protože tady není konvenční převodovka, je i samotná jízda nerušeně plynulá. A může být i nenuceně svižná. Interiér jako takový přináší zajímavé nápady, slušné řemeslné zpracování i zajímavé technologie.
DS3 sází hlavně na emoce, které dávkuje plnými hrstmi. Praktičnost nebo užitná hodnota tady nehrají moc důležitou roli, obzvlášť když do toho zahrnete i cenu. Ta se drží v obvyklých elektromobilních mezích, kompaktní crossover si automobilka cení na bezmála milion. Není to málo, značka DS ke všem svým autům standardně přihazuje také docela zajímavou službu Freedrive, kde je zahrnutý i servis včetně opotřebených dílů, a to na 5 let nebo 60 tisíc kilometrů.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,DS Automobiles
Typ:,DS3 Crossback e-tense
Motor:,synchronní motor
Pohon:,předních kol
Výkon:,100 kW
Točivý moment:,260 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,9
Maximální rychlost:,150 km/h
Převodovka:,stálý redukční převod
Spotřeba paliva (kWh/km):,16.9
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita akumulátorů:,50 kWh
Maximální dojezd:,320 km
Délka:,4118 mm
Šířka:,1791 mm
Výška:,1534 mm
Rozvor:,2588 mm
Pohotovostní hmotnost:,1525 kg
Objem zavazadlového prostoru:,350 / 1050 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]