Test Citroën DS3 1,6 BlueHDi 100

Autor: Pavel Srp - 26. 2. 2015


Citroën modernizoval DS3, pozná to ale vlastně jen zkušené oko. Designových změn je poskrovnu, vlastně se soustředily jen na několik nových barev, nový design kol, aktivní bezpečnostní prvek v podobě funkce City Brake, na pár nových motorů či nová přední LED světla.

test-citroen-ds3-16-bluehdi-100-p1

Vlastně ještě jedna velká změna tu je, testovaným autem je „ještě“ Citroën DS3, ale nově už tohle auto nebude Citroënem DS3, leč pouze DS 3. DS se stala samostatnou značkou, která chce konkurovat prémiovkám (zrovna třeba DS 3 půjde například po MINI) a stylovkám, jako je třeba Fiat 500. Značka DS chce nabídnout stylový design, bohatou výbavu, kvalitnější materiály a velkou míru individualizace.

Ačkoliv je Citroën DS3 na trhu již pět let, stále působí svěžím dojmem. Zásadnější designové změny tak vlastně ani nebyly potřeba. Nová přední světla vypadají dobře a kombinují xenonové výbojky s LED parkovacími světly a LED blinkry, jejichž blikání neprobíhá standartně, ale dynamicky. Nerozsvítí se totiž všechny diody najednou, ale rozsvěcují se postupně ve směru od středu auta do vnějšku (viz VIDEO).

Druhou největší novinkou je bezpečnostní automatický systém brzdění Active City Brake, který umožňuje zabránit menším kolizím při nízké rychlosti. Laserové čidlo s malým dosahem umístěné v horní části čelního skla detekuje vůz jedoucí stejným směrem nebo stojící před autem. Při jízdě do 30 km/h čidlo spouští v případě potřeby automaticky brzdění, aby nedošlo k nárazu a nebo jeho rizika co nejvíce minimalizovalo.

test-citroen-ds3-16-bluehdi-100-p2

Interiér je na pohled prakticky beze změny. Dominují mu pomerně pohodlné sedačky s vyšším posezem. Sedačky mají na pohled velmi výrazné boční vedení, to e však v praxi příliš neprojevuje a tělo v nich plave. DS3 má pro posádku také pouze trojici dveří, na zadní sedadla se lze dostat pouze po sklopení opěradel a odsunutí těch předních. Zvládnout to lze jednou rukou a dobrou zprávou je, že po zaklopení zpět, si sedadlo pamatuje svoje původní nastavení. Zadní sedadla příliš prostoru nenabídnou, vejdou se tam snad jen malé děti nebo vaši kamarádi bez nohou, šetřilo se nejen s místem na nohy, ale i pro hlavu. Prostorem nehýří ani zavazadelník, v základním uspořádání nabízí 285 litrů.

Zvyk chce ovládání klimatizace, ovladače jsou sice velké, ale aby udělaly, co mají – tedy snížit nebo zvýšit teplotu případně změnit zdroj ofuků – je potřeba je tisknout důrazně. A myslet bude potřeba i při ovládání hlasitosti rádia, protože k tomu neslouží nabízející se otočný ovladač uprostřed, ale tlačítka v jeho levé části.

Pod kapotou testovaného vozu byl jeden ze dvou nových naftových motorů, slabší 1,6 BlueHDi 100. Jak název napovídá, jde o šestnáctistovku s výkonem necelých 100 koní (73 kW/99 koní) a s točivým momentem 254 Nm. Spotřebu tohoto nového motoru splňujícího normu EU6 slibuje automobilka dokonce na hranici 3,0 l/100 km, ale v průběhu testu jsme se pohybovali kolem 5 l/100 km. Ale to je i tak – zejména vzhledem k městské a svižnější jízdě mimo město – vcelku dobrá hodnota.

test-citroen-ds3-16-bluehdi-100-p3

Hned po startu o sobě dá motor (hlavně za studena) vědět, není úplně tichý. Díky maximu točivému momentu až od 1750 ot./min je agregát v nejnižších otáčkách poměrně vláčný, v těch vyšších pak potěší příjemným zátahem. Auto s ním není žádným dravcem, ale na svižné přesuny i občasné dovádění na okresních silnicích postačí. Vždyť testovaná DS3 váží jen 1 160 kg. Zdálo se mi také, že podvozek je naladěn komfortněji než u benzínového THP-čka.

Motor byl spojen s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, s véééélmi dlouhými převody. To sice pomáhá spotřebě paliva, ale zpočátku obtěžuje zejména při jízdě po městě. Tam, kde jste v jiných autech zvyklí řadit trojku nebo čtyřku, se trojka v DS3 skoro dusí a nebo stěží překoná volnoběžné otáčky. Řazení je nicméně dobré, vcelku přesné, ač s relativně dlouhými drahami.

Jenže Citroën je s DS3 hodně ambiciózní a sebejistý, nejlevnější provedení s motorem 1.2 PureTech 82, tedy s atmosférickým tříválcem, stojí 424 900 Kč, testovaná motorizace startuje nad půl milionem. A to už je teritorium možná dokonce i zábavnějších a zajímavějších aut jako je například již jednou zmíněné MINI…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:, Citroën (DS)
Typ:,DS3
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 560 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,73 kW/99 koní v  3 750 ot./min
Točivý moment:,254 Nm v 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.8 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,3.0
Délka:,3 948 mm
Šířka:,1 715 mm
Výška:,1 458 – 1 483 mm
Rozvor:,2 464 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 160kg
Objem zavazadlového prostoru:,285 / 1 050 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru