Citroën C4 prošel modernizací, která je patrná na první pohled. Nezměnil se ovšem pouze vzhled, nýbrž i technika, protože pod kapotou mohou být i nové motorizace. My jsme ovšem v testu vyzkoušeli klasický 1,2litrový přeplňovaný benzinový tříválec s automatickou převodovkou.
Co je nového?
Francouzská automobilka se v rámci faceliftu oblíbeného modelu C4 zaměřila hlavně na to, aby jej vzhledově přiblížila ostatním nedávno představeným modelům a dala jasně najevo, do jaké rodiny patří. Změny jsou nejviditelnější na přídi. Místo dosavadních chromových lišt, které zároveň tvořily logo automobilky, se Citroën vrátil ke svému historickému znaku. V masce chladiče tak nyní najdeme dvojitý šíp v oválu.
Přední i zadní světlomety dostaly nové LEDkové pásy. Zajímavé také je, že přední světlomety se v rámci modernizace přesunuly výš a jsou nyní spojené v jeden celek. Mimochodem, právě Citroën byl přitom před lety jednou z prvních značek, která světlomety rozdělila do několika úrovní, kdy zvlášť bylo denní svícení a blinkry a zvlášť pak také hlavní světlomety. Teď se ovšem Francouzi opět vydávají opačnou cestou.
Interiér se ale téměř nezměnil. Jedinou větší novinkou je tak asi jen odstranění výsuvné konzole pro spolujezdce, kam se dříve dal upevnit tablet. Potěší, že zůstalo i klasické ovládání klimatizace pomocí tlačítek. Před řidičem je stále malý, ale přehledný digitální displej, který ukazuje potřebné jízdní údaje, ale nenajdeme v něm otáčkoměr. Na druhou stranu u testovaného auta s automatickou převodovkou to ani nutně není potřeba.
Vnitřní prostor
Co se prostoru týká, ani tady žádné změny nečekejme. Citroën C4 na tom v rámci svého segmentu kompaktních aut není vůbec špatně. Díky rozvoru náprav 2670 mm je i na zadních sedadlech dost místa pro nohy, i když nad hlavou už je to o něco horší. Může za to tvar auta, konkrétně klesající linie střechy. Ani tak tu ovšem průměrně vzrostlí Evropan nebude mít s místem problém. Potěší, že ani vzadu nechybí výdechy klimatizace nebo USB porty.
A co kufr? Do toho je velmi dobrý přístup pomocí pátých dveří. Jeho základní objem je velmi slušných 380 dm³ (litry automobilka v technických údajích neudává). Po sklopení opěradel zadních sedadel se dá navíc zvětšit až na 1250 dm³.
Za volantem
Modernizace přinesla také nový motor, který už z modelů koncernu Stellantis známe a párkrát jsme jej už testovali, namátkou pod kapotou Opelu Corsa, Opelu Astra, Peugeotu 5008 nebo Peugeotu 3008 a podobně. Jde o přepracovaný benzinový tříválec 1.2 PureTech s přeplňováním turbodmychadlem, který nově používá místo rozvodového řemenu v oleji klasický řetěz. Ten by měl vyřešit dřívější problémy s opotřebením řemenu a možným zanesením olejového čerpadla jeho zbytky. O kolik bude nové řešení spolehlivější, ukáže až čas.
Tenhle motor ale pod kapotou nemáme, my tam u testovaného auta máme starší 1.2 Puretech bez elektrifikace. Jeho výkon je 96 kW/131 koní a točivý moment vrcholí 230 Nm. Spojen je výhradně s pohonem předních kol a osmistupňovou automatickou převodovkou s hydroměničem. Technické údaje dále prozrazují, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 9,2 sekundy a maximální rychlost je 200 km/h.
Na papíře to nevypadá špatně a špatně to nevypadá ani za jízdy, přestože žádná výkonová rezerva tady vlastně není. Na druhou stranu to k celkovému naladění auta sedí, protože pro běžné ježdění, kdy splynete s okolním provozem autu není co vytknout. A pokud byste přeci jen chtěli předjet pomalejší auto na okresce? Problém to není, jen si musíte nechat nějaký čas na to, než převodovka podřadí (ale můžete si pomoci samo páčkami na volantu) a motor se vytočí.
Pokud pak najedete na dálnici a pojedete na hranici povolené rychlosti, můžete si všimnout toho, že převodovka odřadí na nejvyšší rychlost a motor bude točit jen něco málo přes dva tisíce otáček. Motor je navíc poměrně slušně odhlučněný, což platí nejen při jízdě po městě, ale právě i při jízdě po dálnici.
A spotřeba? Při takto běžné jízdě se dostanete klidně k průměrným šesti litrům na 100 ujetých kilometrů v kombinovaném režimu. Navíc je tu hodně velká palivová nádrž, takže akční rádius bez toho, abyste musel tankovat, bude opravdu dlouhý. Nádrž je totiž 50litrová, což dnes už nemají ani mnohá o třídu větší auta…
Je to navíc Citroën, což znamená, že je tu kladen důraz na pohodu a komfort na palubě. I když už nepoužívá hydropneumatický podvozek, tak tu má jiné řešení. Modernizovaný Citroën C4 má totiž tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, což znamená, že stále dokáže spoustu nerovností velmi překvapivě utlumit. Jde o auto, které by se v dané kategorii dalo označit jako jedno z těch nejpohodlnějších, s čímž ovšem souvisí i fakt, že karoserie má v zatáčkách větší náklony.
Mimochodem, potěší fakt, že Citroën myslí i na řidiče, kteří nemají rádi všemožné pípání a čas od času třeba i překročí rychlost. I modernizovaná C4 má totiž samozřejmě „inteligentní“ asistent rychlosti, který řidiče upozorňuje na to, že překročil aktuálně maximální povolenou rychlost. Pípání je sice poměrně decentní, ale pořád značně otravné. Francouzi ovšem přišli s řešením, kterým je možnost rychlé deaktivace vybraných asistentů a systému start-stop pomocí dlouhého stisku tlačítka s obrysem autíčka. To se nachází vedle tlačítka na startování auta. Jde to samozřejmě i v infotainmentu, ale je to složitější a delší.
Závěr a cena
Citroën C4 po modernizaci sjednotil vzhled s aktuálními nejnovějšími modely značky, upraveny byla zejména světlomety a vrátilo se i tradiční logo. V interiéru zůstalo vše důležité beze změn, což platí i pro praktické detaily, jako je například ovládání klimatizace a topení tlačítky. Testovaný „čistě“ benzinový tříválec není sice trhač asfaltu, ale je příjemně tichý, navíc jej doplňuje komfortně naladěný podvozek, což při jízdě znamená příjemnou pohodu.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější verze Citroënu C4 aktuálně startuje na půl milionu korun, za které dostaneme buď 100koňový mild-hybrid v základní výbavě You nebo testovanou motorizaci v testované prostřední výbavě Plus. V nabídce jsou také čistě elektrické verze s dvěma velikostmi baterie, jejichž cena v nejnižší výbavě startuje na 729 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Citroën C4 Petrol 130k Automatic |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 96 kW/130 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 230 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,2 s |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,9 l/100 km |
Emise CO2: | 134 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4350 mm |
Šířka: | 1800 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1520-1525 mm |
Rozvor: | 2670 mm |
Provozní hmotnost: | 1341 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 380 / 1250 dm³ |
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.