Tentokrát si vysvětlíme nadpis hned na začátku. Při pohledu zvenku je C4 Aircross téměř typickým Citroenem a modelu C4 se podobá opravdu hodně. Jenže když otevřete dveře, všechno je jinak. Design palubní desky a ovladačů se od cé-čtyřky liší a nepřipomíná francouzské kořeny ani náznakem. Vysvětlení je jednoduché – peníze. C4 Aircross totiž vznikla na původních základech Mitsubishi ASX a palubní deska je jen s minimálními změnami zcela převzata.
A podobné je to i při jízdě. Podvozek má sice měkčí nastavení než výchozí ASX, stále to však není ta typická plavná a houpavá jízda Citroenu. I když to už také až tak neplatí. Modely DS (například testované DS4 nebo DS5) mají podvozek naladěný hodně tvrdě – sportovně. Jízda s Citroenem C4 Aircross je příjemná a karoserie se příliš nenaklání. Jisté jízdní vlastnosti má Aircross i na zasněžených silnicích, na něž jsme se i díky pohonu všech kol s radostí vydali.
Pojďme si ještě prozradit něco k testovanému autu. Pod kapotu Citroenu C4 Aircross si můžete pořídit dva naftové a jeden brnzínový motor. Testované auto bylo vybaveno tím slabším z naftových agregátů, ale z vlastní francouzské zahrádky. Motor 1,6 HDI o výkonu 84 kW/115 koní poháněl prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky všechna čtyři kola. Systém pohonu všech kol je opět stejný jako v případě Mitsubishi ASX.
Standartně je poháněna pouze přední náprava, ale v případě nutnosti se pomocí elektromagneticky ovládané spojky může přiřadit pohon zadní nápravy. Pomocí otočného ovladače na středovém tunelu se řidič může vybrat mezi režimy: 2WD, 4WD a LOCK. Již podle názvu je jasné, že při otočení ovladače na 2WD bude v záběru pouze přední náprava, v případě 4WD jde o systém, při němž se zadní náprava přiřadí v případě ztráty trakce té přední (v poměrech od 100:0 až do 50:50) a LOCK je nastavení, při kterém je základní poměr přenášeného výkonu na zadní kola ještě větší, než u režimu 4WD. Řízení ovládání spojky je upraveno pro podmínky jízdy na kluzkém povrchu jako je např. sníh nebo písek. Neznamená to ale stálý pohon všech kol. Pohon všech kola na kluzkém sněhu a ledu funguje na jedničku. Zásah ESP přijde ale docela brzy a je celkem horlivý.
Pokud jste duší závodník, určitě o takovém autě nebudete ani přemýšlet. Pokud ale chcete auto do města, pak vám jeho jízdní výkony budou stačit. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje během 10,8 sekund a maximální rychlost je 182 km/h. Není to mnoho, ale odpovídá tomu spotřeba paliva. Tu udává výrobce v hodnotách 5,3 (město), 4,2 (mimo město), 4,6 (mimo město) litrů na 100 ujetých kilometrů. Realita je však standartně jiná. Reálná spotřeba je o cca litr až dva výše, podle toho, jak těžkou budete svou pravou nohu mít.
Námi testovaná prostřední výbava Tendance pro běžný život plně postačuje. V základní výbavě je ABS + ESP, 7 airbagů, klimatizace, centrální zamykání, elektrické ovládání oken i zrcátek, palubní počítač, automatické stěrače s dešťovým senzorem, tempomat nebo Bluetooth handsfree a ovládání na volantu. Doporučil bych si připlatit Pack City, který obsahuje zadní parkovací čidla a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou za cenu 9 900 Kč.
Za testovaný Citroen C4 Aircross ve výbavě Tendance s naftovou jednašestkou a s pohonem všech kol zaplatíte nejméně akčních 539 900 Kč. Pokud nepotřebujet fešácký kabát Citroenu, ale stačí vám na pohled obyčejnější Mitsubishi ASX, pak v nabídce podobný motor nenajdete. V ceníku je silnější 1,8 DI-D o výkonu 150 koní s pohonem všech kol za akčních 570 000 Kč, Citroen C4 Aircross v podobné konfiguraci vyjde o téměř 30 tisíc dráž – 599 900 Kč (také akční cena). Pro co rozhodnete? Pro jaké auto sáhnete? Pro typického japonce nebo křížence z Francie?
Ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.
[nggallery id=1748]
-PS-