Když před lety přišlo první BMW X6, rozpoutalo to vášnivé debaty. Druhá, aktuální generace design trochu zjemnila a vyrostla jí (nejen ve vlastních řadách) konkurence podobně tvarovaných modelů a už takové debaty nevyvolává. Jisté ale je, že jde stále o velmi sebevědomé auto. Podívali jsme se na něj s nejvýkonnějším motorem M50d.
Pořád „jen“ tři
Když BMW motor s označením M50d představilo, byla to poměrně zásadní událost. Jde totiž o řadový šestiválec s objemem tří litrů, který je přeplňován trojicí turbodmychadel. Jenže doba pokročila a BMW pro modely řady 5, které aktuálně testujeme, a řady 7 nabízí nový motor 50d rovnou se čtveřicí turbodmychadel.
Technické údaje X6 M50d jsou ale i tak působivé, však považte sami. Výkon je 280 kW/381 koní a točivý moment 740 Nm, jehož maximum je dostupné od dvou do tří tisíc otáček. To je i na dvě a čtvrt tuny vážící X6 hodně slušná porce! Zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže za 5,2 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Jenže teorie je něco jiného než praxe, tak se pojďme svézt.
Za volantem
Nejprve se posadíme za volant. Nastupování je do výšky, vaše kolena tak rozhodně trpět nebudou. Po zavření dveří si připadáte bezpečně, ta masa kolem vás i vyšší posez uklidňují. Perfektní je – zejména protože jde o SUV – posez, sedačka i volant se dají nastavit v širokém spektru možností, ale velký je i rozsah jednotlivých nastavení. Paráda. Výhled vpřed a do stran je skvělý a vlastně to není úplně špatné ani dozadu, čemuž napomáhají i poměrně velká vnější zpětná zrcátka.
V interiéru jsou už na X6 znát její léta, ačkoliv zatím nejde o úplně starý model. Ty působí mnohem hodnotnějším dojmem. Nejde o kvalitu nebo přehlednost, tou je X6 stále na vrcholu, ale spíše o vzhled. I když je rozvržení ovládacích prvků stejné, nové modely – i třeba menší a znatelně levnější X3 – mají mnohem elegantnější a modernější ovládání klimatizace, nabízejí ovládání gesty i další moderní prvky, ale tohle auto takové věci neumí. Na druhou stranu jsou to detaily, které na funkčnosti nijak neubírají a pokud z některého nového modelu nepřesednete, chybět vám nebudou.
Druhá generace přijela i s mnohem větším prostorem pro cestující na zadních sedadlech i s mnohem lépe využitelným zavazadlovým prostorem. Se svými 180 cm jsem neměl problém ani na jednom z míst v autě, ačkoliv vzadu uprostřed to není vůbec pohodlné. Zavazadlový prostor nabízí objem 580 litrů, který se dá jednoduchým sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit na 1 525 litrů. Prostor před nenechavci kryje zajímavě řešené skládací plato.
A jdeme jezdit…
Motor si s převodovkou skvěle rozumí, dokáže se při klidné jízdě nejen líně převalovat kolem tisíce otáček, ale na druhé straně to umí i pořádně roztočit. Geny sportovního oddělení BMW M Performance jsou tu opravdu cítit.
Na motoru je nejpříjemnější jeho zátah, který přijde prakticky kdykoliv ho chcete a nebo potřebujete. Všechna tři turbodmychadla se totiž liší velikostí a každé z nich pracuje v jiných otáčkách a přeplňování si vlastně plynule „předávají“. Zátah je lineární, bez sebemenšího zaváhání nebo jakéhokoliv jiného zaškobrtnutí.
Nejmenší turbodmychadlo se roztáčí prakticky hned od volnoběhu, prostřední se přidává přibližně od 1500 ot./min a to největší kolem 2500 ot./min. Jak to funguje v praxi můžete zhlédnout na videu ve starším testu X6 M50d. Pak je vlastně úplně jedno, kdy na plyn šlápnete, protože v nízkých, středních i vysokých otáčkách je točivého momentu dost k tomu, aby tak velké auto, kterým X6 je, bez problémů zrychlovalo. Pokud by to nestačilo, převodovka bleskurychle podřadí klidně i o několik stupňů a nechá promluvit výkon, jehož maximum ke slovu přichází mezi 4000 až 4400 ot./min.
S rychlostí, kterou auto díky motoru dostane, si musí ale poradit i zbytek auta. A veřte mi, že to zvládá na jedničku. Auto od volantu působí mnohem menším a lehčím dojmem, do zatáček se vrhá ochotně. Podvozek je pevný, stále trochu tužší, ale nikoliv prkenný a s nerovnostmi si umí dobře poradit. I u BMW X6 se dají tradičně přepínat režimy od ekologického přes komfortní, až po výrazně sportovní s omezenou stabilizací. Stabilizace se tu dá také úplně deaktivovat. A to je skvělé, hlavně v týdnu, kdy jsme auto testovali, protože napadl (snad poslední letošní) sníh. Jenže s vypnutou stabilizací auto spadne do komfortního režimu, což ve srovnání s režimem „Sport Plus“ znamená výrazně tupější reakce na sešlápnutí plynového pedálu, ale i převodovky a podobně. I tak se ale díky opravdu velkému točivému momentu, vysokému výkonu, ale i pohonu xDrive, který preferuje zadní nápravu, dá s X6 M50d užít opravdu hodně zábavy. Dostat auto do přetáčivého smyku sice chce trochu odvahy na plynu, ale pak si můžete užívat klouzání, co vám odvaha a prostor dovolí. Je ale potřeba myslet na to, že tohle auto prostě váží dvě a čtvrt tuny…
Když nechcete „blbnout“, ale prostě se jen na zasněžené silnici potřebujete někam dostat, překvapí jistota, kterou BMW X6 nabízí. I přes opravdu široké pneumatiky jede tam, kam chcete a problémy mu nedělal ani rozbředlý a rozježděný sníh. Bylo to velmi příjemné překvapení, vzhledem k tomu, že testované auto mělo příplatková 20″ (tak velká nevypadají, že?) kola s pneumatikami 275/40 R20 vpředu, respektive 315/35 R20 vzadu.
A za kolik se dá jezdit? Po celý testovací týden se teploty nepřehouply přes nulu, ke konci týdne naopak klesly hluboko pod ni a krajinu pokryla vrstva sněhu. Při běžné jízdě se na palubním počítači ukazovaly hodnoty kolem 10 l/100 ujetých kilometrů. Díky 85litrové palivové nádrži to ale není zase takový problém, protože dojezd nabízí tohle auto dostatečný.
Závěr a cena
V dnešním světě už BMW nepůsobí tak kontroverzně, stále ale jde o auto, které nejvíce zaujme svým designem. Kromě toho i v testované nejvýkonnější vznětové motorizaci parádně jezdí a to nejen z hlediska dynamiky, ale i z hlediska ovladatelnosti. I když jde o velké a těžké SUV – respektive SAC (Sports Activity Coupé), jak ho označuje sama automobilka – dokáže na okresních silnicích setřást i nejeden ostrý hatchback. Vlastně jeho největším negativem je to, že BMW mezitím představilo nové, modernější modely, které ty starší staví do horšího světla, byť jsou samy o sobě povedené – platí to zejména na provedení interiéru.
A co BMW za X6 požaduje? Není to úplně málo peněz, ale všechny verze dostanete se šesti a nebo dokonce osmi válci a výhradně s pohonem všech kol xDrive a skvělou osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s hydrodynamickým měničem. Nejlevněji vyjde vznětová verze 30d, která je od 1 931 800 Kč (všechny ceny uvádím s DPH), nejlevnější benzinový šestiválec 35i startuje na částce 1 942 200 Kč. To testované M50d je z druhé strany ceníku a mnichovská značka za něj chce 2 498 600 Kč. Pokud se ale podíváte na verzi 40d ve výbavě M SPORT EDITION, která stojí 2 486 640 Kč, není to zase takový rozdíl…
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Síla a zátah motoru,Ve srovnání s novými modely má zastaralý interiér
Jízdní vlastnosti i v rychlejším tempu,I 20″ kola vypadají malá
Pocit bezpečí,Cena s příplatkovou výbavou
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X6 M50d xDrive
Motor:,řadový šestiválec (R6)
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,3x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,280 kW/381 koní při 4000 – 4400 ot./min
Točivý moment:,740 Nm při 2000 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.2 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2 / 6.3 / 6.6
Emise CO2:,174 g/km
Objem nádrže:,85 litrů
Délka:,4909 mm
Šířka:,1989 mm
Výška:,1702 mm
Rozvor:,2933 mm
Pohotovostní hmotnost:,2260 kg
Objem zavazadlového prostoru:,580 / 1 525 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]