BMW X1 prošlo před nedávnem modernizací. Jak jsme dnes zvyklí, nebyla nijak výrazná na pohled, ale odehrávala se spíše pod kabátem. My jsme proklepli v redakčním testu nejvýkonnější vznětové provedení 25d s pohonem všech kol xDrive.
Facelift opravdu decentní
Současná druhá generace BMW X1 je na trhu od roku 2015. A na rozdíl od té první přišla se změnou koncepce pohonu. Dostala totiž základ podvozkové platformy UKL z modelů MINI. To znamená primárně pohon předních kol, k nimž se přidávají ta zadní. Na tom se v rámci modernizace samozřejmě nic nezměnilo.
Co se v rámci faceliftu změnilo, jsou třeba některé detaily na karoserii. Nejsou to úpravy nijak výrazné, spíše se automobilka snažila zpracovat modernizaci tak, aby X1 zapadla do současného stylu nových bavoráků. Jiná a větší je tak maska chladiče, která je spojena do jednoho „celku“. Detailnější pohled prozradí i větší LED světlomety či tvar spodní části předního nárazníku. Zadní část má vlastně jen novou grafiku světlometů.
Na pohled se příliš nezměnil ani interiér, má ale novější generaci multimediálního systému, jehož displej může mít úhlopříčku až 10 a čtvrt palce. Standardně má X1 displej s úhlopříčkou jen 6 a půl palce, případně 8,8 palce v případě střední verze multimédií. Displej lze ovládat prostřednictvím otočného ovladače na středovém tunelu nebo přímo dotykem na displeji. K tomu se přidává rozšířená a aktualizovaná nabídka služeb ConnectedDrive.
Působivé je i promítání loga „X1“ na zem u předních dveří. Hologram se rozsvítí automaticky vždy, když auto odemknete. Slouží to jako „frajeřinka“, ale zároveň i jako praktické světlo pro to, abyste při nastupování do auta nešlápli do louže nebo do hov… však vy víte do čeho. Podsvíceny mohou být i samotné kliky dveří auta, abyste je v úplné tmě nemuseli hledat.
I technika bez výraznějších změn
Nabídka pohonných jednotek je tradičně hodně bohatá a zahrnuje jak tříválcové, tak čtyřválcové motory. Výkonové spektrum pokrývá hodnoty od 85 kW/116 koní až po 170 kW/231 koní. A právě ony nejvyšší hodnoty výkonu, doplněné o maximum točivého momentu 450 Nm platí i pro testovaný motor 25d.
Ten je k dispozici výhradně s pohonem všech čtyř kol a samočinnou převodovkou. Pro základní motorizace 18i a 16d je dostupný pohon pouze předních kol, u verzí 18d a 20d je na výběr. Za xDrive si ale připlatíte něco přes 50 tisíc korun.
Mimochodem v letošním roce přibude do nabídky i plug-in hybridní verze xDrive25e. Ta bude poháněna benzinovým 1,5litrovým tříválcem, který bude spojen s elektromotorem vpředu a elektrickým pohonem zadních kol. Půjde tak o stejný způsob pohonu, který má i BMW 225xe Active Tourer, a který dostanou i další modely.
Za volantem
Po usednutí na sedadlo řidiče budete sedět výše než v jedničce, ale posed nijak vysoký není. Řidičská pozice je parádní, což možná dělají příplatková (v rámci paketu M Sport), elektricky nastavitelná sportovní sedadla. Ta přední cestující příjemně vtáhnou do sebe a nepustí. Mají i dostatečné boční vedení, které – ačkoliv byste tomu možná při pohledu na auto nevěřili – občas potěší.
Testovaný modrý kousek je s paketem výbavy Model M Sport, která zahrnuje nejen jinak tvarované nárazníky, specifická 18″ kola (za příplatek lze mít až 19″ disky), ale i sportovní řízení nebo o 10 mm snížený sportovní podvozek. Ale příplatkových detailů a prvků je tu ještě více. Za tento paket zaplatíte u testované motorizace rovných 130 tisíc korun.
Díky tomu je auto tužší, což je velmi dobrá zpráva na kvalitních silnicích. Tam si totiž pak můžete do zatáček dovolit najet opravdu rychle, aniž byste měli pocit, že to autu nedělá dobře. Chování testované X1 je jisté a auto je stabilní. A to i ve vysokých dálničních rychlostech.
A co když pojedete po nekvalitních silnicích? Díky tužšímu naladění podvozku to samozřejmě poznáte. Jako komfortní se jízda označit rozhodně nedá, ale potěší, že se od kolo neozývají žádné nepříjemné rány a podvozek neodskakuje.
Dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvoulitr má dostatečný výkon nejen na akceleraci z místa, ale i v pružném zrychlení, čemuž rychle dopomáhá automatická převodovka. Ta sice není tak hladká jako ZF, které mají modely s pohonem primárně zadních kol, ale i tak řadí intuitivně a svižně. Motor má velmi slušný a lineární zátah.
Jezdit se dá úplně bez problémů mezi 6 a 7 litry na 100 kilometrů. Pokud budete jezdit klidněji, pak počítejte spíše se 6litrovou spotřebou paliva. A to není na tak výkonné a vcelku velké auto s pohonem všech kol vůbec špatná hodnota. Objem palivové nádrže je 50 litrů, což postačí na velmi slušný dojezd.
Závěr a cena
Facelift vstupního modelu do SUV bavorské značky nepřinesl žádné zásadní a výrazné změny. Jednoduše proto, že to nebylo potřeba. Auto už před modernizací fungovalo dobře a plnilo vše, co od něj zákazníci čekali. Po modernizaci dostalo jen pár drobných kosmetických změn a nový infotainment.
Základní verze s benzinovým 1,5litrovým tříválce 18i stojí 803 400 Kč, ovšem testovaná verze 25d xDrive je výrazně dražší. Startuje na 1 134 900 Kč. Testované auto mělo další příplatky, takže se jeho cena vyšplhala na více než 1,5 milionu korun. Všechny ceny v článku jsou s daní.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X1 25d xDrive
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,170 kW/231 koní při 4400 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1500-3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.6 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.9-5.5 / 4.8-4.5 / 5.2-4.9
Emise CO2:,136-128 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4447 mm
Šířka:,1821 mm
Výška:,1598 mm
Rozvor:,2670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1620 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1550 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]