BMW před časem modernizovalo modely řady 4, dotklo se to jak verzí s karoserií coupé, tak i kabrioletu. A právě ten jsme v nejsilnější naftové motorizaci otestovali. Jak se nám s BMW M440d xDrive Cabrio jezdilo?
Novinky jsou decentní
Jak je dnes zvykem, facelift byl jen decentní a omezil se na drobnosti, přičemž ty nejzásadnější změny exteriéru znamenají úpravu předních i zadních světlometů – změnila se grafika i technika. A přední příplatkové LED Matrix světlomety svítí ve tmě opravdu skvěle. Dostaly novou grafiku denního svícení s dvěma bíle svítícími šipkami v každém světlometu, které se po aktivaci blinkrů mění na oranžové a blikají.
Další změny pak najdeme v kabině, kde je nová palubní deska. To přišla o klasickou kapličku přístrojů před řidičem a o původní displej infotainmentu. Místo toho je tu jeden dlouhý displej (fakticky jsou ale dva), který propojuje klasické „budíky“ i displej infotainmentu. Mají to tak všechny nové bavoráky. Infotainment také dostal nový operační systém, který přišel se všemi ikonkami v jednom hlavním Menu. Po vzoru mobilního telefonu se ale dají uspořádat i srovnat do skupin. Displej se dá ovládat dotekem nebo přes otočný ovladač na středovém tunelu.
A nový je třeba i volič automatické převodovky. Je tu jen maličkatá páčka, který nahrazuje původní joystick. Interiér je teď čistější a navíc si můžete připlatit za to, aby byla tato páčka, ale i ovladač systému iDrive nebo hlasitosti multimédií (je tu klasické „kolečko“ na středovém panelu) z křišťálu. To právě testované auto mělo a vypadá to parádně.
Nafta? A proč ne?!
Pod kapotou se nic zásadního neudálo. Čtyřkové BMW mohou stále pohánět benzinové i naftové čtyřválcové (dva benzinové, jeden naftový) a šestiválcové (dva naftové a jeden benzinový) motory s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Všechny motory jsou nyní mild-hybridní a spojeny pouze s automatickou osmistupňovou převodovkou. A nechybí ani vrcholné BMW M4, které také lze mít s karoserií kupé i kabriolet.
Testovaný kabriolet měl ten nejvýkonnější naftový motor, který je verze M440d xDrive, která je standardně spojena s pohonem všech čtyř kol. A protože jde o bavorák, čtyřkolka upřednostňuje zadní kola.
Jde o dvěma turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec s objemem tří litrů, jehož výkon je naladěn na 250 kW/340 koní a maximum točivého momentu je 700 Nm. K tomu je tu dalších 8 kW/11 koní a 25 Nm ze 48V startér-generátoru. To jsou samozřejmě hodnoty, které při jízdě prakticky nepoznáte (nové generace už mají znatelně vyšší hodnoty), ale i tak jde o systém, který má pomoci s nižší spotřebou paliva.
Díky němu totiž auto dokáže plachtit s vypnutým motorem i při jízdě, pokud sundáte nohu z plynového pedálu a nebudete šlapat na žádný pedál. Typicky se tak při jízdě stane, že zrychlíte na nějakou rychlost, sundáte nohu z plynu a motor se deaktivuje. Ručička otáčkoměru spadne na nulu, ale veškerá výbava v autě funguje beze změny. Pokud se pak plynového pedálu dotknete, motor se opět bleskově nastartuje a můžete opět akcelerovat. Potěší, že se to děje zcela samo a vlastně prakticky neznatelně – ať už co do komfortu anebo reakcí motoru. Motor se sám nastartuje i v případě, že šlápnete na pedál brzdy.
Jestli se to na spotřebě paliva opravdu projeví, případně jak moc, nedokážeme říct. Co ale říct dokážeme, je to, že spotřeba paliva je parádní. S tímhle kabrioletem, který dokáže z nuly na stovku zrychlit za pět sekund a maximálku má elektronicky omezenou na 250 km/h dokáže jezdit i za 6 l/100 km. A to i v podzimním počasí se staženou střechou. S tou lze navíc operovat až do rychlosti 50 km/h a její kompletní natažení/stažení zabere asi 18 sekund.
Už slyšíme ty komentáře, že naftový motor do kabrioletu nepatří. A vlastně bychom s vámi v některých případech souhlasili – třeba naftový čtyřválec by se nám pod kapotou určitě nelíbil – ale naftové šestiválec od BMW jsou skvělé motory a až jednou z nabídky zmizí, budeme opravdu smutní. Už po nastartování jsou totiž naftové šestiválce až medově lahodné, mají kultivovaný běh a jsou zcela prosté jakýchkoliv vibrací. Povedený je nakonec i jejich zvuk – ano, platí to i při jízdě bez střechy. I když ano, z pohledu akustiky by byl benzinový šestiválec jistě lepší volbou…
Pokud ale ovšem podíváme na to, jak naftový šestiválec (navíc naladěný v oddělení M Performance) servíruje svoje hodnoty, je to z uživatelského pohledu povedený motor. Vysoký točivý moment je k dispozici už od velmi nízkých otáček (maximum je pak od 1750 do 2250 ot./min), takže převodovka nemusí při každém přidání podřazovat a přesto se dostaví parádní zátah. A to i přestože tohle auto váží 2055 kg (pohotovostní hmotnost).
A navíc si můžete připlatit i za tažné zařízení, jehož svislé zatížení je až 75 kilogramů, takže na něm můžete vozit i elektrokola. A pokud nechcete vozit kola, ale vozíte třeba svoji loď k moři, pak uveze až 1800 kilogramů.
Se střechou nebo bez střechy?
Test tohoto kabrioletu vyšel až na podzim, kdy už venku nejsou úplně vysoké teploty. I tak se zrovna v BMW řady 4 Cabrio není třeba bát toho, že by vám byla zima. Proč? Protože tu je samozřejmě výkonné topení, ale i vyhřívaná sedadla a vyhřívaný volant. Je tu ale také funkce foukání teplého vzduchu z hlavových opěrek na krk zezadu, která se dá nastavit ve třech úrovních intenzity.
Pokud si navíc stáhnete střechu a za přední sedadla nainstalujete větrolam, věřte, že pokud pojedete s vytaženými okny, do kabiny se (při v České republice povolených rychlostech) prakticky nedostane vítr. Užívat si tak budete moci nebe nad hlavou a propojení s venkovním podzimním barevným světem, přesto vám v autě nebude až taková zima. My jsme jezdili s autem v přibližně 12 – 16 °C a stačila na to docela obyčejná mikina a čepice na hlavu. Pokud ale větrolam sundáte, od přibližně devadesátky už se bude v prostoru interiéru vytvářet větrný vír a v autě bude chladno. A to i při vytažených oknech.
Kdyby naopak bylo horko, nabízí BMW samozřejmě dvouzónovou automatickou klimatizaci, ale také odvětrávaná přední sedadla. To ovšem tentokrát nebyl náš případ.
Když pak střechu natáhnete, možná vás překvapí, jak moc dobře odizolovaná je. Překvapením je hlavně zvuková izolace. Jasně, nedá se to srovnat s karoserií kupé, ale i tak je v autě při jízdě až překvapivé ticho. A nezmění se to ani při dálničních rychlostech, kdy střecha perfektně sedí a do auta nefouká. V současné generaci už je střecha výhradně z plátna, pevný hard-top jako v předchozí generaci BMW nenabízí.
Závěr a cena
Čtyřkové BMW s karoserií kabriolet je jedním z posledních kabrioletů na trhu. Mainstreamové značky jej už prakticky nenabízejí, kabriolety zmizely i z nabídky Audi, takže konkurencí je aktuálně jen Mercedes-Benz anebo pak výrazně dražší luxusní nebo sportovní značky aut. U BMW jich je v nabídce dokonce víc. BMW M440d xDrive Cabrio je navíc auto, které parádně jezdí, nabízí skvělou dynamiku a zároveň nízkou spotřebu paliva. Na krátké trasy navíc dokáže odvézt čtyři pasažéry, ovšem v obou řadách sedadel bude potřeba se výrazně uskromnit.
Ceník prozradí, že nejlevnější BMW řady 4 Cabrio startuje na 1 536 600 Kč s DPH za verzi 420i. Testované M440i xDrive je naopak nejdražší z „běžných“ verzí, protože jeho cena startuje na 2 111 200 Kč s DPH, nad ním je už jen M4 za 2 848 300 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | BMW M440d xDrive Cabrio |
Motor: | šestiválec + 48V startér/generátor (mild-hybrid) |
Objem válců: | 2993 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 250 kW/340 koní při 4400 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 700 Nm při 1750 – 2250 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,0 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,9 – 6,4 l/100 km |
Emise CO2: | 182 – 167 g/km |
Objem nádrže: | 59 litrů |
Délka: | 4770 mm |
Šířka: | 1852 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1394 mm |
Rozvor: | 2851 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2055 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 385 litrů |