Tesla rozšířila svůj systém asistovaného řízení FSD o volbu pojmenovanou „Mad Max“. Podle popisu má auto dovézt posádku do cíle co nejrychleji a plynule. A to i v hustém provozu. V nabídce zůstávají i klidnější styly jízdy, například „Chill“ nebo „Average“, a nově také režim přezdívaný jako „Lenochod“, který se drží jízdního pruhu a preferuje klidnou jízdu. „Mad Max“ však dává přednost dynamice. Právě tenhle kontrast vyvolal otázky, zda software nepodněcuje chování, které může zvyšovat riziko.
FSD (Full Self-Driving) je od začátku kontroverzní. Tesla jej představuje jako krok k autonomii, ale stále jde o asistenta, který vyžaduje bdělého řidiče s rukama na volantu. V USA se již dříve objevily nehody a stížnosti spojené s jízdou na FSD, původně pojmenovaný jako „autopilot“. I proto se americká bezpečnostní organizace NHTSA znovu zajímá o to, jak přesně „Mad Max“ pracuje a jaké má limity.
Přečtěte si také:
Dozor nad bezpečností a otevřené otázky
NHTSA potvrdila, že si od Tesly vyžádala k tomuto novému režimu podrobnosti. Připomíná, že odpovědnost za řízení nese vždy řidič, tedy člověk za volantem, a musí dodržovat předpisy. Úřad zároveň vede širší šetření týkající se FSD, v rámci něhož zkoumá desítky podnětů na porušování pravidel a i dopravní nehody. V těchto případech se objevují i popisy situací, kdy vůz na FSD vjel do křižovatky na červenou, přičemž následovala kolize.
Tesla veřejně říká, že FSD „dokáže jet s vaším aktivním dohledem téměř kamkoliv“ a že z řidiče nedělá pouhého pasažéra. Přesto se na sociálních sítích objevují svědectví, podle nichž „Mad Max“ umí jet nad povoleným rychlostním limitem a proplétat se provozem, aby dojel rychleji. Takové chování je přesně to, co chtějí regulátoři pochopit a případně vymezit.
Debata přitom neprobíhá ve vakuu. Waymo či Cruise zkoušejí jiné cesty k autonomii, často v přísně kontrolovaných podmínkách a bez aktivního řidiče. Tesla sází na postupné rozšiřování funkcí do běžného provozu, ale s jasným požadavkem, aby člověk zůstal ve střehu. Tato rozdílná filozofie přirozeně vede i k rozdílným otázkám pro úřady a veřejnost.
Zda „Mad Max“ v rámci vyšetřování obstojí, to ukáže až kombinace dat z provozu, analýz úřadů a případných úprav softwaru. Směr je slibný, protože komfort a bezpečnost mohou díky technologiím růst. Než se však podobné režimy stanou běžnou součástí každodenního dojíždění, bude potřeba více transparentních informací, jasnější regulace a hlavně důkaz, že rychlost nezastiňuje bezpečnost.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek




