tatra-hasici

Tenhle hasičský speciál Tatra se dostane kamkoliv. Pohání ho osmiválec se skoro 500 koňmi

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: Tatra, KOBIT – THZ - 3. 10. 2025


Hasiči se často musí se svými auty dostávat k místům, kam by běžný smrtelník nezvládl dojít ani pěšky. A k tomu potřebují odpovídající techniku. Takovou vpravdě odpovídající je nový hasičský speciál Tatra Force 4×4 v úpravě od společnosti KOBIT – THZ.

Jde o terénní speciál na podvozku Tatra Force III., který je hasičům šitý na míru. Je určen tam, kde běžná technika nestačí – do extrémně těžkého terénu. Už samotná koncepce ukazuje, že nejde o klasický lesní speciál, ale svými parametry se mu velmi přibližuje. „Základem je podvozek Tatra Force 4×4 s páteřovou rourou a výkyvnými nápravami. Vůz pohání vzduchem chlazený osmiválec Tatra V8 o výkonu 340 kW (460 k), spojený s automatickou převodovkou Allison. Motor plní emisní normu Euro 3, což je stále standardem u vojenské a speciální techniky. Celková hmotnost vozidla je 18 tun. Kabina je třímístná, vybavena nezávislým topením, klimatizací a povinnou výbavou pro hasiče. Pneumatiky 16R20 s hrubým terénním vzorkem umožňují pohyb i v těžkých podmínkách, přičemž vůz dokáže bezpečně brodit klidnou vodou do hloubky 1,3 metru,“ popisuje KOBIT.

Speciál má na délku 7750 mm, na šířku 2550 mm a na výšku 2950 mm. Proplete se jak hustými lesy, tak těmi nejhůře přístupnými místy. V terénu prý doslova létá. „V přední části je na nárazníku namontována lafetová proudnice, kterou lze ovládat přímo z kabiny. Umožňuje regulovat tvar výstřikového kužele i průtok vody. Nástavbu tvoří nerezová nádrž na 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Nádrž je konstruována s nižším profilem, což snižuje těžiště vozu a zlepšuje stabilitu. Zadní skříň pro příslušenství a čerpadlo je postavena z hliníkových profilů a opláštěna plechem. Stejně jako u větší sestry je i zde využit nový design s tmavými kompozitovými prvky na horní části vozu a zadních rozích,“ doplňuje společnost KOBIT.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a ve vysokotlakém režimu dokáže dodat 250 litrů za minutu při 40 barech. Ovládací panel je umístěn v zadní části a záměrně není vybaven elektronickým řízením – to zvyšuje spolehlivost v extrémních podmínkách. Osvětlovací stožár nese LED světlomety s celkovým světelným tokem 40 000 lumenů. To je jako kdyby světlomety najednou rozsvítily více než dvě desítky moderních aut. Do střechy byly integrovány červenomodré majáky, na bocích se pak nacházejí LED stavoznaky signalizující množství vody a pěnidla.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru